Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ dÀr!

Efter att ha spenderat Ätskilliga timmar i detta intressanta forum de senaste 2 mÄnaderna sÄ ska jag göra slag i

saken och börja akustikbehandla min nya studio.

Sitter i ett studiokomplex med totalt 8 studios och har hyfsad lyssning i den studion jag sitter i nu, men eftersom

en nÄgot större och bÀttre planerad studio blev ledig sÄ ska jag byta rum. Och givetvis passar jag samtidigt pÄ att

försöka akustikbehandla studion innan jag flyttar in.

Som sÀkert mÄnga andra sÄ var det cruncharns smÄtt legendariska trÄd som gav mig inspirationen att försöka

göra ett grundligt jobb.

Har som sagt luslĂ€st MÅNGA trĂ„dar utöver cruncharns men trots det dyker det upp lite frĂ„getecken redan frĂ„n start

som jag hoppas att folk i forumet vill ge sina vinklar och synpunkter pÄ.

Rummet Ă€r som sagt pĂ„ 12 kvadrat, alltsĂ„ inte vĂ€rldens största, men men, cruncharn lyckades pĂ„ 13 sĂ„... â˜ș

Ritade upp rummet i Sketchup.

Har en pelare samt ett fönster pÄ vÀnster sida i lyssningsposition som förmodligen kommer att stÀlla till lite problem .

Men det kommer jag ta tag i efter att jag har börjat med vÀggarna bakom och pÄ sidan av mina monitorer.

Rummet

post-23343-1256146228_thumb.jpg

Min tanke Àr att regla en vÀgg med 195mm isolering med 24 cm luftspalt mot framvÀggen samt 195mm isolering

som Àr 60 cm bred lÀngs sidovÀggen frÄn den reglade vÀggen.

Innanför sidovÀggens isolering tÀnkte jag bygga superchunks pÄ bÄda sidor.

Givetvis drar jag upp allt mot taket, men jag valde att inte göra det i den hÀr bilden för att det ska bli lÀttare

att se ordentligt.

post-23343-1256146760_thumb.jpg

post-23343-1256146850_thumb.jpg

Tanken med att börja med detta Àr att fÄ bukt med SBIR och hysat lÄga frekvenser.

Monitorerna ska jag försöka placera med ryggen mot mitten av superchunkens lÄngsida.

DÀrifrÄn Àr det som mest 72 cm isolering. I en perfekt vÀrld borde den kunna absorbera ner till

118 Hz. Givetvis fÄr jag ta detta med en kraftig nypa salt eftersom basen Àr rundstrÄlande och

strÀckan frÄn monitorn rÀtt ner mot den reglade vÀggen endast Àr 50 cm (i teorin absorbtion ner till 170 Hz)

Borde bli det iaf, om man rĂ€knar baklĂ€nges frĂ„n 1/4-vĂ„glĂ€ngd. 😄

4 x 0.5 m = 2 m (hela vÄglÀngden)

340 / 2 = 170 Hz

Vet att jag förmodligen kommer att fÄ problem med stÄende vÄgor i de nedre registren men jag tÀnkte börja med detta

och sedan mÀta upp och köra en helmholtz -lösning för dessa.

Nu till lite frÄgetecken.

Höger sidan pÄ rummet har ett kapat hörn som gör att mitten av högra superchunken endast kommer att ha 62 cm isolering

som mest bakom sig (vÀnster sida har 72 cm).

Vet att symmetri Àr optimalt, men nu ser ju mitt rum ut som det gör.

1. Kommer detta att pÄverka absorbtionen radikalt mellan vÀnster och höger monitor?

2. Kommer jag fÄ tydliga problem med stereo-bilden?

3. Ska jag fylla ut med isolering fullt ut pÄ höger sida mot snedvÀggen Àven fast det blir osymetriskt med vÀnster sida?

Tacksam för alla synpunkter och vinklar ni kan ge. Ibland ser man ju inte skogen för alla trĂ€d! 🙂

Annons
  • Svar 203
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postade bilder

Postat
Vet att jag förmodligen kommer att fÄ problem med stÄende vÄgor i de nedre registren men jag tÀnkte börja med detta

och sedan mÀta upp och köra en helmholtz -lösning för dessa.

