Jump to content
Annons

Enkel humbucker vs Dubbel Humbucker

Troppus

Recommended Posts

Annons
Vad är det för skillnad på ljudet i en gitarr med Single-Humbucker resp Dual-Humbucker.

Måste man en Dual-HB om man ska spela hårdrock för att det ska låta bra eller räcker det med en Single-HB?

Jag har gitarrer med mickar av vardera sort. Det fungerar helt OK med "stackade" humbuckers. Jag använder Dimarzio Super Distortion S, Seymor Duncan Little 59 och Seymor Duncan Hotrails i olika gitarrer, men även fullstora humbuckers i andra gitarrer.

Det spelar betydligt större roll vad för trä gitarren är byggd av. Vill du att det skall låta Gibson, så vill du antagligen ha en mahognygitarr med lönntopp. Vill du låta som Iron Maiden, skall du nog ha en Alkropp med lönnhals (Strata).

Jag har ju hållit på i 20 år och testat en del mickar och tycker det är värt att satsa på kvalitetsmickar av kända fabrikat, om inte annat så för livslängdens skull...

Men prova själv, det är alltid kul med lite experiment!

/Johan

Dela på andra sajter

Halsmontering och sånt är viktigt. Intressant som DJBolton skriver om träsorterna, för det är definitivt av avgörande betydelse för akustiska instrument, allt från pianon till marimbor.

Ibland tror jag att man väljer träsorter till gitarrer för utseendets skull men att det spelar roll, kan jag också intyga. Innan jag köpte mina egna gitarrer (en Daisy Rock och senare en Ibanez) lånade jag en gammal Ibanez av en bekant, en stratakopia. Den hade 3 singlar som såg ut somstratans och han ville fetta till ljudet lite och bytte från originalmikarna till dual-HB, såna där gräddfärgade DiMarzio. Visst, ljudet blev varmare och lite fetare men skillanderna var inte jättestora. Det hade som djbolton säger, säkert gjort större skillnad om man bytt till hårdare och tyngre trä. Generellt får man lite ljusare och vassare med singlar och varmare och fetare med HB men det är som sagt mycket som spelar roll.

Många har ju flera gitarrer för att kunna byta känsla när man byter låt. Så har ju allt fler (jag också) förstärkarsimulatorer i datorn för att variera ljud men det är ju bara division 2.

Redigerat av Fredrika
Dela på andra sajter

På en singelcoilstrata kan man trixa och seriekoppla mickarna också, då blir det som humbucker. Riktigt bra singelcoil tycker jag personligen är bättre om man vill ha en vansinnigt brutal dist. Man använder då förstås distpedaler...

Dela på andra sajter

På en singelcoilstrata kan man trixa och seriekoppla mickarna också, då blir det som humbucker. Riktigt bra singelcoil tycker jag personligen är bättre om man vill ha en vansinnigt brutal dist. Man använder då förstås distpedaler...

Håller med, jag brukar alltid ha en svag singelcoil åtminstone som mittenmick, ju svagare mickar, desto mer viktigt blir materialet i gitarren. Jag gillar att blanda ytterligheter i en och samma gitarr, dvs. svaga och starka, ljusa och mörka mickar om vartannat. Jag har en strata med S1 switching system också. Till inspelningar tycker annars jag bra om P90 mickar. Det är som en bra kompromiss mellan humbucker och singelcoil. Dock tycker jag att dom brusar lite väl mycket live... Någon som känner till någon bra brumfri P90?

/Johan

Dela på andra sajter

Håller med, jag brukar alltid ha en svag singelcoil åtminstone som mittenmick, ju svagare mickar, desto mer viktigt blir materialet i gitarren. Jag gillar att blanda ytterligheter i en och samma gitarr, dvs. svaga och starka, ljusa och mörka mickar om vartannat. Jag har en strata med S1 switching system också. Till inspelningar tycker annars jag bra om P90 mickar. Det är som en bra kompromiss mellan humbucker och singelcoil. Dock tycker jag att dom brusar lite väl mycket live... Någon som känner till någon bra brumfri P90?

/Johan

Hade en gång en Les Paul JR Special som hade P100-mickar, vilka var en stackad P90. Dom lät ganska mycket P90 men saknade lite av den högsta toppen vilket förmodligen berodde just på att dom var stackade. Vet dock inte om dom finns att köpa lösa..

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.