Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har letat och letat efter en plugg som lägger på ett litet uppspelningshastighetssvaj i stil med en halvdan vinyl- eller bandspelare. Någon som känner till en plugg som kan emulera detta? Ska användas till mastring för att ge lite lofi-känsla.

Annons
Postat
Izotope Vinyl kan.

Antingen så är jag döv eller dum i huvudet. Jag hör inte att den Vinyl skapar en sådan effekt 🙂 Trodde först att det var för att jag körde det utan warp aktiverad, men att köra pluggen i DX-läge och aktivera det gjorde ingen skillnad. För mig låter det bara som lite extra knaster när den parametern är aktiverad. Jag kör Cubase SX3.

Postat
Antingen så är jag döv eller dum i huvudet. Jag hör inte att den Vinyl skapar en sådan effekt 🙂 Trodde först att det var för att jag körde det utan warp aktiverad, men att köra pluggen i DX-läge och aktivera det gjorde ingen skillnad. För mig låter det bara som lite extra knaster när den parametern är aktiverad. Jag kör Cubase SX3.

Prova pedalen BOSS Metal Zone. Den lär ge lofi-känsla.

Postat
Prova pedalen BOSS Metal Zone. Den lär ge lofi-känsla.

Lofi, ja, men kanske inte så önskvärt 🙂 Är som sagt ute efter att få intrycket av att det hela spelas upp på en bandspelare som inte kan hålla en jämn hastighet, synd att man inte har tillgång till en sådan en sån här gång.

Elof (oregistrerad)
Postat

Släng in filen i en sampler och åk lite med pitch-hjulet.

Postat

Med risk för att förstöra tråden... Det va så skönt förr då man bara satte dit fingret på bobinen o sänkte hastigheten. Kolin

Postat (redigerat)

Warpfunktionen i iZotope Vinyl fixar det som sagt. De andra parametrarna med knaster, brus osv. stänger du bara av.

Minns en tidigare tråd i ämnet där nämnda plugg gjorde ett snyggt resultat.

EDIT: Japp, där hade vi den gamla tråden och här kan du höra exempel på resultatet. 😲

Redigerat av Linus
Postat

Löste detta med DX-pluggen Opcode Fusion:vinyl. Gammal (abandonware?) plugg som dock gjorde svajet rätt bra, även om det var lite otympligt att kontrollera. Även denna var lite buggig och behövdes starta om några gånger när warpfunktionen betedde sig konstigt (tex genom att släcka ut ena högra kanalen). Själva vinylslitsimuleringen i den var dock inte mycket att snacka om..

Ska ta mig tid att titta om jag får igång det i Vinyl istället, känns som att den skulle ge ett bättre resultat.

Postat (redigerat)

Audioease Speakerphone har alla möjliga emuleringar av skivspelare, bandspelare osv. med svaj, knaster - vad du vill. Man kan få till sjukt bra experimentella och trasiga saker. Kostar och andra sidan en hel massa pengar !

Redigerat av ChrisGus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.