Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har försökt lyssna på olika preamps och se om jag hör någon skillnad, men det gör jag ej!

Det handlar mest om ljudfiler och mina egna snabba tester på min liquid saffire 56 med 10 preamp-emuleringar, har inte suttit och rattat på olika analoga preamps alltså.

jag vet att jag är ny och ovan, men vad ska jag lyssna efter? vad händer med ljudet som gör att det låter sämre/bättre/varmare/modernare/annorlunda från andra preamps?

Det låter bara likadant för mig.

Hur ska jag öva?

Annons
Postat

Om man inte hör någon skillnad, så beror det tyvärr ofta på att lyssningen inte kan återge detaljerna tillräckligt bra. 😲

Känner du någon som har bättre monitorer, som du skulle kunna prova hos, så börja i den änden - så kan det eventuellt bli något lite lättare att urskilja vissa delar av skillnaderna i din egen lyssning också.

Postat
Om man inte hör någon skillnad, så beror det tyvärr ofta på att lyssningen inte kan återge detaljerna tillräckligt bra. 😲

Känner du någon som har bättre monitorer, som du skulle kunna prova hos, så börja i den änden - så kan det eventuellt bli något lite lättare att urskilja vissa delar av skillnaderna i din egen lyssning också.

aah, jag sitter ju iofs med ett par halvschaskiga hifi-högtalare.

men isf, om skillnaden är så subtil, vad spelar det då för roll i slutändan?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
aah, jag sitter ju iofs med ett par halvschaskiga hifi-högtalare.

men isf, om skillnaden är så subtil, vad spelar det då för roll i slutändan?

Därför att den som har ett tränat öra och har seriösa mål skulle aldrig nöja sig med halvschaskiga hifi-högtalare som referens. 😲

Postat
Därför att den som har ett tränat öra och har seriösa mål skulle aldrig nöja sig med halvschaskiga hifi-högtalare som referens. 😲

Seriösa mål vet du ingenting om så den kommentaren var ju bara dum.

Men så det är alltså bara folk med vältränade öron och dyra monitorer som kan avgöra om musiken är inspelad med bättre eller sämre preamps?

känns ju lite som det är något av ett ekonomiskt bakslag för alla som lagt ner pengar på 1073'or och annat som knappt går att hitta.

I slutändan vill man väl bara avnjuta musik, då i bra hi-fi högtalare och inte i sina monitorer?

Är det värt det liksom..

känns som jag kanske upprepar mig lite, ta inte illa upp. klockan är mycket! jag lägger mig nu, god natt.

drloop (oregistrerad)
Postat

För dom vanliga lyssnarna spelar det nog inte så stor roll vilken preamp du använder.

Och i en mix är det ingen (vare sig ljudtekniker eller vanliga lyssnare) som hör det oavsett högtalare.

Det är väl mer för dig själv, du vet att du gjort ditt yttersta för att få ett bra ljud och en bra preamp kan hjälpa dig att snabbare komma till det resultat du vill ha.

Det är små skillnader på preamps. Så bra lyssning är a och o för att höra desssa subtila skillnader.

Postat

Jag tycker inte att poängen med bra preamps är att man ska sitta och lyssna på dess välljud.

Snarare så gör en bra preamp det lättare att nå det mål man eftersträvar. Framförallt när man adderar spår.

Vid 20-30 inspelade spår är skillnaden mellan en bättre och en sämre preamp tydligare.

Postat

Och en annan anledning är ju "bara för att". Är man studionörd så vill man ha grejer som låter så bra som möjligt. Bara för att det gör själva processen att jobba med en inspelning mycket mer njutbar.

Postat
Jag tycker inte att poängen med bra preamps är att man ska sitta och lyssna på dess välljud.

Snarare så gör en bra preamp det lättare att nå det mål man eftersträvar. Framförallt när man adderar spår.

