Jump to content
Annons

Bygget av den OPTIMALA elgitarren, kommentera gärna


Gigantastico

Recommended Posts

Jag har byggt en elgitarr och försökt göra den optimal för alla användningsområden.

Jag har först definierat vad gitarren skulle kunna göra och då kom jag att tänka på att den ska fungera som en vanlig elgitarr, men även trådlöst utan att man behöver ett bältespack eller liknande. Jag ville också att den skulle ha effekter inbyggda.

Detta var mitt projektarbete och detta är resultatet:

post-23311-1255888512_thumb.jpg

Gitarren i helhet

post-23311-1255888676_thumb.jpg

Träluckor som döljer den extra elektroniken

post-23311-1255888689_thumb.jpg

Loggan på huvudet

post-23311-1255888930_thumb.jpg

Effekterna med 4 extra rattar

Jag tänker lägga upp fler bilder som förklarar mer.

Här är en länk till mitt facebookalbum där ni kan få ytterligare information:

http://www.facebook.com/album.php?aid=2034...mp;l=0f1489707c

Skriv gärna synpunkter och frågor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

post-23311-1255889069_thumb.jpg

Upp till 100m med fri sikt. Nu kan du kasta runt gitarren som du vill utan att trassla in dig i sladden eller någon trådlös sändare!

post-23311-1255889114_thumb.jpg

5 förstärkarmodeller från clean till metal.

Chorus,Tremolo och Flanger.

Delay och reverb.

Allt styrs enkelt med 4 extra rattar.

post-23311-1255889198_thumb.jpg

Valmöjligheterna är vad som gör gitarren så ultimat. Den fungerar i alla situationer. Två diskreta switchar styr.

post-23311-1255889229_thumb.jpg

När du inte orkar plugga in förstärkaren eller när du inte vill störa, koppla bara in hörlurarna och spela:) Folk kommer att undra vad du håller på med...

Link to comment
Dela på andra sajter

post-23311-1255889412_thumb.jpg

Det ska vara enkelt att byta batterier! 4x AAA-batterier ger ca 8 timmar batteritid på effekterna. Om du ska ha längre spelningar får du kanske leta efter en annan gitarr:P

post-23311-1255889443_thumb.jpg

Upp till 24 timmars batteritid för den trådlösa sändaren med ett AA-batteri.

post-23311-1255889493_thumb.jpg

Loggan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och priset till slutkund blir?

Fas set ju cool ut, åtminstonde på öh...pappret.....

När får vi höra hur den låter?

Det beror ju på om jag hittar någon som vill tillverka den. Till den här prototypen så blev den extra kostnaden för sändare + mottagare + effektenhet + all övrig "extra" elektronik ungefär 2300kr... Men jämför den kostnaden med att köpa ett trådlöst gitarrsystem och en multieffekt så är det inte så dyrt. Eller vad tycker du?

Ljudet är förvånandsvärt bra:) Har du en bra förstärkare så är det inga problem... Men om man ska använda den för att spela in i studio så skulle jag väl rekomendera att använda kabel... men så är det ju med alla elgitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbaskat trevligt 😉

Hur låter den?

Den låter oväntat bra:) Jag hade inte en jättestor budget så det är inga supermickar, men om det du egentligen undrar är:

Låter den sämre med alla dessa saker inbyggda än om de skulle vara utanför?

SVAR: Den låter likadant som om samma grejer skulle användas utanför.

Med effekterna avslagna så låter den också trevligt, lite strata sound över den:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir inte användarvänligheten ganska begränsad? Det verkar ju vara en hel vetenskap att förstå gitarren, och ännu svårare att spela den

Jag tycker att användarvänligheten är jättebra. En switch där du bestämmer om du vill använda kabel eller trådlöst. En switch där du bestämmer om du vill använda effekter eller inte.

Effekterna styrs av 4 vanliga gitarrattar. Det är jättesmidigt och ingenting är ivägen när man spelar. Allt är lättillgängligt.

Du lär dig gitarren på 1 minut!

Link to comment
Dela på andra sajter

För 2300 får man ju enklare ljudmoduler iofs. Fast vill man ha dem inmonterade i gitarren så skrattar de bara åt en skulle jag gissa. Men om du ska försöka sälja den på marknaden så kanske du bör vara försiktig med vad du lägger upp här. Fast det är nog svårt att patentera en sån här produkt iofs.

Skulle du kunna lägga upp ett ljudprov på den?

