Jump to content
Annons

Bygga dämppanel


Jaxon

Recommended Posts

Hej,

Tänkte köpa en Shure SM7B för att spela en röster till radioreklam. På mickstativet tänkte jag även att sätta en dämppanel, som jag ska bygga själv.

Någon som har erfarenhet från detta?

I övrigt är rummet inte ljudisolerat speciellt, så det gäller att dämppanelen fungerar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ett "Reflexion Filter" gör absolut ingenting när det gäller ljudisolering men du kanske menar ljuddämpning.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47091

🙂

Det var en gammal tråd du hittade... 😄 Jag har ingen dämpskärm nu så jag kan inte göra några tester som jag gärna hade velat - men i stället har jag kunnat konstatera att det hjälper bättre att ha absorbenter på väggen man har bakom sin rygg, eftersom det ju är därifrån en cardioidmic kommer att ta upp ljudet bäst - och det därför är de reflexerna som är allvarligast. De reflexer som kommer tillbaks utifrån rummet och når micens baksida, är förhållandevis svaga och undertrycks av micen tack vare cardioidupptagningen, så en sådan dämpskärm ser jag bara som ett komplement till annan behandling i studion. Om man däremot behöver spela in mobilt, så kan en sådan dämpskärm göra en del för att delvis tämja problem, om man inte har möjlighet att göra någon ordentlig behandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...