Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena Folkens!!

Sitter ocn funderar på att köpa ett par http://www.thomann.de/se/behringer_ultraga...tal_ada8000.htm för att få fler XLR inputs på min mixer, Yamaha 03d, då jag använder den mest live.

Mixern har i nuläget bara 8 XLR-ingångar+8 tele.....

Jag har även ett expansionskort med 8 extra tele-ingångar på kanal 17-24 ....

Kan det funka om jag köper 2st av dessa: http://www.thomann.de/se/behringer_ultraga...tal_ada8000.htm , så att jag får 16 extra XLR-inputs istället? 🥰

Redigerat av tysse73
Annons
Postat
Ingen som vet, eller behövs det mer info?

Om jag förstod dig rätt, tänkte du använda ADA8000 som som 8 preampar dvs in xlr och ut tele. Det har jag för mig att inte fungerar med den. Teleutgångarna är inte kopplade till xlr ingångarna. Ladda ned bruksanvisningen och dubbelkolla, men jag har iallafall för mig att den fungerar så som jag beskrev. Däremot om du har ADAT in i mixern (jag har för mig att det är utbyggnadskort eller något sådant i 03:an?!?) så fungerar det ju, men endast med upp till 48kHz samplingsfrekvens...

Ledsen om jag inte kunde ge ett exakt svar, men du får googla lite själv också 🙂

/Johan

Postat (redigerat)

Jag kör själv en 03D fast jag har YGDAI-expansionen med ADAT istället så den tar emot 8 kanaler ADAT.

Behringerburkarna du länkar till (ADA8000) skulle säkert passa dig bra. Behöver du analog ut (och det behöver du iaf för kanal 9-16), så kan du väl loopbacka maskinen direkt från ADAT ut till ADAT in med en optisk kabel. Då borde du ha preamparna på dess analoga utgångar.

Redigerat av Linus
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Jag kör själv en 03D fast jag har YGDAI-expansionen med ADAT istället så den tar emot 8 kanaler ADAT.

Behringerburkarna du länkar till (ADA8000) skulle säkert passa dig bra. Behöver du analog ut (och det behöver du iaf för kanal 9-16), så kan du väl loopbacka maskinen direkt från ADAT ut till ADAT in med en optisk kabel. Då borde du ha preamparna på dess analoga utgångar.

Varför behöver han analoga ut för varje kanal från mixern?

Postat
Varför behöver han analoga ut för varje kanal från mixern?

☺️

Från mixern? Nej, jag skrev bara om kanaler till mixern. Skrev jag konstigt?

Kanal 1-8 på 03D:ans egna preampar. Kanal 9-16 rattas från extern preamp 1 och lajnas till 03D:ans teleingångar. Kanal 17-24 rattas från extern preamp 2 och lajnas till YGDAI-expansionskort (vare sig analogt eller ADAT/TOSlink)

Postat

Jag ska kolla det Linus. Det ser ut som att det stämmer det du skriver.........kanske det skulle vara enklare om jag hade Adat-kortet istället,som du har på din mixer?

Postat
Om jag förstod dig rätt, tänkte du använda ADA8000 som som 8 preampar dvs in xlr och ut tele. Det har jag för mig att inte fungerar med den. Teleutgångarna är inte kopplade till xlr ingångarna. Ladda ned bruksanvisningen och dubbelkolla, men jag har iallafall för mig att den fungerar så som jag beskrev. Däremot om du har ADAT in i mixern (jag har för mig att det är utbyggnadskort eller något sådant i 03:an?!?) så fungerar det ju, men endast med upp till 48kHz samplingsfrekvens...

Ledsen om jag inte kunde ge ett exakt svar, men du får googla lite själv också 🙂

/Johan

Tack för svaret Johan..............ska nog kanske försöka fixa ett Adat-kort..

MVH Anders

Postat

Ptja, med ADAT får du något renare ljud eftersom du slipper många omvandlingar (A/D-D/A-A/D). Men du behöver inte skaffa ADAT till mixern.

Om Behringermaskinen normalt inte skickar mikpreamparna till XLR-utgångarna använder du, som jag tidigare skrev, loopback för att få ut miksignalerna till XLR ut i alla fall. Så då är problemet löst.

Postat
Ptja, med ADAT får du något renare ljud eftersom du slipper många omvandlingar (A/D-D/A-A/D). Men du behöver inte skaffa ADAT till mixern.

Om Behringermaskinen normalt inte skickar mikpreamparna till XLR-utgångarna använder du, som jag tidigare skrev, loopback för att få ut miksignalerna till XLR ut i alla fall. Så då är problemet löst.

Ok..... ursäkta om jag verkar lite stupido men om jag kopplar direkt till Adat-kort så behövs det bara ett par optiska kablar? Det blir ju en j***a ormgrop med så mycke kabel 😛....

Postat (redigerat)
men om jag kopplar direkt till Adat-kort så behövs det bara ett par optiska kablar?
Ja, då blir det bara 1 kabel. ADAT ut från ADA8000 till ADAT in på ADAT-expansionen. Men (!) då får du bara 8 extra mikingångar, kanal 17-24. På kanal 9-16 måste du fortfarande lajna in analogt med 8 XLR-till-tele-kablar. Redigerat av Linus
Postat
Ja, då blir det bara 1 kabel. ADAT ut från ADA8000 till ADAT in på ADAT-expansionen. Men (!) då får du bara 8 extra mikingångar, kanal 17-24. På kanal 9-16 måste du fortfarande lajna in analogt med 8 XLR-till-tele-kablar.

Så sant! Tack för all hjälp, nu har jag fått lite pejling på detta..

MVH Anders

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Undra hur kul dom där preamparna är....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.