Jump to content
Annons

Vad anser ni om kärnkraft?


SadamJR

Recommended Posts

Såg ett inslag på Rapport om att alltfler forskare börjar propagera för utbyggd kärnkraft. Deras

argument är att de kärnkraftverk som byggs nu är betydligt säkrare än de som byggts tidigare.

Man talar också om den fjärde generationens kärnkraftverk där man kan återanvända mycket av avfallet,

och den femte generationen där man kan använda torium som bränsle vilket förkortar lagrings-

tiderna för avfallet avsevärt. Dessutom kan man inte göra bomber av torium, och det finns mycket

mer torium än uran att bryta. Huvudargumentet för att bygga ut kärnkraften är att minska användningen

av fossila bränslen och därmed minska den globala uppvärmningen.

Vet inte riktigt vad jag tycker, men de där alternativen med sol och vind m m verkar inte kunna ge oss

den energi vi behöver, ens om vi sparar, trots årtionden av utveckling. Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Uran eller Torium, det är fortfarande inte en förnybar energikälla. Jag säger nej. Ett bestämt nej. Skräddaren säger nej.

Lösningen jag vill ha är ett mindre slöseri, till den nivån att vi klarar oss på förnybara energikällor. Det skulle troligtvis innebära stora förändringar i västvärldens livsstil, men det kan fan vara på tiden. Bort med kapitalism och sån skit helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte. Har varit väldigt emot förr men är det som du säger så finns ju få alternativ. Eller så är det pengar inblandat för att inte stödja naturlig energi. Läste nånstans att de skulle sätta solpaneler i Saharaöknen som kunde ge en massa el men vet inte vad som hänt med det projektet. Hoppas och tror ändå att naturens krafter går att använda utan att förstöra den. I sinom tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uran eller Torium, det är fortfarande inte en förnybar energikälla. Jag säger nej. Ett bestämt nej. Skräddaren säger nej.

Lösningen jag vill ha är ett mindre slöseri, till den nivån att vi klarar oss på förnybara energikällor. Det skulle troligtvis innebära stora förändringar i västvärldens livsstil, men det kan fan vara på tiden. Bort med kapitalism och sån skit helt enkelt.

Well spoken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte ge mig på att bygga en toriumreaktor... nån som har några tips? Nån som provat?

Jag har inte förgreningsdosor så det räcker, så jag tänkte att en liten behändig reaktor kunde hjälpa till lite där det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudargumentet för att bygga ut kärnkraften är att minska användningen

av fossila bränslen och därmed minska den globala uppvärmningen.

Ett riktigt sopigt argument, eftersom huvuddelen av smutsig elproduktion sker i tredje världen. Vem fan vill ha trettio nya kärnkraftverk i länder där presidentfruns klädkonto är större än utbildningsbudgeten?

Jag är för mer kärnkraft, förutsatt att det inte finns någon risk för olyckor samt att någon kan garantera mig att avfallet kommer förvaras säkert i alla tusentals år det tar att göra det ofarligt. Om Jan Björklund och alla andra kärnkraftsmuppar sitter på en fungerande kristallkula är det dags att träda fram, annars kan ni ta ert livsfarliga skit och dra åt helvete.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte det intressantaste med Saharaprojektet, som det finns enlänk till i ett tidigare inlägg,

var den karta som finns med. Energin produceras i Afrika men alla elledningar leder till

Europa. Afrika söder om Sahara finns inte ens med.Hur ska man kunna få ner förbrukningen

av fossila bränslen i tredje världen om de inte ens får ta del av den förnybara energi som produceras

där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte det intressantaste med Saharaprojektet, som det finns enlänk till i ett tidigare inlägg,

var den karta som finns med. Energin produceras i Afrika men alla elledningar leder till

Europa. Afrika söder om Sahara finns inte ens med.Hur ska man kunna få ner förbrukningen

av fossila bränslen i tredje världen om de inte ens får ta del av den förnybara energi som produceras

där?

olika typer av förbrukning kanske?

det är fö inte afrika utan snarare ostasien som förbrukar den mesta energin i tredje världen - hur länge man nu ska räkna dom till tredje världen

Link to comment
Dela på andra sajter

Men så fort det blir någon positiv utveckling i Afrika så kommer energianvändningen att

explodera.

det är väl egentligen mellanafrika som ligger lite efter

både i norr å söder är det ju bättre ställt

produktion kostar alltid en viss energi även om jag tror man kan påstå att det oftast kräver mer ju kallare du befinner dig

egentligen är det underligt att afrika inte är mer välmående å självförsörjande än vad det är

man kan ju inte skylla kolonialtiden hur länge som helst

det har ju asien lämnat för länge sen

men det är en annan fråga

kärnkraft ja

det stora problemet som jag ser det har väl inte varit säkerheten egentligen (undantaget öststater)

hur många allvarliga olyckor har egentligen inträffat?

jämför detta med stora vattenkraftsdammar som rasat

problemet är att slutförvaringen av bränslet inte lösts å ännu inte behövt aktualliseras riktigt

därav vissas påstående att kärnkraft är en ren källa

jag tror också att vi än inte sett närheten av potentialen hos vare sig vind eller solenergi

Link to comment
Dela på andra sajter

Att producera el i Afrika och skicka den till Europa är väl kolonialism om något. När det gäller

sol- och elenergi har det varit en runkdröm för skönandar i 40 år nu. Inte mycket har hänt

med tanke på de investeringar som gjorts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att producera el i Afrika och skicka den till Europa är väl kolonialism om något.

liksom att producera bilar å skicka dom till usa då antar jag?

hur mycket investeringar har gjorts i förhållande till övriga energikällor?

