Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur gör man ett ritardando i SX3?

Vill att de sista takterna ska gå saktare och saktare innan låten slutar.

Använder Cubase SX3.

Tacksam för svar

Mickestrang

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Hur gör man ett ritardando i SX3?

Vill att de sista takterna ska gå saktare och saktare innan låten slutar.

Använder Cubase SX3.

Tacksam för svar

Mickestrang

Tempotrack...

Men mitt råd är att du behåller samma tempo i projektet och kör utan klick och går på känsla utan nån kvantisering under retardandot.

Postat

Audio, midi eller blandat?

Ren midi är enklast. Ctrl + T (kringla + T på mac) och rita in tempoförändringar i tempo track.

Ren audio går att krängla till med time-stretch direkt i Cubase, men jag rekommenderar att du använder bättre algoritmer än de som finns tillgängliga i programmet.

Gör en mixdown och stretcha resultatet i till exempel. Wavelab eller Record. Det är de två program jag använt som gett bäst resultat.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Gör en mixdown och stretcha resultatet i till exempel.

Gör du det så förlorar du bitdjup...

Postat
Audio, midi eller blandat?

Ren midi är enklast. Ctrl + T (kringla + T på mac) och rita in tempoförändringar i tempo track.

Ren audio går att krängla till med time-stretch direkt i Cubase, men jag rekommenderar att du använder bättre algoritmer än de som finns tillgängliga i programmet.

Gör en mixdown och stretcha resultatet i till exempel. Wavelab eller Record. Det är de två program jag använt som gett bäst resultat.

Det kanske inte går i 3:an, men i 4:an vet jag iaf att det går bra med audio också. Gå in i polen och sätt tempo varje klipp, sedan markerar du den som "elastic" (eller vad det nu kan heta). När du sedan ändrar tempo i tempotracket följer audioklippen med. Så länge det är inte dramatiska förändringar så fungerar det rätt bra, i alla fall om man kör på enskilda track och inte på en hel mix.

Jag tycker det fungerar bra att rita in ett ritardando, det är ju bara att justera tills man får det precis som man vill ha det.

//J

Postat

Tack allihop för era svar. Fick ordning på låten:)

Mickestrang

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.