Varför inte mÀta upp först innan du gör nÄgonting överhuvudtaget? Ofta sÄ Àr stÄende vÄg 1.0.0. (lÀngden) den som skapar största problemet (och 2.0.0 brukar vara den andra) och dÄ kanske du vill ta dessa istÀllet för konstruktionen du nu planerar.

Postat

Hej Gilbert!

Spontant tÀnker jag att jag i sÄ fall mÄste fixera placeringen av mina monitorer. Men det kanske inte har nÄgon betydelse för stÄende

vÄgor, dÄ vÄglÀngden i sÄ lÄga frekvenser Àr sÄ pass lÄnga? Kanske lÄter luddigt, men om jag sÀger sÄhÀr.

Antag att jag placerar mina monitorer pÄ ett visst sÀtt dÄ jag gör en mÀtning (utan den akustikbehandling jag skissat pÄ förstÄs).

Lokaliserar de stÄende vÄgorna och behandlar rummet utifrÄn dessa. NÀr jag sedan vill absorbera högre frekvenser och/eller motverka

SBIR sĂ„ kanske jag behöver Ă€ndra position pĂ„ monitorerna för att fĂ„ plats med absorbtion. Ändras inte de stĂ„ende vĂ„gorna dĂ„...?

Som sagt, 75% av mig sÀger att de inte borde göra det men det vore kul att fÄ klarhet i det...

En av anledningarna att jag tÀnkte vÀnta med mÀtningar Àr ocksÄ att jag inte har tillgÄng just nu till en mÀtmikrofon och vill komma igÄng

med bygget sÄ snabbt som möjligt.. Men nu i skrivande stund har jag för mig attt du i nÄgot inlÀgg menade att man kan anvÀnda vilken

kondensator mic som helst nÀr man mÀter lÄga frekvenser..? Har en SE Electronics 5600 som kanske skulle kunna fungera?

En annan frÄga. StÄende vÄg (2,0,0) som du nÀmnde, Àr det multipeln av (1,0,0). HÀnger inte den med om man behandlar (1,0,0)?

Postat
Men nu i skrivande stund har jag för mig attt du i nÄgot inlÀgg menade att man kan anvÀnda vilken

kondensator mic som helst nÀr man mÀter lÄga frekvenser..? Har en SE Electronics 5600 som kanske skulle kunna fungera?

Korrekt. De flesta mickar Ă€r ganska linjĂ€ra i det lĂ€gre registret och de Ă€r dessutom rundtagande i detta register. Även om den inte Ă€r "linjĂ€r" sĂ„ Ă€r den garanterat mycket mer linjĂ€r Ă€n vad rummet Ă€r i dessa frekvenser.

En annan frÄga. StÄende vÄg (2,0,0) som du nÀmnde, Àr det multipeln av (1,0,0).

Ja, om 1.0.0. skulle vara t ex 40Hz sÄ Àr 2.0.0 = 80Hz.

HĂ€nger inte den med om man behandlar (1,0,0)?

Oftast inte dÄ bandbredden hos basabsorbenter för dessa lÄga frekvenser oftast Àr vÀldigt smal. Att designa en basabsorbent som effektivt tar bÄde 40 och 80 Hz Àr i princip omöjligt om man inte bygger de vÀldigt djupa (som man inte har plats med i mindre rum).

Postat

GÀllande placering sÄ har du nog inte sÄ mycket att vÀlja pÄ i detta rum; Centrerat mot en kortsida.

Jag skulle stÀlla upp högtalarna dÀr och göra en mÀtning för att se vad som behöver göras.

