Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hallå

jag har skaffat ett nytt 12ax7 rör som jag tänkte testa att sätta som förstegsrör i min Peavey Classic 50w 2x12".

om jag kollar på förstärkaren bakifrån....är det röret längst till vänster eller höger (eller rentav i mitten)....ngn som vet?

gissar på längst till höger och att dom andra driver EQ och reverb

tack

petri

Annons
Postat

Du har 3st preamp rör (12AX7) och 4st EL84 slutstegs rör.

ska byta rör i min tiny terror så jag har kollat runt lite om rör. vill du ha mindre dist elle mjukare så kan du testa 12AU7 rör eller 12AY7.

Postat

12AU7 är ekvivalent till ECC82 medan 12AY7 mer liknar ECC83 anodströmmen är tex dubbelt så hög... Det finns ju mängder av olika små variationer av tex ECC83 som LH förstärkarrör säljer. De är testade och du kan få rör efter hur du vill att det ska låta.

För övrigt brukar det vara ett ECC82 som driver reverb, men jag är lite osäker på just Peavey.

Kolin

Postat
tack...men ingen som vet vilken position röret ska sitta på?

som jag förstår det så är alla tre förstegs rör så antingen byter du alla eller vilket av dem du känner för.

kolla: http://www.ljudbojen.com/bojen/default.asp

där har jag fått bra hjälp om rör.

Postat

Vid en snabb titt verkar det vara V2 dvs rör 2 som gör själva överstyrningen (disten). Den förstärkta signalen från anoden går till gallret på nästa del av röret. 12AX7 har "två" rör i sig.

Kolin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.