Dingbats Postat 6 november 2009 Trådstartare Postat 6 november 2009 Hur går det, Dingbats? Hehe 😆 Jag har inte kommit igång än. Jag måste bli klar med mitt nuvarande projekt först (min skiva). Sen blir det till att skaffa prylar till det här. Men jag hade tänkt ha det som nyårslöfte egentligen så deadline är väl inte förns om ett år drygt.
evilrocker Postat 9 november 2009 Postat 9 november 2009 Tjena Jag är också sugen på att bygga kompressor eller preamp kanske. Har hittat massor av diy-sidor där folk byggt varianter av la3a tex. Hur svårt är detta egentligen och hur mycket går komponenterna på allt som allt? Hur fixar man ett skal? Någon som har erfarenhet och vet? Nyfiken som fan.
Krillo (oregistrerad) Postat 9 november 2009 Postat 9 november 2009 Tjena Jag är också sugen på att bygga kompressor eller preamp kanske. Har hittat massor av diy-sidor där folk byggt varianter av la3a tex. Hur svårt är detta egentligen och hur mycket går komponenterna på allt som allt? Hur fixar man ett skal? Någon som har erfarenhet och vet? Nyfiken som fan. LA3A kanske inte är nåt att börja med om man inte byggt, eller jobbat med outboard tidigare. Det är bra att ha en grundläggande förståelse för de olika kopplingarna som ingår i t ex LA3A, som svar på svårighetsgrad. De dyra komponenterna är audio-transformatorer. Svenska Lundahl trafos som anses väldigt cleana för audio går på ca 500:- styck. Men man kan ersätta dessa med IC line drivers om man vill. Det ger ett annat sound, vissa fördelar och vissa nackdelar. Sen kan det vara speciella transistorer som inte görs längre, men om de finns bör de inte kosta mer än max nån tia styck. Standard transistorer kostar bara nån spänn. Racklådor, och i princip alla komponenter finns på elfa. Fotoresistorerna i dessa gamla har jag för mig inehöll nåt ämne som gjorde dem snabbare än dagens, men det var väl miljöfarligt eller nåt. Annars kan man bygga en enkel kompressor med IC, som t ex SSM2166.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 9 november 2009 Postat 9 november 2009 Kul dingbats! Har byggt en optisk kompressor efter en enkel guide och den blev finfin. Det är bara att vara jäkligt noggrann, ha tålamod och hålla koll på alla komponenter. Det var i somras, och jag satt till morgonen kom i kallingarna och lyssnade på Leonard Cohen och lödde. 🙂 Den du har letat rätt på verkar väldigt lätt och billig. Det är bara motstånd och en LED som lyser på ett ljus-reglerat motstånd: beroende på hur mycket LED-en lyser, ger den mindre motstånd i den kretsen. Ingen aning om hur mycket spännande grejjer den kan göra för dig, men säkert kul att löda ihop. Däremot kan jag race:a med dig med mitt plåtreverbsprojekt - tänkte kanske börja imorgon. Men kul grej! Ser fram emot uppdateringar! /Lax Fan jag läste lite fel där tyckte ett tag det stod att du satt så länge så att det kom i kallingarna , efter ett tag så fattade jag ju för så jävla upphetsande kan det ju inte vara att löda ändå.
evilrocker Postat 10 november 2009 Postat 10 november 2009 Nä men är hyffsad på el och har en polare som är expert på pilla ihop eldon och komponenter. Borde jag ändå börja med något enklare? Går det att hitta förteckning över vilka komponenter dessa apparater innehåller?
ONSatan Postat 19 september 2011 Postat 19 september 2011 Nä men är hyffsad på el och har en polare som är expert på pilla ihop eldon och komponenter. Borde jag ändå börja med något enklare? Går det att hitta förteckning över vilka komponenter dessa apparater innehåller? Hur har det gått för alla kompressorbyggare? Finns det något kit eller liknande som rekommenderas (ej för enkel, vill kunna använda den sen också)?
D Vibe Postat 19 september 2011 Postat 19 september 2011 .. intressant topic! Någon som känner till någon enkel konstruktion för en gate?
trombonisten Postat 19 september 2011 Postat 19 september 2011 Några länkar: http://www.gyraf.dk/ http://www.epanorama.net/links/audiocircuits.html#dibox http://www.prodigy-pro.com/diy/ // gunnar
stratsvante Postat 19 september 2011 Postat 19 september 2011 hairballaudio.com också, säljer 1176 kits.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.