Postat

Tack för sÄ snabba svar!!

PÄ frÄgan om placeringen av mina monitorer vid mÀtning. Hur kÀnsligt Àr det att flytta runt dem om jag

vÀl har behandlat de stÄende vÄgorna utifrÄn en position men upptÀcker att jag mÄste flytta monitorerna

för att absorbera högre frekvenser?

Nu menar jag inte att jag ska göra en helomvÀndnig i lyssning sÄklart, men det kanske rör sig om ett par

decimeter fram-bak-vÀnster eller höger för att kunna fÄ plats med kompletterande akustikbehandlig.

SpÄret du har lett mig in pÄ kÀnns som en bra Ànde att börja i, misstÀnker att jag pÄ sÄ sÀtt kan spara

in yta jÀmfört med skissen jag tÀnkte utgÄ ifrÄn.

Postat
Tack för sÄ snabba svar!!

PÄ frÄgan om placeringen av mina monitorer vid mÀtning. Hur kÀnsligt Àr det att flytta runt dem om jag

vÀl har behandlat de stÄende vÄgorna utifrÄn en position men upptÀcker att jag mÄste flytta monitorerna

för att absorbera högre frekvenser?

Nu menar jag inte att jag ska göra en helomvÀndnig i lyssning sÄklart, men det kanske rör sig om ett par

decimeter fram-bak-vÀnster eller höger för att kunna fÄ plats med kompletterande akustikbehandlig.

SpÄret du har lett mig in pÄ kÀnns som en bra Ànde att börja i, misstÀnker att jag pÄ sÄ sÀtt kan spara

in yta jÀmfört med skissen jag tÀnkte utgÄ ifrÄn.

NÄgra centimeter hit och dit pÄverkar inte nÀmnvÀrt under ca 200Hz.ŽBörja med att fokusera pÄ basregistret och sedan resten.

Postat

Blir nog till att mÀta rummet först om jag fÄr nÄgon ordning pÄ Room EQ Wizard!!

NÀr jag försöker test-mÀta i min nuvarande studio sÄ sÀger den hela tiden att nivÄerna

Àr för lÄga. Den gÄr inte upp ordentligt förrÀn jag jag ökar gain pÄ ingÄngen tills den slÄr

över. Och det rejÀlt!! NÀr ingÄngsignalen klÀttrar upp mot nollan sÄ sÀger programmet att

jag ligger pÄ -56 db och att nivÄn Àr för lÄg för att mÀta. Ska tydligen ligga pÄ runt -20db

eller under för att kunna mÀta.

Samtidigt dÄnar det ordentligt inne i studion frÄn högtalarna.

AnvÀnder en se electronics 5600 mic direkt in pÄ mitt RME Fireface 400 kort.

NÄgon som har anvÀnt R.E.W och kan ge mig nÄgot tips pÄ vad som kan vara galet??

Postat

FÄr ingen ordning pÄ Room EQ Wizard. Det verkar vara ett smidigt allt-i-ett program, men jag fÄr det bara inte att fungera.

NÀr jag försöker kalibrera ljudkortet sÄ "hoppar" vu-mÀtarna pÄ fireface-mixern, vilket jag bara kan tolka som att det "rundar".

Har gÄtt igenom fireface instÀllningarna för att kunna slÄ av nÄgon form av monitoring, men inte heller det hittar jag. :rolleyes:

DÀremot hittar jag ett antal trÄdar i olika forum, med folk som har problem med just kalibreringen av RME Fireface-400.

För övrigt ett kort som jag hittills har varit jÀttenöjd med mÄste jag poÀngtera. Men solen verkar ha sina flÀckar Àven hÀr.

NĂ„ja!

NÄgon som vet nÄgot annat sÀtt att mÀta upp rummet? Cruncharn körde ju nÄgon sinus-svep fil han fick frÄn Gilbert, som

han sedan tog upp i wavelab.

