Jump to content
Annons

Vad anser ni om kärnkraft?


SadamJR

Recommended Posts

gör du?

tyckte du rätt självsäkert konstaterade att investeringarna som gjorts var väldigt stora sett till vad man fått tillbaka

exemplet visar på samma sak som i solenergifrågan: utländska investerare plockar vinsterna till hemlandet

i vilket fall kan ju även inhemska resurser bygga upp anläggningar å tjäna pengar på export av energin

kan man göra det med olja kan man göra det med annan energi

jag köper inte den här konstant fortsatta offerinställningen där investeringar å ev vinster ses som utsugarpolitik å utnyttjande

Om utlänska investerare kan investera i ett land och utnyttja dess resurser pga att inhemska investerare

saknas, för att sedan föra ut vinsten utan att den kommer detta land till del är det ett skolexempel på

imperialism. När det gäller Afrika och den offerinställning du tycker dig se kan man bara konstatera att

europeiska länder invaderade Afrika och krossade alla fungerande strukturer. När det sedan inte var

lönsamt att stanna kvar drog man sig tillbaka och efterlämnade kaos. De årtionden som gått sedan dess

är, historiskt sett, en mycket kort tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om utlänska investerare kan investera i ett land och utnyttja dess resurser pga att inhemska investerare

saknas, för att sedan föra ut vinsten utan att den kommer detta land till del är det ett skolexempel på

imperialism. När det gäller Afrika och den offerinställning du tycker dig se kan man bara konstatera att

europeiska länder invaderade Afrika och krossade alla fungerande strukturer. När det sedan inte var

lönsamt att stanna kvar drog man sig tillbaka och efterlämnade kaos. De årtionden som gått sedan dess

är, historiskt sett, en mycket kort tid.

vilket afrika?

nord eller syd om ekvatorn?

med tanke på alla krossade strukturer å kaos är det ju konstigt att det finns så mycket flygvapen å militära enheter när allt annat saknas

hände inte exakt samma sak med stora delar av asien å mellanöstern?

varför är indien inte i samma läge som kenya? (om nu kenya är ett exempel på kaosland)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag är inte för mer kärnkrafverk av samma anledning som fidden och av slutförvaranledningen. Visst... slutförvaret kommer bli helt sjukt cp säkert... men ingen kan fan veta vad som händer om över 100 000 år.

Saharideén gillar jag inte heller i "utsugar"-avseenden.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker du i likhet då att dom oljeproducerande länderna i mellanöstern är utsugna?

Nu var iofs inte frågan ställd till mig, men om de inte spelar efter rätt pipa blir de ju sönderbombade av USA... Känns inte helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var iofs inte frågan ställd till mig, men om de inte spelar efter rätt pipa blir de ju sönderbombade av USA... Känns inte helt ok.

är inte det att förenkla lite?

eller bombar usa varje opec-land menar du?

har dubai tex inte dragit nytta av sin oljeexport?

eller saudi arabien?

räknar du norge som ett land som lever under usas hot om bombning eller är deras oljeexport en helt annan sak?

hej krokodil 😮

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker du i likhet då att dom oljeproducerande länderna i mellanöstern är utsugna?

En stor del av vinsten går in i dessa länders ekonomier. De är inga demokratier, och många människor

berikar sig, men i flera fall kommer vinsterna oxå befolkningen till del i form av sjukvård, utbildning mm.

Din jämförelse med en "solanläggning" i Sahara där både energin och vinsterna av verksamheten läcker

ut ur området är besynnerlig. Får alltmer ett intryck av att du slänger dig med tvärsäkra påståenden

utan att vara påläst.

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte det att förenkla lite?

eller bombar usa varje opec-land menar du?

har dubai tex inte dragit nytta av sin oljeexport?

eller saudi arabien?

räknar du norge som ett land som lever under usas hot om bombning eller är deras oljeexport en helt annan sak?

hej krokodil 😆

du glömde avsnittet med att spela efter en pipa där tror jag. fast egentligen menar jag DANSA efter en pipa, men det är ju bara ren demens från min sida. 😕

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

du menar att den beskriver så som det måste vara - nu å framöver?

ska läsa den men inte just nu

Var snäll och tala inte om för mig vad jag menar. Menar vad jag skriver. Artikeln hänvisar till en teknik

som är intressant, tillvägagångssättet när det gäller investeringar, vilka som kan använda energin,

vinster osv känns för min del dock orättfärdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var snäll och tala inte om för mig vad jag menar. Menar vad jag skriver. Artikeln hänvisar till en teknik

som är intressant, tillvägagångssättet när det gäller investeringar, vilka som kan använda energin,

vinster osv känns för min del dock orättfärdigt.

? = fråga

inte påstående

känns investeringar lika orättfärdigt som vinster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Solen drar ju in mycket mer energi på jorden än vad vi förbrukar i dagsläget. Klart det skulle gå att ta tillvara delar av den och endast använda solenergi i olika former. (ja, vågkraft o vindkraft o vatten o så, är ju drivna av solen, eller i enstaka fall av jordens värme inifrån då...)

Lagring borde kunna ske itex vätgas eller bränsleceller. det handlar bara om att sätta igång.

Kärnkraft är säkert bättre än koleldning etc, men brytningen är skitig och det är ju nästan ett etiskt problem att vi dumpar avfallet på våra nästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi måste sluta sälja och producera fossila bränslen.

Om kärnkraft kan hjälpa till med detta tillfälligt så är jag för kärnkraft.

en nackdel som kärnkraft har är att det inte är nån kortsiktig investering - alltså ingen tillfällig hjälp

snarare blir det ett långt åtagande vad gäller bränsleframställning å förvaring av utbränt

tror snarare på emulators vinkel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vi måste sluta sälja och producera fossila bränslen.

Om kärnkraft kan hjälpa till med detta tillfälligt så är jag för kärnkraft.

Ett problem är ju bara att det går åt enorma mängder fossila bränslen för att bryta uranet, forsla det till Sverige, bygga och driva kärnkraftverk, och sedan för att ta hand om det utbrända kärnavfallet.

Så påståendet att kärnkraften skulle vara koldioxidneutral känns minst sagt vinklad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...