Halkbi Postat 20 oktober 2009 Postat 20 oktober 2009 Hej! Har letat och letat efter en plugg som lägger på ett litet uppspelningshastighetssvaj i stil med en halvdan vinyl- eller bandspelare. Någon som känner till en plugg som kan emulera detta? Ska användas till mastring för att ge lite lofi-känsla.
Halkbi Postat 20 oktober 2009 Trådstartare Postat 20 oktober 2009 Izotope Vinyl kan. Antingen så är jag döv eller dum i huvudet. Jag hör inte att den Vinyl skapar en sådan effekt 🙂 Trodde först att det var för att jag körde det utan warp aktiverad, men att köra pluggen i DX-läge och aktivera det gjorde ingen skillnad. För mig låter det bara som lite extra knaster när den parametern är aktiverad. Jag kör Cubase SX3.
karut4 Postat 20 oktober 2009 Postat 20 oktober 2009 Antingen så är jag döv eller dum i huvudet. Jag hör inte att den Vinyl skapar en sådan effekt 🙂 Trodde först att det var för att jag körde det utan warp aktiverad, men att köra pluggen i DX-läge och aktivera det gjorde ingen skillnad. För mig låter det bara som lite extra knaster när den parametern är aktiverad. Jag kör Cubase SX3. Prova pedalen BOSS Metal Zone. Den lär ge lofi-känsla.
Halkbi Postat 20 oktober 2009 Trådstartare Postat 20 oktober 2009 Prova pedalen BOSS Metal Zone. Den lär ge lofi-känsla. Lofi, ja, men kanske inte så önskvärt 🙂 Är som sagt ute efter att få intrycket av att det hela spelas upp på en bandspelare som inte kan hålla en jämn hastighet, synd att man inte har tillgång till en sådan en sån här gång.
laxlaxlax Postat 20 oktober 2009 Postat 20 oktober 2009 Har för mig att warp-funktionen kan jinxa på vissa operativsystem - googla och läs på.
Elof (oregistrerad) Postat 20 oktober 2009 Postat 20 oktober 2009 Släng in filen i en sampler och åk lite med pitch-hjulet.
kolin Postat 20 oktober 2009 Postat 20 oktober 2009 Med risk för att förstöra tråden... Det va så skönt förr då man bara satte dit fingret på bobinen o sänkte hastigheten. Kolin
Claes Holmerup Postat 20 oktober 2009 Postat 20 oktober 2009 Dra in det i Melodyne och lägg till lite nätt vibrato, kanske... 😲
Linus Postat 20 oktober 2009 Postat 20 oktober 2009 (redigerat) Warpfunktionen i iZotope Vinyl fixar det som sagt. De andra parametrarna med knaster, brus osv. stänger du bara av. Minns en tidigare tråd i ämnet där nämnda plugg gjorde ett snyggt resultat. EDIT: Japp, där hade vi den gamla tråden och här kan du höra exempel på resultatet. 😲 Redigerat 20 oktober 2009 av Linus
Halkbi Postat 21 oktober 2009 Trådstartare Postat 21 oktober 2009 Löste detta med DX-pluggen Opcode Fusion:vinyl. Gammal (abandonware?) plugg som dock gjorde svajet rätt bra, även om det var lite otympligt att kontrollera. Även denna var lite buggig och behövdes starta om några gånger när warpfunktionen betedde sig konstigt (tex genom att släcka ut ena högra kanalen). Själva vinylslitsimuleringen i den var dock inte mycket att snacka om.. Ska ta mig tid att titta om jag får igång det i Vinyl istället, känns som att den skulle ge ett bättre resultat.
ChrisGus Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 (redigerat) Audioease Speakerphone har alla möjliga emuleringar av skivspelare, bandspelare osv. med svaj, knaster - vad du vill. Man kan få till sjukt bra experimentella och trasiga saker. Kostar och andra sidan en hel massa pengar ! Redigerat 21 oktober 2009 av ChrisGus
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.