Funkar det att bara sÀtta micen i sweetspot och spela in pÄ en kanal i logic, medan jag kör ett sinus-svep med

test-oscillatorn?

NÄgon som kÀnner till nÄgot bra program till mac för att analysera kurvan?

MVH

Postat

Efter att ha spenderat 3,5 timme i studion hÀrom natten för att försöka fÄ igÄng R.E.W kom jag fram till

att sitta i en vÀl isolerad studio utan ventilation (ventilationen Àr av nattetid och mÄste slÄs pÄ manuellt,

vilket jag glömde) kanske inte var den bĂ€sta förutsĂ€ttningen för hjĂ€rnkontoret att fungera optimalt. 😊

Men med nytt syre i hjÀrnan och programmet Fuzz Measure tog jag nya tag med mÀtningarna idag!

Följer Gilberts rÄd att mÀta upp den nya studion (som Àr tom sÄnÀr som pÄ en liten 2-sits soffa) och ta tag i

eventuella stÄende vÄgor frÄn början.

Perforerad Helmholtz blir vÀl startskottet för akustikbehandlingen antar jag!

Lite bilder pÄ hur jag placerat mic och monitorer (ursÀkta kvalitén, men fick inte med mig digitalkameran

idag sÄ det fick bli mobilen istÀllet)

FrÄn dörren och in i rummet

post-23343-1256314541_thumb.jpg

Bakom vÀnster högtalare mot dörren

post-23343-1256314594_thumb.jpg

FrÄn soffan mot höger högtalare

post-23343-1256314643_thumb.jpg

SÄ mÀtresultatet: Trodde faktiskt att det skulle hÀnda mer upp till ca 78Hz Àn vad mÀtningen visar. Men efter det

hÀnder rejÀlt med grejjer! Dip frÄn ca 78Hz till 84Hz och sedan en Ànnu större frÄn 84Hz upp till 115Hz!

FrÄn 125Hz en kraftig dip pÄ 15dB ner till 137Hz för att sedan klÀttra upp igen till 149Hz.

Hur ska jag tolka resultaten och gÄ vidare?

post-23343-1256314840_thumb.jpg

Vattenfall (kanske inte nödvĂ€ndigt just nu, men kul och se reverbtider i tomt rum) 😄

post-23343-1256314940_thumb.jpg

Lite funderingar kring placeringen

Just nu följer jag inte alls 38% regeln för sweetspot utan har den nÀstan i mitten av lÄngsidan. LÀste nÄgonstans att

det var en tumregel man inte slaviskt behövde följa...?

DÀremot har 125 cm mellan högtalare och lika lÄngt frÄn mitten av placering till sweetspot (liksidig triangel).

Anlednigen till detta Àr att jag inte vet hur mycket jag behöver akustikbehandla bakom högtalarna och pÄ sidan om

dessa.

Bör jag flytta fram sweetspot mer mot 38%?

PÄverkar soffan mÀtningarna mÀrkbart i detta skede?

MVH

Postat

Har nu gÄtt runt i rummet vid nÄgra valda frekvenser som jag tog frÄn den mÀtning jag gjorde.

78 Hz, 83 Hz, 107Hz, 114Hz, 126Hz och 137Hz och 149Hz.

Samtliga frekvenser Àndrar amplitud dÄ jag gÄr lÀngs lÄngsidan i rummet.

Tyckte mig skönja en liten förÀndring lÀngs kortsidan vid 114Hz, men den

Àr marginell jÀmfört med hur amplituden Àndras lÀngs lÄngsidorna.

Kan dra nÄgra slutsatser utifrÄn detta? Rent spontant kÀnns det som att

stÄende vÄgor ligger lÀngs lÄngsidan..?

Tacksam för alla funderingar och teorier kring min tankegÄng!

MVH

Postat

Nu har jag flyttat fram mina monitorer och lyssningen nÄgot.