Link to comment
Dela på andra sajter

liksom att producera bilar å skicka dom till usa då antar jag?

hur mycket investeringar har gjorts i förhållande till övriga energikällor?

När det gäller jämförelsen med bilproduktion så faller den platt. Där handlar det inte om att suga

ut en för att göda en annan, utan om att skapa ett mervärde genom att tillverka något och sälja det.

Tror du att vinsterna på den el som kan komma att produceras i Afrika och skickas till Europa kommer

att gå till afrikaner?

Hur mycket investeringar som har gjorts vet jag inte, men det måste vara mycket pengar med tanke

på hur mycket t ex vinkraften byggs ut. Problemet är ju bara att den trots detta bara täcker en bråkdel

av behoven, trots 40 år av utveckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att vinsterna på den el som kan komma att produceras i Afrika och skickas till Europa kommer

att gå till afrikaner?

tror du ev vinster på volvobilar tillverkade i sverige går till svenskar?
Hur mycket investeringar som har gjorts vet jag inte, men det måste vara mycket pengar med tanke

på hur mycket t ex vinkraften byggs ut. Problemet är ju bara att den trots detta bara täcker en bråkdel

av behoven, trots 40 år av utveckling.

investeringar i vind å solkraft ligger långt under dom som gjorts inom olja kol å kärnkraft dom senaste 40 åren

det är iaf helt säkert

det har egentligen inte hänt nåt förrän dom senaste 10-20 åren egentligen

Link to comment
Dela på andra sajter

Solkraften är på väg men vi har lite för lite sol här för att det ska vara lönsamt för oss. Det som jag tycker vore coolast var om vi kunde få vågenergin att funka. Dessa metoder skulle ju kunna hjälpa till att syresätta östersjöns botten med. Samtidig som vi har generatorer som skapar ström kan man enkelt pumpa ner luft till botten.

Och skulle ni vilja att vi tog upp och processerade uran och torium här i Sverige?

uranframställning som i ranstad är ju verkligen miljöförstöring - antar man gör likadant var man än hämtar den?

någon som vet mer?

torium vet jag inget om hur man får fram - berätta gärna

OM man verkligen såg frågan globalt så har vi faktiskt halva sidan i solsken dygnet runt (visserligen en hel del vattenyta vissa tider)

lösningen finns - det är viljan som saknas

detsamma gäller egentligen alla frågor om trångboddhet å matresurser också

det är så jävla fint att prata globalt samarbete numera men sanningen är att riktigt globalt samarbete är vi skitdåliga på än så länge

Link to comment
Dela på andra sajter

tror du ev vinster på volvobilar tillverkade i sverige går till svenskar?

investeringar i vind å solkraft ligger långt under dom som gjorts inom olja kol å kärnkraft dom senaste 40 åren

det är iaf helt säkert

det har egentligen inte hänt nåt förrän dom senaste 10-20 åren egentligen

Vinsterna går naturligtvis till aktieägarna, som mycket väl kan vara svenskar, dessutom försörjer

bilindustrin flera tusen lönearbetare i Sverige. Du kom helt enkelt med ett dåligt exempel. När det

gäller investeringar och var de har gjorts verkar varken du eller jag kunna presentera några siffror.

Själv väljer jag att ligga lågt i det läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men nu kan vi ju snart dammsuga koldioxid ur luften med. Dessutom så förbrukar algerna koldioxid för att göra syre. Och det är inte så svårt att få en renare rök om du bränner olja i en modernare anläggning heller. Dessutom så skulle ju transportsträckan för olja/ etanol göra att vi vann på det ändå.

Vi exporterar väl vår el och köper billigare har jag för mig med. Solkraften är på väg men vi har lite för lite sol här för att det ska vara lönsamt för oss. Det som jag tycker vore coolast var om vi kunde få vågenergin att funka. Dessa metoder skulle ju kunna hjälpa till att syresätta östersjöns botten med. Samtidig som vi har generatorer som skapar ström kan man enkelt pumpa ner luft till botten.

Och skulle ni vilja att vi tog upp och processerade uran och torium här i Sverige?

Jag är ledsen, men du verkar leva i en drömvärld. När det gäller att bryta det som vi använder som bränsle

i våra kärnkraftverk, så är det inget annat än en etisk och moralisk härdsmälta att vi kan ha kraftverken

och samtidigt säga nej till brytning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kom helt enkelt med ett dåligt exempel. När det

gäller investeringar och var de har gjorts verkar varken du eller jag kunna presentera några siffror.

Själv väljer jag att ligga lågt i det läget.

gör du?

tyckte du rätt självsäkert konstaterade att investeringarna som gjorts var väldigt stora sett till vad man fått tillbaka

exemplet visar på samma sak som i solenergifrågan: utländska investerare plockar vinsterna till hemlandet

i vilket fall kan ju även inhemska resurser bygga upp anläggningar å tjäna pengar på export av energin

kan man göra det med olja kan man göra det med annan energi

jag köper inte den här konstant fortsatta offerinställningen där investeringar å ev vinster ses som utsugarpolitik å utnyttjande

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...