Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Yo!

Jag funderar på en ny stärkare och ser då att en Fender Frontman inte kostar mer än mina byxor.

Men hur låter den då, är min fråga. Självklart inte som Fenders finare stärkare, men är den värd priset om man skulle jämnföra med till exempel en Peavey Bandit?

Tack på förhand!

Annons
Postat

Yo, yo-yo!

Alltid en smakfråga. Jag gillar Peaveygrejerna bättre i alla fall i de lägre prisklasserna; fylligare "mognare" sound. Men det är så klart alltid en smaksak. De finns ofta i affärer så det bästa är nog att bara gå och testa några riff...

Postat

Nu har jag inte hört Frontline men kan tycka att fender överlag alltid haft en tendens till att det går att skruva till ett bra mjukt ljud. Vad gäller Peavey (jag har haft o provat i princip alla deras förstärkare sedan 1977 o framåt) så måste jag säga att de är enastående förstärkare om man bara lär sig att skruva lite. En Marshall låter Marshall o en Fender låter Fender, en Peavey kan låta som allt möjligt. De är dessutom driftsäkra, och detta kan jag säga som lagar förstärkare. 1 på 10 jag får in är Peavey 8 är Marshall o resten blandat.

Kolin

Postat

testade Laney cub 10 och den tyckte jag lät riktigt bra, åt fender hållet, kostar 2500:-. det är en rörstärkare.

frontline är väl inte en rörstärkare väl?

Postat
Nu har jag inte hört Frontline men kan tycka att fender överlag alltid haft en tendens till att det går att skruva till ett bra mjukt ljud. Vad gäller Peavey (jag har haft o provat i princip alla deras förstärkare sedan 1977 o framåt) så måste jag säga att de är enastående förstärkare om man bara lär sig att skruva lite. En Marshall låter Marshall o en Fender låter Fender, en Peavey kan låta som allt möjligt. De är dessutom driftsäkra, och detta kan jag säga som lagar förstärkare. 1 på 10 jag får in är Peavey 8 är Marshall o resten blandat.

Kolin

Det har jag inte tänkt på men det är sant som du säger att Peavey är mer all-round. Bra för mig som inte har ett "eget" sound.

Postat

Naä, o inte Bandit heller. Man kan tycka vad man vill om transistor kontra rör. Har just nu en Vox AC 30 hemma som jag ska reparera tremolot på. Vist den är svår kontrollerad som en vrångstyrig hingst ( nu kan jag inget om hästar) men vist är det en känsla med rör som är obeskrivbar?

kolin

Postat (redigerat)

det som var bra med laneyn var att drog du löst på strängarna så lät det rent men ju mer jag tog i desto mer distade den.

annars tycker jag blackheart stärkarna verkar vara väldigt bra:

laney cub 10 rent ljud

Redigerat av sixties
Postat

Jag kanske borde göra mig lite tydligare : Jag spelar alltid genom min boss gt-10 så ett så rent och oprocesserat ljud som möjligt är väl det jag är ute efter.

Postat (redigerat)

Bra med Frontman är väl att den har riktiga, bas, mid och diskantrattar. Jag provade en annan liten rolig Fender, G-Dec tror jag den heter, den har lite kul inbyggda komp man kan jamma till. Plus olika förstärkarmoduleringar. Den saknade bas o diskantrattar helt kasst. Hittade jag ett ljud jag gillade så var det alltid lite för dovt eller vasst.

Så jag skickade efter en snikfender utan kompen men med tonkontroller på utsidan.

Edit: Kommer ihåg att jag tyckte det rena Fenderljudet i den var riktigt bra.

Provade även att micka ut den live en gång, det blev ett ganska fläskigt ljud.

http://www.reviewcentre.com/reviews12778.html

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.