Rummets dimensioner Àr 4.38 x 2.97 och takhöjden Àr 2.39

Högtalarana stÄr nu 75 cm ut frÄn vÀggen och sweetspoten har jag 2 m frÄn fram vÀggen.

Gjorde nya mÀtningar och det blev en viss förÀndring runt 100Hz. Tycker att man ser tydligare vad som hÀnder egentligen nÀr jag bytte position.

post-23343-1256656987_thumb.jpg

Körde Bob Golds Room Calculator för att kunna fÄ lite stöd till min mÀtning.

post-23343-1256657291_thumb.jpg

Har gÄtt runt och lyssnat Äterigen i rummet vid dom olika problem frekvenserna.

78Hz misstÀnker jag starkt Àr (2,0,0) hör kraftig Àndring i amplitud lÀngs lÄngsidan.

83Hz Àr definitivt (1,0,1) förÀndring i amplitud lÀngs lÄngsidan och i höjdled.

93 Hz som Àr nÀra (0,1,1) hör jag ingen förÀndring i amplitud i Y-led utan denna beter sig nÀstan identiskt med (1,0,1)

Kan det vara en kombination av dessa tvÄ tro??

97Hz och 102,5Hz hör jag förÀndring i amplitud i alla led (x, y och z)

Enligt Bob Golds sÄ finns (2,1,0) pÄ 97.7Hz

Kan det vara en kombination av (1,1,1) (100.5Hz enligt Bob Golds) dessa Àven hÀr?

Hur som helst, mycket teori just nu och jag kÀnner att jag mÄste börja göra nÄgot praktiskt för att försöka rÀta ut den hÀr kurvan.

Bör jag börja med 78Hz (2,0,0) eller 83Hz eftersom den verkar stöka till det mer Àn 78Hz??

En annan frÄga som jag har sökt med ljus och lykta i olika forum men fÄtt lite olika bud pÄ...

Kan man placera FLERA SMÅ PERFORERADE HELMHOLTZ lĂ„dor uppskruvade pĂ„ bakvĂ€ggen om man vill ta hand om stĂ„ende vĂ„gor lĂ€ngs lĂ„ngsidan???

Tacksam för svar!

MVH

Postat

Hej JimBeam,

du kan ha flera perforerade helmholtz sÄ lÀnge de placeras pÄ rÀtt yta. Fördelen Àr att de Àr enklare att hantera, nackdelen Àr att de fÄr mindre felmarginal i ett bygge som baseras pÄ teori och behöver relativt stora marginaler för att funka bra.

Om du placerar högtalarna 75cm frÄn vÀggen riskerar du en fas-utslÀckning runt ca 110-115Hz.

Vattenfallsgrafen avslöjar ofta mycket mer Àn ett rent frekvenssvar Àven om jag hade lite svÄrt att tolka den du slÀngde upp.

Lycka till!

Postat

Tack för infon CBorg!

MisstĂ€nkte ocksĂ„ att flera smĂ„ skulle bli svĂ„rare att hantera. DĂ€rför har jag nu skridit till verket och pĂ„börjat bygget av en stor istĂ€llet. 😕

Postar nÄgra bilder pÄ bygget i nÀsta inlÀgg...

UtslÀckningen du pratar om, antar att den dÄ kommer bero pÄ SBIR...?

För i sÄ fall hjÀlper vÀl inte en sÄdan lösning jag har lÀngst upp i trÄden antar jag...eftersom utslÀckningen uppstÄr vid sÄ lÄga frekvenser (110-115Hz)

Är det bĂ€ttre att flytta högtalarna nĂ€rmare vĂ€ggen och göra dĂ€mpningen bakom dem (regelvĂ€gg och superchunks) mindre/tunnare?

MVH

JimBeam

Postat (redigerat)

😕 Enklare att hantera men mindre marginal för fel sa jag iofs .. 🙂

Ja, det var reflektionen mot frÀmre vÀggen jag tÀnkte pÄ.