Vid 20-30 inspelade spår är skillnaden mellan en bättre och en sämre preamp tydligare.

och med "bättre" och "sämre" menar du..?

Postat
och med "bättre" och "sämre" menar du..?

Bra fråga.

Jag skulle ju kunna syfta till preamparnas tekniska kvaliteter: egenbrus, frekvensgång, falinjäritet etc.

Men jag tänkte mer på preamps bättre eller sämre lämpade för ändamålet.

Och som trådskaparen skriver kan det vara svårt att höra skillnad på olika preamps om man sololyssnar dem. Ett tips är att jämföra dem i ett sammanhang.

Spela in akustisk gitarr med samma setup förutom att man byter preamp mellan tagningarna. Växla sedan mellan tagningarna vid lyssning.

Postat
Spela in akustisk gitarr med samma setup förutom att man byter preamp mellan tagningarna. Växla sedan mellan tagningarna vid lyssning.

Kanske ännu hellre att man spelar in dem så transparent det går först, och sen skickar ut dem genom olika preamps in på nya spår, så man inte blir lurad av att man spelar olika på tagningarna.

Postat
10 preamp-emuleringar, har inte suttit och rattat på olika analoga preamps alltså.

Det kanske är där skon klämmer. Att emuleringarna inte är tillräckligt bra helt enkelt. Jag vet inte då jag inte testat. Men när jag testade pre amps med en vän som är musiker så hörde han skillnaden på dem iaf i monitorerna, han lyssnade aldrig genom vanliga högtalare men jag hör iaf skillnad på dem i vanlig hemmabio också med riktiga lågprishögtalare.

Men testa att spela in flera spår med en pre amp och se om du hör skillnad då. Då kommer karaktären att komma fram mer och mer.

MVH

Anders

Postat

Det som händer är inte "OJ!" så snart du kopplar in den. Det är mycket att hålla reda på vid en tagning och man kanske inte ens uppmärksammar ev skillnader då. I lugn o ro efteråt är det betydligt enklare att upptäcka att det låter olika och framför allt skulle jag vilja påstå att en bra tagning med bra utrustning tål mer bearbetning men inte fordrar det!

Har ett exempel när vi skulle "sätta" sången på en låt i somras. Vi jobbade på och det blev dags för lunch. Efteråt hade vi i princip bara refrängen kvar att jobba med. Av någon anledning fick vi inte fram någon signal till ljudkortet. Det kan ha varit en trasig kabel - jag vet faktiskt inte... Så för att kunna jobba klart kopplade jag micken i ljudkortets ingång. Just då kändes det ok men i mixen var det som om det var olika personer som sjöng och det var ett jäkla jobb att få den sena tagningen att "lira"!

/Jocke

Postat
Kanske ännu hellre att man spelar in dem så transparent det går först, och sen skickar ut dem genom olika preamps in på nya spår, så man inte blir lurad av att man spelar olika på tagningarna.

Fast det skapar nya problem. Mikrofonförstärkare är anpassade för att arbeta med vissa signalnivåer och med helt andra impedanser än linjeförstärkare. Den färgning en mikrofonförstärkare ger på en linjesignal behöver inte vara densamma som samm preamp ger på en mikrofonsignal.

Dessutom kommer den "transparenta" inspelningen ge viss färgning som inte har med testobjektet att göra.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Vilket testobjekt?

Postat

Givet Dingbats idé:

Testobjekt = den preamp man vill testa

"Transparent" inspelning = den signalkedja man använder för att spela in sina tesfiler.

Postat (redigerat)

Den största skillnaden i karaktären mellan preampar är i mitt tycke hårdheten. Det finns ju preampar av alla kvaliteter som spannar över registret mjuk till hård, och det är bra mycket mer avgörande för inspelningen än om ljudet har kliniskt perfekt ljudkvalitet. Visst är alla de tekniska variablerna man kan beskriva ljudet med också viktiga (inte minst egenbruset!), där en preamp kan framhäva fula eller snygga frekvenser på just micken/personen man spelar in. Men om helheltintrycket är hårt eller mjukt har större påverkan på slutresultatet och om tagningen passar i mixen.

