Jump to content
Annons

Imac med extern HD. Kan det bli fart på det?

Recommended Posts

pelle jönz (oregistrerad)
Postat

Hej Forum!

Jag kommer köpa nya Imacen( I 7), och äntligen ta steget över till den ljusa sidan?

Det jag undrar är om ni som sitter på 24 tummaren idag upplever att man kan kräma på med feta samplingsbibliotek typ BFD 2,

pluggar som guitarrig, eller motsvarande, och spela in hårddisk utan att burken "kräks"?

Om man köper en HD som har FW, hur blir det med prestandaförlust om man tex har ljudkort och HD på samma kedja?, Imacen har ju bara en FW.

Är det bättre att köra HDn på usb eller?

Kort sagt är lite orolig eftersom Imacen bara har en HD, och med BFD 2 måste man skyffla snabbt.

Tack för mig!

Annons
Postat

Jag sitter med en 24" iMac med fw-ljudkort (Yamaha GO46) och en extern fw-hdd... De lirar inte så bra ihop iaf, det sprakar som satan själv i ljudkortet när hårddisken jobbar så jag har lagt ner det...

Men att ha samplingarna på den interna hddn och köra inspelningar till den samtidigt funkar utan problem.

Inser att det där låter väldigt rörigt, men det funkar nog som svar ändå 😛

Postat
  pelle jönz sa:
Hej Forum!

Jag kommer köpa nya Imacen( I 7), och äntligen ta steget över till den ljusa sidan?

Det jag undrar är om ni som sitter på 24 tummaren idag upplever att man kan kräma på med feta samplingsbibliotek typ BFD 2,

pluggar som guitarrig, eller motsvarande, och spela in hårddisk utan att burken "kräks"?

Om man köper en HD som har FW, hur blir det med prestandaförlust om man tex har ljudkort och HD på samma kedja?, Imacen har ju bara en FW.

Är det bättre att köra HDn på usb eller?

Kort sagt är lite orolig eftersom Imacen bara har en HD, och med BFD 2 måste man skyffla snabbt.

Tack för mig!

Hej

Jag kör Imac 24 med Logic 9, Superior Drummer 2, Guitar rig 3 och alla bibliotek med samplingar på den interna hårddisken. Kör med en 003a och upplever inte att datorn kräks. Visst har jag kört den i botten men då har jag haft en hel del tunga pluggar och AU-instrument igång samtidigt, brukar använda freeze i Logic då. Jag vill påstå att du lugnt kan satsa på den nya Imacen och ha det mesta på den interna disken. Sen kan ju det vara bra med en extern hårddisk för backup självklart.

Jag har däremot sämre stabilitet när jag kör Protools med externa pluggar då kan det hända att PT kastar ut mig lite för frekvent för att jag ska gilla det. Vilken DAW kommer du att använda?

Tror att det mesta handlar om att få mjukvarana att snacka, datorerna har ganska mycket krut i sig. 😐

MVH Staffan

pelle jönz (oregistrerad)
Postat

Tackar för svar!

Nån som tycker att usb funkar(7200 varvare) som avlastning?

Kommer från PC svängen med lärdomen att man helst ska ha 3 diskar; en för system, en för streaming/ samplingar och en för inspelning.

Vill hoppa till Logic efter en tids harvande i Cubase miljö och känner mig lite feg inför hoppet över till Mac/ Logic.

Är ju sugen som FAN på en fin Imac 27" men frånsett propp och allt annat fint så har den trots allt bara en disk.

• 2 veckor senare...
garaget (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Här skulle jag vilja flika in i diskussionen lite, eftersom jag har tänkt mig samma setup, har just beställt ovan nämnda dator med 8 gig ram.

Jag har is tort sett samma frågor som trådskaparen.

Jag har alltid kört interna hdd, men får rådet överallt at köra extern fw-hdd.

Jag har fått förklarat förmig på nåt ställe hurd etta skulle sättas ihop med mitt ljudkort, ett Presonus Firestudio, som har FW 400.

Den externa hdd:n jag tittar på är denna:

http://store.apple.com/se/product/TL591ZM/...mp;s=topSellers

som har två 500giggare, möjliga att sätta i raid 0-läge.

Men sen då? Ska jag proppa in ljudkortet i en ledig fw-plugg bakpå disken bara?

Hittar datorn allt den ska då? Vad händer med överföringshastigheten i fw-linan från disken till datorn, om ljudkortet är med där och labbar också?

Jag spelar ofta in upp till 12 kanaler samtidigt i ett "slaskmixat" projekt i Logic, där det mycket väl kan ha hamnat en del tunga pluggar och mjukvaruinstrument i slskmixen, som jag inte vill behöva koppla bort.

MAXIMAL prestanda med denna maskin eftersökes alltså!