Vad som Àr bÀttre eller sÀmre kan jag inte sÀga utan du gör nog rÀtt i att testa olika positioner och lyssna samt mÀta.

Jag hade dock börjat med högtalarna nÀrme mot vÀggen och en tunnare absorbent (10-20) bakom isÄfall.

38% spoten Àr bara en av flera rekommendationer sÄ du behöver inte fÀsta dig vid det. SÄ testa lite olika om du ÀndÄ har möjlighet.

PS. GÀllande REW sÄ kan det vara sÄ att den tycker att insignalen (ofta frÄn preamp el. liknande) Àr för svag jÀmfört med utsignalen frÄn datorn.

Redigerat av cborg
Postat

Efter mycket testande och tricksande med siffrorna i mh-audios och P.A Calcs Excelark sÄ kom jag fram till att 120x120 cm perforerad panel Àr det jag tÀnkte bygga.

Blev lite konfunderad över att siffrorna inte överenstÀmmer riktigt mellan dom olika formlerna.

Men Gilbert hjÀlpte mig att reda ut begreppen i en annan trÄd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=70003

Tack Àn en gÄng för siffrorna Gilbert, utgÄr efter dom, men Àndrade till 140mm isolering istÀllet samt en repeat distance pÄ 89,33.

Detta helt enkelt p.g.a. jag bara hade halva huvudet med mig nĂ€r brĂ€dgĂ„rden sĂ„gade till mina mĂ„tt! 😕

Min perforerade Helmholtz blir alltsÄ 1072x1072 mm med ett djup pÄ 170mm, samt 140mm isolering mot bakpanelen.

Batteriet i digitalkameran var ju sÄklart slut nÀr jag kom ner till studion sÄ det fick bli mobilen istÀllet.

Dessutom dog batteriet i skruvdragaren under bygget, sÄ dÀrför Àgnar jag mig nu Ät att posta bilder sÄ lÄngt som jag har kommit hittllls.

SpÄnskivor, isolering samt mdf-skivor inhandlat. Reglar, skruv och verktyg hade jag sedan innan.

post-23343-1256928984_thumb.jpg

SynthstÀllen fick agera pallar...

post-23343-1256929149_thumb.jpg

Reglar insidan med 45x45mm regel för att fÄ stabilitet

post-23343-1256929232_thumb.jpg

post-23343-1256929283_thumb.jpg

Suddig nÀrbild

post-23343-1256929322_thumb.jpg

HĂ€r dog batteriet i skruvdragaren

post-23343-1256929359_thumb.jpg

JimBeam

Postat

Cborg 🙂 förstod vad du menade. Slarvigt svar frĂ„n min sida 😕 SvĂ„rhanterligt rent akustiskt menade jag sĂ„klart!

Ibland kan t.o.m. ord vara svĂ„rhanterliga! 🙂

Hur som helst, kommer att följa din rekommendation att testa lite olika positioner. Hoppas bara inte mitt pĂ„gĂ„ende Helmholtzbygge blir förgĂ€ves dĂ„. 🙂

NÄja tiden fÄr vÀl utvisa det!

MVH

JimBeam

Postat
:

PS. GÀllande REW sÄ kan det vara sÄ att den tycker att insignalen (ofta frÄn preamp el. liknande) Àr för svag jÀmfört med utsignalen frÄn datorn.

Ok, ja jag höll pÄ att öka insignalen som en dÄre, men lyckades inte sÀnka utsignalen pÄ nÄgot sÀtt. D.v.s. ökade jag insignalen sÄ pass mycket att REW tyckte att antal dB var ok att mÀta sÄ hade utsignalen slagit över lÄngt innan.

Jaja, jag kör FuzzMeasure nu och det fick jag ordning pÄ.

FÄr testa REW sen igen nÀr trial-perioden gÄr ut pÄ FM.

