Jump to content
Annons

Vad har hänt med personnumren?


debatt

Recommended Posts

Hellu!

Det är en sak jag undrar över...

Nuförtiden, jag vet egentligen inte exakt när fenomenet började, men det var nog för bara knappt två år sedan känns det som... i alla fall... då började "alla" blanketter ha två rutor ytterligare och folk själva faktiskt betona nittonhundra när de talade om när de var födda! Har ni tänkt på det?!? Så djävla konstigt alltså.

-När är du född?

-1969

-69 alltså...

-Nej, 1969.

eller

-När är du född?

-69, 1969 alltså.

-Hmm... ja vad skulle det annars vara?

😛

ekologiskt odlade corn flakes med kravmärkt mellanmjölk och icke ekologiskt eller kravmärkt polskt äpplemos//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ok men betyder det att vi alla blev 19 år äldre eller 1900 år äldre?

Börjar bli dax att kolla upp sin pension..

Problemet låg i att många var födda samma år fast hundra år emellan. de som blir hundra år och är födda 1909 är ju lika gamla som de som är födda 09.. eller det ser ut så på pappret iallafall..

Hmmm... när man frågar en person öga mot öga eller i telefon... och denne betonar nittonhundra. Ja då vete fan om vb inte borde söka hjälp...

😑

I ytterligt få fall när det gäller blanketter kan jag iofs förstå det. Men det är i de flesta blankettsammanhang helt onödigt också. CSN t.ex. eller när man söker bostadsbidrag, sjukpension eller annat. Nioåringar gör väl inte det?

En del människor blir ju dock helvetes gamla... nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet låg i att många var födda samma år fast hundra år emellan. de som blir hundra år och är födda 1909 är ju lika gamla som de som är födda 09.. eller det ser ut så på pappret iallafall..

Dom kan inte vara särskilt många...

Kan räknas på ena handen.

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån har väl kommit på att det blivit ett nytt årtusende. Vad betyder den där harangen på

slutet, och varför har du skrivit den?

Hehe ja jo.

Jag har gjort en del djupintervjuer och när vb då säger 1979 till en börjar man undra...

Han kan ju inte vara född 2079 eller hur?

Och inte 1879 heller.

Info-n på slutet betyder inget särskilt.

😑

knottrig massageboll i rött gummi//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå.

Vi är väl inte där ännu väl? Detta med att "leva längre"?

Om vi bortser från blanketten för ett ögonblick.

Vid en intervju med någon förstår man väl för det första att man inte talar med världens äldsta människa på 132 år om man ser och/eller hör denne?

Vad jag vet är världens äldsta nu levande 131 år.

Om det ens stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju leva längre nu tackvara bättre läkarvård. Det räknades dessutom på hur många personer som skulle heta samma sak och ha samma födelse datum om man inte lade till de två första också.

Du menar att detta idiotiska projekt var i förebyggande syfte?

Vad som retar mig är att gemene man tycks ha lagts sig till med denna ovana.

Rekordet var när jag var med en släkting på sjukhuset och de frågade henne om födelsedatum.

38, sa hon (som år då alltså).

Nittonhundra 38 då eller, frågade sköterskan och tittade!

Skulle hon varit född 1838 var det definitivt nytt världsrekord med en massa decennier och efter vad jag tror aldrig någonsin möjligt att slå för mänskligheten.

Och var det 2038 så var det ännu mer intressant.

Spooky!

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Min syster sa att de kanske har Sverges äldsta människa på hennes jobb. Har för mig att hon är typ 114 år. Och vi är snart vid en punkt där det blir alt vanligare. Borde ju gå att googla men jag tror att det är kodkväll kanarell för mig...

Starkt också att kunna jobba vid den åldern!!

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite krångligt får det är en form av sömnapné i kombination med en mildform av epilepsi tro läkarna. Det finns ingen som riktigt vet vad det beror på och eftersom det inte finn någon diagnos som är helt säker så kan de inte göra något. Som det ser ut just nu. Det är därför som jag har så olika tider jagskriver här på forumet med.

EDIT: Fast risken att jag ska sluta andas helt är mindre då min hund väcker mig när hon hör att jag andas konstigt och hon blir orolig...

Jävligt bra hund! Jobbig sjukdom 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...