dallen Postat 19 oktober 2009 Postat 19 oktober 2009 GRRR Splitterny Macbook Pro, 2.66/4GB Logic Pro 9, 48 kHz, 16 bitar. Alesis IO14 med lägsta latency, 64 samples. Funkar bra, inga knäpp eller sprak, streamar ljudfiler bra. Men vad betyder dessa 64 samples egentligen? Om det är tiden det tar att få ljudet att nå Logic, så tar det ju 1.5 ms. Det är ju verkligen helt ok. Men under preferences står det "Resulting roundtrip latency" 20.3 ms. Sitter och försöker lägga på lite elgitarr. Van vid ADAT och 0 latency. Får alltså 20.3 ms latency mellan min elgitarr och mina hörlurar. Det är fucking VÄRDELÖST och extremt irriterande. Försök spela nåt tajt, tjena... Att inte kunna höra i realtid med tex guitar amp pro, då är ju hela vitsen borta! Tror inte att detta är ljudkortets problem. Det är Logic's. Hur tusan gör ni här? Vad har ni för resulting roundtrip latency? /dallen
Linus Postat 19 oktober 2009 Postat 19 oktober 2009 Stäng av Guitar Amp Pro. Spela in gitarren. Slå på pluggen. Alla mjukvarupluggar skapar fördröjningar eftersom effekten måste processas/skapas av datorn, och det kommer du aldrig ifrån oavsett Mac/PC, Logic vs. POD Farm osv.
IrieNixon Postat 19 oktober 2009 Postat 19 oktober 2009 Nu har jag inte uppgraderat från åttan till nian än men finns inte den där low latency knappen kvar? Den gula fina som jag använder dagligen?
dallen Postat 19 oktober 2009 Trådstartare Postat 19 oktober 2009 Tack för svaret. Jo det fattar jag med. Men vad jag säger är att det är helt värdelöst arbetssätt. Säg till Edge att spela in sina slingor utan effekter. Tjena. Eller sångaren utan reverb. Man blir ju tvingad att ha massa extern utrustning för latencyfri medhörning. Tänk efter vad det sitter för processorer i externa burkar. Där finns inga problem. Jag är övertygad om att det går göra mkt bättre i programmet, särskilt med multicore processorer. Jag är skitbesviken faktiskt.
laxlaxlax Postat 19 oktober 2009 Postat 19 oktober 2009 Ja det är bara att svälja själv är jag väldigt latencykänslig, kör bara med "direct monitoring" och gör som linus säger: lägger på effekter efteråt.
Linus Postat 19 oktober 2009 Postat 19 oktober 2009 Precis. Det du egentligen vill ha är att splitta signalen med en linebox, lajna rent till datorn och sedan från Through till någon (billig eller dyr) extern processor/stärkare för att höra lyssningen.
dallen Postat 19 oktober 2009 Trådstartare Postat 19 oktober 2009 Precis. Det du egentligen vill ha är att splitta signalen med en linebox, lajna rent till datorn och sedan från Through till någon (billig eller dyr) extern processor/stärkare för att höra lyssningen. Hej Linus, Jag vet det också, men drömmen om att klara sig med bara en laptop, ljudkort och ett par hörlurar kommer inte att uppfyllas. Känns lite off. Man kommer aldrig ifrån att använda en extern mixer tydligen. Suck. Hur blir det förresten med timingen mellan det du hör ut från logic relativt ditt pålägg? Kompenseras det för detta automatiskt? Eller måste man göra det själv?
barkley Postat 20 oktober 2009 Postat 20 oktober 2009 Vet inte hur det är just med Alesis-kortet men många ljudkort har en direct monitoring mix Då kan man höra både det direkta ljudet utan latency plus att det mixas med signalen från programvaran. Attackerna hörs tydligt och det funkar att spela tycker jag.
JakobP Postat 20 oktober 2009 Postat 20 oktober 2009 Gör bypass på alla kompressor- och limiter-pluggar när du spelar in.
iGnu Postat 20 oktober 2009 Postat 20 oktober 2009 (redigerat) Men vad jag säger är att det är helt värdelöst arbetssätt. Säg till Edge att spela in sina slingor utan effekter. Tjena. Eller sångaren utan reverb. Reverb är inga problem då latencyn inte märks. Då måste du höra sången via ljudkortets monitorfunktion (om det finns en sådan) och sen endast skicka ut reverbet via logic. Det gör du med att skapa en PRE-send till en reverbbus och sedan sänka rec-volymen på kanalen till noll. Man blir ju tvingad att ha massa extern utrustning för latencyfri medhörning. ...eller köp nytt ljudkort. jag har inga problem med latency med mitt. Tänk efter vad det sitter för processorer i externa burkar.Där finns inga problem. Jag är övertygad om att det går göra mkt bättre i programmet, särskilt med multicore processorer. Jag är skitbesviken faktiskt. Tråkigt att du är besviken med thats life liksom. Jag tror det beror på ditt ljudkort. Jag kör mitt med 32ms i buffertsize och helt omärkbar latency, spelar in eltrummor och då hade man märkt det direkt. gitarr är inte lika krävande tror jag. Och testa gärna att spela in gitarr i ett helt clean session, utan plugins förutom guitar rig pro. För du kanske har en Adaptive Limiter på mastern med 20ms i lookahead? Redigerat 20 oktober 2009 av iGnu
Piccazzo Postat 20 oktober 2009 Postat 20 oktober 2009 Har inte haft några problem att spela in i Logic åtta med Guitaramp eller Amplitube på. Visserligen har jag RME internt kort så det skär ju ned latencyn. Men som sagt spela in utan effekt på kanalen , Vill du absolut ha FX på ha det på en buss i såfall och se till att Plug-In delay compensation är Off.