Postat

🙂

Det Àr la bara att köra pÄ ÀndÄ!

SjÀlv har jag gjort mÄnga "jaha, dÄ hade jag sluppit det" sÄ det Àr bara vÀlkommen i klubben isÄfall. hehe.

Postat

Ny dag nya tag!

HÀr kommer lite uppdateringar pÄ mitt Helmholtzbygge.

Kan ju sĂ€ga att det har gĂ„tt Ă„t en hel del trĂ€lim för denna lĂ„da. Men ska det vara lufttĂ€tt sĂ„ ska det! 😄

Ska tÀta med latexfog sÄ fort trÀlimmet har torkat.

Sista regeln fastskruvad. Kvar Àr tÀtning med latexfog och sedan pÄ med "locket"

post-23343-1257167479_thumb.jpg

Rikligt med trÀlim

post-23343-1257167489_thumb.jpg

Sidorna fastskruvade i inner-regeln

post-23343-1257167498_thumb.jpg

post-23343-1257167505_thumb.jpg

Ha det gott!

MVH

JB

Postat

DÄ var det dags för lite uppdateringar pÄ Helmholtz-bygget...

Återigen ber jag om ursĂ€kt för bildkvalitĂ©n, men en vacker dag dĂ„ minnet inte sviker fĂ„r jag med mig digitalkameran. 😕

PĂ„ med latexfogen

post-23343-1257281905_thumb.jpg

post-23343-1257281973_thumb.jpg

I med isoleringen (145 mm)

post-23343-1257282076_thumb.jpg

post-23343-1257282115_thumb.jpg

PÄ med mer latexfog och sedan trÀlim innan "locket" lÀggs pÄ

post-23343-1257282225_thumb.jpg

post-23343-1257282259_thumb.jpg

PĂ„ med "locket" som skruvas fast

post-23343-1257282336_thumb.jpg

post-23343-1257282347_thumb.jpg

Rita ut rutnÀtet för hÄlen som ska borras

post-23343-1257282419_thumb.jpg

SÄ Àr det "bara" att borra de 169 hÄlen

post-23343-1257282504_thumb.jpg

SjĂ€lvklart dog batteriet i skruvdragaren/borrmaskinen halvĂ€gs, sĂ„ uppdateringar och framför allt MÄTRESULTAT kommer upp imorrn!

Missar jag kameran imorrn sĂ„ fĂ„r det bli ett besök hos farbror doktorn och kolla upp om jag blivit dement. 😆

Ha det gott!

JB

Postat

DĂ„sĂ„, Helmholtz bygget klart!! 🙂

Lite bilder frĂ„n slutskedet... (och denna gĂ„ng fick jag med mig digitalkameran) 😄

Borrade fÀrdigt dom sista hÄlen och lyfte upp lÄdan pÄ högkant för att tÀta de sista skarvarna med latexfog

post-23343-1257357610_thumb.jpg

post-23343-1257357594_thumb.jpg

Rikligt med Latexfog, köpte ny tub idag och missade att det var en annan fÀrg. Ser lite ut som Nuttella!.Men men, det ska vara tÀtt inte snyggt. Kommer ÀndÄ att mÄla Helmholtzen nÀr jag sÀtter ny fÀrg pÄ vÀggarna.

post-23343-1257357601_thumb.jpg

SÄ pÄ med "fötter" för att inte slita pÄ golvet nÀr jag drar in den mot vÀggen.

post-23343-1257357617_thumb.jpg

DĂ„ var det bara att mĂ€ta upp rummet igen dĂ„!! Aningen nervöst mĂ„ste jag sĂ€ga eftersom jag skummade igenom ett gĂ€ng trĂ„dar igĂ„r kvĂ€ll för att se lite före- och efter mĂ€tningar vid Helmholtzbyggen. Av de jag lĂ€ste igenom sĂ„ hittade jag inte en enda med tillfredstĂ€llande resultat! Förutom Cruncher dĂ„, Ă€ven om vi inte fĂ„tt nĂ„gon mĂ€tning efter hans Helmholtzbygge sĂ„ litar jag pĂ„ hans goda ord. 🙂

MÄste tillÀgga att jag sjÀlvklart inte gick igenom varenda trÄd i Àmnet pÄ forumet utan sökte bara pÄ Helmholtz och valde nÄgra trÄdar slumpvis sÄ det Àr egentligen inte nÄgon statistik att gÄ efter.

