Jump to content
Annons

Tillsatser i snus.


SadamJR

Recommended Posts

Vi har haft några snustrådar här på OT. Nu kommer uppgifter om ökade nikotindoser i snus,

samt tillsatser som ska göra människor mer beroende. Många verkar väldigt upprörda. Jag som

inte har så stor erfarenhet av tobaksprodukter trodde att man skulle vilja ha så stor kick som möjligt

av sitt snus, särskilt nu när det är så dyrt. Hur ser ni på den här saken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vi har haft några snustrådar här på OT. Nu kommer uppgifter om ökade nikotindoser i snus,

samt tillsatser som ska göra människor mer beroende. Många verkar väldigt upprörda. Jag som

inte har så stor erfarenhet av tobaksprodukter trodde att man skulle vilja ha så stor kick som möjligt

av sitt snus, särskilt nu när det är så dyrt. Hur ser ni på den här saken?

Ja, vad är sant, och vad är att göra bra TV?

Om det är mängden nikotin eller mängd "fritt nikotin" som ger kicken och och står för ev skadeverkningar

tycker inte jag framgick. Enl TV4 så bestod det oetiska i att man höjde ph värdet för att höja procenten

fritt nikotin som i sin tur ger ett ökat beroende, samt att detta inte redovisades på dosan eller hemsidan.

Att snus inte är en hälsoprodukt vet väl de flesta och att man blir beroende är ju inte heller någon nyhet.

Jag har själv snusat i 25 år. Första försöket att sluta gjorde jag i samband med en utlandsresa,

jag tog helt enkelt inte med mig snus. Det blev ingen rolig vecka om man uttalar sig diplomatiskt.

Andra försöket var ett nyårslöfte och varade i 24 timmar. Jag var arg och irriterad och provocerade bl.a.

fram ett praktgräl med flickvännen om var ett paraply inte skulle stå.

Jag har sedan dess bytt märke från vad jag tror är det starkaste snuset (General) till det svagaste (Röda Lacket)

vilket jag tror är en fördel vid nästa försök att sluta.

Innan jag lägger mig på kvällen måste jag kolla så att dosan ligger på nattduksbordet, för att jag så fort som klockan

ringer skall kunna lägga in en pris. En dosa om dagen går det åt och jag betalar 43:- /st x 365 = 15 695:- / år.

Något att tänka på.

För dig som är intresserad av hur mitt desperata förhållande till snuset kan te sig bör kolla här

/Hastalavista

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev av mig lite frustration i min blogg när skatten på snuset höjdes så inåt h*lv*te för ett par år sen. Alltsedan dess så verkar det ha blivit skottpengar på snusare och snusindustrin i stort, speciellt från kvinnliga sensationsjournalister som, gissar jag, har ett horn i sidan till sina snusande ex och ska hämnas på dem genom att angripa deras äckliga ovana.

Vad gäller sakfrågan i artiklarna så är det ju allmängods att snus ger ett starkt nikotinberoende redan som det är. Om det nya starkare snuset innehåller mer nikotin så gör det nog vare sig till eller från just när det gäller beroendet, för normalsnusaren. Det är svårt nog att sluta som det är. Jag tror dessutom att tröskeln blir högre att börja snusa med ett starkare snus. Många som provar det starkare först kommer nog att tycka att det där var inget för mig.

Oetiskt eller inte, tja... Vad jag förstår så finns det rätt mycket begränsningar när det gäller reklam för snus överhuvudtaget, så det är ju inte särskilt konstigt om de har problem med att nå ut med sin information om nya produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder själv inte snus. Felet de gjort här är dels att inte ange vad som ingår på ett tydligt sätt och dels att ha med delar i produkten som i sig kan öka behovet.

Jag tror gemene man reagerar mot detta för att de anser att var och en ska bli beroende av snus enbart pga individens bruk av produkten såsom den är och inte för att man manipulerat densamma.

Arkebusering?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska bli upprörd om det finns klar fakta på att tillsatserna finns där för att (medvetet) göra snusare ännu mer beroende. Men frågar man t.ex. Fidden så finns ingen sådan fakta — inte obestridlig i alla fall.

Men visst är det upprörande, lite som när man tillför socker i maten bara för att "höja smaken". Och socker är inte heller bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska bli upprörd om det finns klar fakta på att tillsatserna finns där för att (medvetet) göra snusare ännu mer beroende. Men frågar man t.ex. Fidden så finns ingen sådan fakta — inte obestridlig i alla fall.

Men visst är det upprörande, lite som när man tillför socker i maten bara för att "höja smaken". Och socker är inte heller bra...

är du nu igång och lägger ord i min mun igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska bli upprörd om det finns klar fakta på att tillsatserna finns där för att (medvetet) göra snusare ännu mer beroende. Men frågar man t.ex. Fidden så finns ingen sådan fakta — inte obestridlig i alla fall.

Men visst är det upprörande, lite som när man tillför socker i maten bara för att "höja smaken". Och socker är inte heller bra...

Valle,

Madagaskar ringde. De misstänker att dina argument är så dåliga att de vill prova det som leguanbekämpning på ananasplantagerna.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...