Nu ska jag väl tillägga att inte BANDAR på iMacen, bara mixar. Bandandet sker på en MBP 2.8 ghz, 4 gb ram.

Någon med erfarenhet får gärna beskriva här hur det funkar rent tekniskt att köra på olika diskar.

Menar man att man "kör" mjukvaruinstrument och annat då från systemdisken, men SPELAR IN och UPP audiospåren från den externa? och detta skulle alltså avlasta processorn?

Den stackars trötta gamla i7:an kanske inte orkar göra jobbet den heller..

Redigerat av garaget
Postat

Jag kör allt på den interna disken helt utan problem. Har ett Apogee Duet som jag testade ihop med en WD MyBook i samma FW-slinga men det blev som det tidigare nämnts; bara en massa sprak. Kör rätt tunga projekt med synthar, pluggar och spår och den rullar på som aldrig förr!

Är även jag sugen på i7/27" men jag kan inte riktigt rättfärdiga det köpet eftersom min egen inte ens är ett år gammal. Tror att du kommer klara dig bra enbart på den interna!

Lite udda att de släpper Mini med dubbla diskar men att iMac'en fortfarande bara har en enkel. 27"aren borde ju ha utrymmet tycker man. Vem vet, det kanske kommer...

garaget (oregistrerad)
Postat

Jag kan inte heller motivera köpet när jag sitter med min värsting MBP. Men jag gör det ändå. Även att jag blir lusfattig. Jag är i sektens grepp. Måste ha.

Finns det nån organisation, typ "exit" för macbitna?

Postat
  garaget sa:
Jag har alltid kört interna hdd, men får rådet överallt at köra extern fw-hdd.

Till en bärbar maskin skulle jag rekommendera FW-disk - men till en iMac säger jag intern disk! Hårddisken är snabb nog och Mac OS är inte i vägen trots att det är systemdisken.

Postat

Jag sitter på en 20 tums Imac. Den har 4 gig men bara 250 gigs hårdisk. Det räcer inte för mig just nu.

Kontaktade en apple butik i stan och de tar 2000 tusen för att stoppa in 1 TB hårdisk. Jag använder min firewire 400 till ljudkortet men har ju en firewire 800 kvar. kan jag inte köpa en firewire 800 hårdisk att ha till musikskapande? Typ logic och massa pluggar till den?

Postat (redigerat)
  Ihzon sa:
Jag använder min firewire 400 till ljudkortet men har ju en firewire 800 kvar.

Har iMacen 800 eller 1200 Mbps i bandbredd då?

Min MBP har både FW400- och FW800-kontakt men bandbredden för all Firewire är totalt 800 Mbps, så jag misstänker att det är samma sak för dig.

1. Du kan plugga på en hårddisk i FW800. Går överföringen över 400Mbps, så får du hoppas på att resterande bandbredd räcker för trafiken mellan dator och ditt ljudkort. De flesta Firewireljudkort nyttjar inte 400Mbps - men skulle hårddisken accelerera lite för mycket blir det hacketi-hacketi-hack i ljudet.

2. Du kan plugga på en hårddisk i FW400 med adapterkabel till FW800-kontakten. Trafiken blir jämt fördelad och riskfritt för strul. Både ljudkort och hårddisk kan maxa 400Mbps.

Jag kan varmt rekommendera WD MyBook Studio Edition II till dig. Bättre lösning än 2000:- för systemdiskbyte.

Redigerat av Linus
garaget (oregistrerad)
Postat

Begriper sig nån på matte?

<Behöver räknehjälp här.

Om jag kör in 16 kanaler via FWljudkortet i 24 bit/44 khz in i datorn,

och samtidigt kör ut lika många på returer tillbaka ut i mixerbordet,

hur mycket utrymme får jag kvar då av mina 400 kbps som ljudkortet maximalt kan transportera till och från datorn?

Är det ens ide att tänka på att hänga en extern fw-disk i den kedjan?

Från och till kortet från bordet går signalerna på ADAT.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat
  Ihzon sa:
Jag sitter på en 20 tums Imac. Den har 4 gig men bara 250 gigs hårdisk. Det räcer inte för mig just nu.

Kontaktade en apple butik i stan och de tar 2000 tusen för att stoppa in 1 TB hårdisk. Jag använder min firewire 400 till ljudkortet men har ju en firewire 800 kvar. kan jag inte köpa en firewire 800 hårdisk att ha till musikskapande? Typ logic och massa pluggar till den?

Kan dom stoppa dit/byta en hårddisk kan du nog själv oxå och spara dom tusenlapparna. Kolla upp youtube finns säkert ett gäng filmer om hur man gör.

Postat

Det blir nog en externs sen kanske sätta dit en 500 eller något senare.

Visst kan man ha sin itunes och imovie videor/musik som är på den externa hårdisken?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.