Mjukt jazzöverhäng - TLA EQ-1.

Överhäng till modern metal - UA 2-610

Jag skulle knappast vilja köra tvärt om, så stor skillnad gör det. (inte för att 610 inte passar på jazz.. tänk på att det är ett exempel)

EDIT: Jag glömde nästan nämna det men vissa mickar funkar bra ihop med vissa preamps (till vissa ändamål), och andra dåligt - oavsett om det är bre preamps och mickar eller inte.

Och sen, visst fan är det stor skillnad på olika preamps. Om man har bra grejer igenom hela kedjan kan en preamp avgöra om det blir bra eller wow. Men det är klart, sitter man med alldagliga 003 AD/DA, ett halvbra rum och medelmåttiga instrument och liknande är det inte lika avgörande eftersom magin försvinner längs vägen.

Redigerat av desvaenger
creel (oregistrerad)
Postat
För dom vanliga lyssnarna spelar det nog inte så stor roll vilken preamp du använder.
Jo, det bidrar till helheten. En som inte kan nåt kan inte säga att det är dåliga preamps, men personen kan höra att det inte låter lika proffsigt.
Och i en mix är det ingen (vare sig ljudtekniker eller vanliga lyssnare) som hör det oavsett högtalare.

What?! Tala för dig själv.

Det är små skillnader på preamps.
Nej, inte om man jämför en väldigt billig med en dyr.
Så bra lyssning är a och o för att höra desssa subtila skillnader.
Nej, jag hör skillnad på preamps i laptophögtalare. (men då snackar vi lågbudgetpreamps vs proffsgrejer)
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kanske kan ordna klipp på preampsen i Fireface 400 vs min moddade GAP PRE73, där tycker jag det är stor skillnad.

En bra preamp ger mer tryck i ljudet och gör ljudet snyggare och mer "musikaliskt". Ljuden "sjunger" mer och jag tycker de berör mer, det känns som man får bättre "kontakt" med ljudkällan. Det låter proffsigare.

Flummigt att förklara men när du väl hör skillnad så vill du aldrig gå tillbaka till billigt skit. (med det sagt behöver man inte ha jättedyra preamps)

Redigerat av creel
Postat
Men så det är alltså bara folk med vältränade öron och dyra monitorer som kan avgöra om musiken är inspelad med bättre eller sämre preamps?

känns ju lite som det är något av ett ekonomiskt bakslag för alla som lagt ner pengar på 1073'or och annat som knappt går att hitta.

I slutändan vill man väl bara avnjuta musik, då i bra hi-fi högtalare och inte i sina monitorer?

Är det värt det liksom..

känns som jag kanske upprepar mig lite, ta inte illa upp. klockan är mycket! jag lägger mig nu, god natt.

Nej det är inte bara proffs som kan höra skillnad, men dom vet VAD dom lyssnar efter, inte om de hör någon skillnad eller inte. Och det pratar vi inte om nu.

Dina hifi högtalare lär färga ljudet en del vilket kan göra att detaljer som ändras inte kommer fram alls.

Du ska lyssna efter vad en preamp eller kompressor gör med ljudet. Det handlar om att ratta sakta och försiktigt. Jag skulle rekommendera dig ett par bra hörlurar för att höra skillnaden. Högtalare i ett rum ställer mer krav på akustik och där kan annat ljud lägg sig i och förstöra.

Vi pratar om mer botten, mer topp eller mer mellanregister. Mer torrhet eller mer blött. I slutändan handlar det om att fetta till ljudet, hitta en balans där alla saker fungerar ihop.

Blev mycket kompressor prat här men det är samma mål som med en preamp. Hitta rätt sound.

Det finns en video som visar rätt bra vad en kompressor gör för skillnad. Spana in den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.