Hur som helst. Dags för mÀtning!

Postat
Min perforerade Helmholtz blir alltsÄ 1072x1072 mm med ett djup pÄ 170mm, samt 140mm isolering mot bakpanelen.

Batteriet i digitalkameran var ju sÄklart slut nÀr jag kom ner till studion sÄ det fick bli mobilen istÀllet.

Varför har du valt att ha isoleringen mot bakpanelen?

53424611.th.gif

Hur mycket yta kan du behandla om du mÀrker att den fungerar ok?

Postat
Aningen nervöst mĂ„ste jag sĂ€ga eftersom jag skummade igenom ett gĂ€ng trĂ„dar igĂ„r kvĂ€ll för att se lite före- och efter mĂ€tningar vid Helmholtzbyggen. Av de jag lĂ€ste igenom sĂ„ hittade jag inte en enda med tillfredstĂ€llande resultat! Förutom Cruncher dĂ„, Ă€ven om vi inte fĂ„tt nĂ„gon mĂ€tning efter hans Helmholtzbygge sĂ„ litar jag pĂ„ hans goda ord. 🙂

MÄste tillÀgga att jag sjÀlvklart inte gick igenom varenda trÄd i Àmnet pÄ forumet utan sökte bara pÄ Helmholtz och valde nÄgra trÄdar slumpvis sÄ det Àr egentligen inte nÄgon statistik att gÄ efter.

Kan eventuellt förklaras av att folk kanske misstar sig pÄ vilken/vilka vÀggar (eller golv-taket) som orsakar problemen och placerar panelen pÄ fel yta.

Postat
Varför har du valt att ha isoleringen mot bakpanelen?

53424611.th.gif

Hur mycket yta kan du behandla om du mÀrker att den fungerar ok?

AngÄende isoleringen sÄ var det helt enkelt rent slarv och iver som gjorde att den hamnade pÄ bakpanelen. UpptÀckte det igÄr kvÀll, men dÄ hade jag redan skruvat igen locket och börjat borra. Men eftersom skillnaden inte var enorm sÄ tÀnkte jag att jag kör pÄ ÀndÄ och testar.

AngĂ„ende ytan sĂ„ har jag egentligen inte nĂ„gon begrĂ€nsning eftersom jag inte pĂ„börjat nĂ„gon akustikbehandling med absorbenter Ă€n... Och, den funkar ok! 🙂 DĂ€remot inte dĂ€r jag trodde att den skulle göra nytta. Återkommer med förklaring och mĂ€tresultat alldeles strax i nĂ€sta inlĂ€gg.

MVH

JB

Postat
Och en frÄga till:

Varför 83 Hz nÀr det pÄ mÀtningarna ser ut som du har mest problem vid ca 100 Hz?

Jag tÀnkte att jag börjar med den och gÄr uppÄt i registret. Den sÄg ut och lÀt som att den skulle kunna pÄverka hela vÀgen upp till 97Hz. Runt hundra (97Hz - 103) sÄ hörde jag skillnader i alla led (x,y,z) och visste inte vad jag skulle göra för att komma Ät problemet, utan tÀnkte att jag börjar med 83Hz och ser vad som hÀnder efter det.

Som sagt Äterkommer alldeles strax med nya mÀtningar med Helmholtzen dÀr jag, som du förutspÄdde, fortfarande har problem runt 100Hz.

MVH

JB

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.