Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej har en fråga angående dator/ljudkort inspelning.

När man spelar in t ex sång eller gitarr , ska man då sträva efter att vara så nära 0 db som möjligt eller kan det vara runt ca. -10 db ?

när jag spelar in så har jag runt -1 -2 och sen vid mixning och uppspelning sänker jag rejält .

det brukar dista om man har allting nära 0 --.

Ska man göra så eller ?

Hur gör ni ?

Annons
Postat
Hej har en fråga angående dator/ljudkort inspelning.

När man spelar in t ex sång eller gitarr , ska man då sträva efter att vara så nära 0 db som möjligt eller kan det vara runt ca. -10 db ?

när jag spelar in så har jag runt -1 -2 och sen vid mixning och uppspelning sänker jag rejält .

det brukar dista om man har allting nära 0 --.

Ska man göra så eller ?

Hur gör ni ?

Tack för alla svar! ! 😉

En fråga till , nu när jag har bytt till 24 bit istället för 16 , blir det inte bättre att spela in så nära nollan som möjligt och sen sänka regeln till t ex. -10 eller -18 db ?

Blir det bättre ljudkvalitet då ? mindre brus ?

Tack

Postat
Men som tummregel så skulle jag säga att man kan sikta på -6 till -3 dB(FS) så har du lite utrymme kvar ifall det händer något oväntat.

håller med

även om man vid 24bit har större dynamiskt spann än vid 16 bitar är det inte fel att utnyttja det så mycket som möjligt

låt det du spelar in avgöra

ett jämnt kontrollerat ljud kan du lägga högre

ett spretigare med mycket jobbiga transienter kan du köra större säkerhetsutrymme på

Postat

Ja, toppar på -10 dBFS funkar utmärkt för musikproduktion.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.