dallen Postat 21 oktober 2009 Trådstartare Postat 21 oktober 2009 Tack för tipsen. Hade varit intressant att se en test av roundtrip latency för diverse olika ljudkort, program och effekter. Buffersizen som man kan ställa för varje ljudkort utgör ju relativt liten del av roundtrip latencyn och är således tämligen ointressant. Exvis kan jag köra 64 samples buffer @48kHz, dvs 1.33 ms utan problem. Men roundtrip latency är ändå ca 20 ms på mitt Firewirekort. RME ligger tydligen på ca 6-7 ms roundtrip. Tydligen så har man ofta en dold buffert i Firewirekort för att kortet skall funka bra troligen. Nån på RME nämnde att Firewire/PCI/PCIe borde ha liknande roundtrip.
Gilbert Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Externa ljudkort har alltid extra minnesbuffrar (USB lite högre än FW generellt) därav den extra latencyn. Interna PCI-kort är snabbast då de inte behöver dessa.
Soxic Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Jag har ett nästan tio år gammalt ljudkort och en okej dator. Har 5 ms latency. Är skitnöjd. Låter ju märkligt att du skulle ha latencyproblem.
hegobald Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Rountrip Latency? Tror knappast den är så liten som 5 mS då det är beroende på vilken plugg du kör. Det skall alltså först in i datorn (A/D) sen skall det beräknas i nån plugg (Guitaramp , Amplitube etc.) sen via D/A och till högtalare/hörlur. Jag har ett nästan tio år gammalt ljudkort och en okej dator. Har 5 ms latency. Är skitnöjd. Låter ju märkligt att du skulle ha latencyproblem.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Det är väl så att du har adlimitern på nån kanal eller på mastern eller kanske samtidigt på ett gäng kanaler, det funkar inte. Att få till ljudet så det går att lira utan besvärande fördröjning det ska i övrigt inte vara nåt problem. Den enda gången jag har upplevt lite fördröjning det vara nu när jag testade att lira in i Mixbus via Logics guitarplugin. Dvs båda programmen igång och ljudet kommer då från stärkar pluginen i Logiv via jackrouter in i Mixbus men till och med då så var det uthärdligt.
Soxic Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Rountrip Latency? Tror knappast den är så liten som 5 mS då det är beroende på vilken plugg du kör. Det skall alltså först in i datorn (A/D) sen skall det beräknas i nån plugg (Guitaramp , Amplitube etc.) sen via D/A och till högtalare/hörlur. Cubase visar 5 ms latency och jag hör ingen som helst fördröjning. Sen om du inte tror att det är så lite eller inte spelar inte mig någon roll egentligen eftersom jag inte hör någon fördröjning alls. Min poäng var att påpeka att jag har ett tio år gammalt ljudkort som klarar något som TS ljudkort inte verkar göra, så det kanske är något fel på kortet eller fel inställning.
Linus Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 (redigerat) Cubase visar 5 ms latency och jag hör ingen som helst fördröjning. Ja, det är latencyn för utgången. Sedan har du en latency för audioingången också. Spelar du bara syntar märker du inget eftersom du bara lider av output latency, men lajnar du in en gitarr eller mikar akustiska instrument så får du räkna in en fördröjning där också. Roundtrip latency = input latency + output latency Redigerat 22 oktober 2009 av Linus
iGnu Postat 24 oktober 2009 Postat 24 oktober 2009 (redigerat) Var tvungen att kolla mitt system (macpro och duet) med 32 i buffetsize: 3 ms i output latency 5,8 ms i roundtrip latency med 64 i buffertsize: 3,7 ms i output latency 7,3 ms i roundtrip latency Så det är nog ditt ljudkort som är segt tyvärr... Du kanske en polare med ett annat ljudkort du kan låna och testa? Edit: då med ett cleant session med en rec-enablad audiokanal och en guitarrig-plugin. Redigerat 24 oktober 2009 av iGnu
jockmic Postat 25 oktober 2009 Postat 25 oktober 2009 Ett litet tips för att hantera det här.... Gör en enkel nedmix från projektet. Importera mixen i ett nytt projekt. Nu belastas ju inte datorn lika mycket och du kan ha riktigt låg latency. Gör vad du ska med gitarren och importera tagningen till det ursprungliga projektet! Det löser ju inte problemet med för hög latency men är en liten "workaround" för att alls få till det! /Jocke
Soxic Postat 27 oktober 2009 Postat 27 oktober 2009 Ja, det är latencyn för utgången. Sedan har du en latency för audioingången också. Spelar du bara syntar märker du inget eftersom du bara lider av output latency, men lajnar du in en gitarr eller mikar akustiska instrument så får du räkna in en fördröjning där också. Roundtrip latency = input latency + output latency Pluggar in gitarr i princip varje gång jag ska spela in och märker inte av någon som helst fördröjning faktiskt, samma med sång. Det finns så klart en fördröjning, men den är så liten att jag inte märker av den alls.
Larsson Postat 7 november 2009 Postat 7 november 2009 (redigerat) (edit) tog bort inlägget Redigerat 7 november 2009 av Larsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.