laban1 Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 (redigerat) Hej! Har tittat på EMU 0404 som verkar bra med USB2 och så. Såg att det saknades Hi-z knapp och laddade därför ner manualen för att kolla ingångs-impedanserna: XLR: 1,5 kOhm tele: 1MOhm 1M Ohm är vad som ofta kallas Hi-Z ingång. Då finns det ingen "vanlig" line-nivå? Blir det inte impedans-mismatch om jag kopplar in annat än högohmiga instrument som gitarr och bas på line-nivå till denna ingång, eller använder man XLR:n? Tacksam för svar, är lite på gång med detta! Redigerat 21 oktober 2009 av laban1
Gilbert Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Hög impedans funkar för att köra in linjenivåer.
laban1 Postat 21 oktober 2009 Trådstartare Postat 21 oktober 2009 Tack för svaret Gilbert! Skulle du kunna utveckla det lite? Läst på något forum: A low impedance signal such as the one from a line out jack is going to sound horrible running into a high impedance input. Och om det inte behövs någon "normal" line-ingång, varför finns det hos många konkurrenter valbart med och utan Hi-Z med knapp? Vore ju enklare att bara ha Hi-Z ingång...
Gilbert Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 "If you connect a low-Z source to a high-Z load, there is no distortion or frequency-response change caused by this connection. But if you connect a high-Z source to a low-Z load, you might get distortion or altered response. For example, suppose you connect an electric bass guitar (a high-Z device) into an XLR-type mic input (a low-Z load). The low frequencies in the signal will roll off, so the bass will sound thin." http://www.tape.com/resource/impedance.html
Bassebas Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 "If you connect a low-Z source to a high-Z load, there is no distortion or frequency-response change caused by this connection. But if you connect a high-Z source to a low-Z load, you might get distortion or altered response. For example, suppose you connect an electric bass guitar (a high-Z device) into an XLR-type mic input (a low-Z load). The low frequencies in the signal will roll off, so the bass will sound thin." http://www.tape.com/resource/impedance.html men, varför gör man inte alla linjeingångar till Hi-z om det inte blir någon skillnad?
hegobald Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Mest troliga svar är: För att tillverkningskostnaden blir högre. 🙁 men, varför gör man inte alla linjeingångar till Hi-z om det inte blir någon skillnad?
Bassebas Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Mest troliga svar är: För att tillverkningskostnaden blir högre. 🙁 Det går jag med på, när vi talar om billigare ljudkort. Men de dyraste och "bästa" som finns har ju inte det heller?
hegobald Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 (redigerat) http://en.wikipedia.org/wiki/Impedance_matching versus http://en.wikipedia.org/wiki/Impedance_bridging som är mer relevant när det gäller audiosignaler. Det går jag med på, när vi talar om billigare ljudkort.Men de dyraste och "bästa" som finns har ju inte det heller? Redigerat 21 oktober 2009 av hegobald
laban1 Postat 21 oktober 2009 Trådstartare Postat 21 oktober 2009 Tack för svaren! Om jag tolkar länkarna rätt så bör ingångsimpedansen vara minst 10 ggr större för tillräcklig överföring av spänning till ingången. Vad är ett typiskt Ohm-värde för en "vanlig" line-ingång (ej Hi-Z)?
Gilbert Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Vad är ett typiskt Ohm-värde för en "vanlig" line-ingång (ej Hi-Z)? 10 kOhm.
laban1 Postat 21 oktober 2009 Trådstartare Postat 21 oktober 2009 Tack, om jag kollar lite på värdena på mick-ingången för att se om jag fattat rätt, min kondensator mic ligger på 300 Ohm och EMU mic -ingången ligger på 1500 Ohm vilket bara är 5ggr större. Är detta lite för lågt enligt tidigare resonemang eller gäller något annat i fallet för mickar?
Gilbert Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 10 ggr högre är ett riktmärke. 5ggr högre impedans räcker. Normalt ligger impedansen på 600 Ohm (om ställbar, annars 1,5 kOhm) till ca. 8 kOhm på mickstärkare.
laban1 Postat 21 oktober 2009 Trådstartare Postat 21 oktober 2009 Bra! Nu känner jag mig tryggare med ingångarna och lite mindre av hockus pockus.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.