Du har väldigt rätt. Jag blev totalt dumförklarad när jag försökte förklara min ide på ramus (musikaffär i skellefteå). Men det gjorde mig bara mer sugen att göra det:)

Den är redan för sent med patent för länge sen, jag har ställt upp i en Projektarbetes tävling där jag vann för bästa innovation och fick åka till kina i två veckor. Men sammtidigt hade det varit väldigt svårt att få ett patent när de stora gitarrtillverkarna skyddar alla saker de kan komma på. Och även om jag hade lyckats få ett patent så har jag inte de affärskontakter som behövs. Så nu är jag bara glad om någon skulle vilja tillverka såna här gitarrer för jag tycker den är jättebra:) och att bl a kunna plugga in hörlurar direkt i gitarren är något alla borde ha!

Jag ska försöka fixa ett ljudprov:) Men om du undrar över effekterna så är de baserade på en Line 6 Pocket Pod Express som har blivit moddad för att gå använda i gitarren..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att användarvänligheten är jättebra. En switch där du bestämmer om du vill använda kabel eller trådlöst. En switch där du bestämmer om du vill använda effekter eller inte.

Effekterna styrs av 4 vanliga gitarrattar. Det är jättesmidigt och ingenting är ivägen när man spelar. Allt är lättillgängligt.

Du lär dig gitarren på 1 minut!

Fräckt, i så fall 😉 säljsäljSÄLJ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gigantastico_ljudtest.mp3

Här har ni ett ljudtest som jag bara slängde ihop. Jag använde humbuckern till alla effekter... Sorry för att ljudvolymen är lite ojämn! Jag vet att inspelningen inte blev så bra men ett ljudtest iaf!

De effekter jag använder är

1.Chorus 2. Tremolo 3. Flanger

4,5,6 Delay , spring/ hall reverb

7 och frammåt olika dist.

Allt går förstås kombinera:) Ni förstår nog vilken ratt som styr vad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fräckt, i så fall 😄 säljsäljSÄLJ!

Sälja till vem?😛 jag skulle bara vilja att någon började bygga GigantasticO gitarrer, jag fattar inte varför dom inte finns ännu. Och i en lämplig prisklass:) det är inte så mycket dyrare ifall man utvecklade hårdvara för att ha i gitarren.

Men klart om jag skulle få ett riktigt bra bud på den så vet man ju inte vad som händer 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

post-23311-1255894688_thumb.jpg

Såhär signerar man en gitarr på snyggast sätt tycker jag:)

post-23311-1255894850_thumb.jpg

Såhär såg den ut innan jag målade den, hade gärna haft kvar den i trä men när jag skulle på med dekalerna så valde jag att betsa den istället.

En sak som man kan tänka på är att "effekt-delen" och "den trådlösa delen" går att sätta in helt oberoende av varandra. Om man ex vill ha en gitarr att lira med hemma så kanske man inte har nåt behov av det trådlösa. Samma sak om man spelar mycket live och redan har lagt ner en hel del på pedaler så vill man bara ha den trådlösa delen.

Om någon undrar så väger den ungefär 300gram mer (med batterier) än min vanliga strata. tror det var 2,1kg resp 2,4 så det känns inte som att man bär på onödig tyngd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt projekt! 😛

Måste bara fråga, av ren nyfikenhet, vad det är som gör att man kan tänkas behöva alla dessa effekter inbyggda i en gitarr,

när det är så enkelt att koppla dem externt i en effektkedja, eller bara använda en mindra modell av en Pod (som väl var

exakt vad du byggt in i gitarren om jag flrstod dig rätt)? Tas inte vinsten med att slippa böja sig till pedalbordet eller

bära med sig en pod, ut av det faktum att du måste bära med dig en massa batterier?

Om du undrar vad som eventuellt skulle fattas i gitarren skulle jag direkt säga ett piezo-system. Om en gitarr

har så många effekter inbyggda borde den också kunna kopplas om till att få "akustiska" ljud. Kanske en sustainer

hade passat också, för att göra guran ännu mera "hightech". Stereoutgång hade varit roligt också.

Stort plus för hörlursutgången du byggt in. Kul ide!

Dock undrar jag dessvärre om inte Gibson självstämmande gitarr eller Moogs synthgitarr är mer logiska steg

i gitarrevolutionen, om du förstår mig rätt. Missförstå mig inte, ditt projekt är kanonbra, men jag har svårt att

se att det skulle finnas ett behov av just din nisch. Svårt att uppfinna hjulet på nytt, liksom. Speciellt i gitarrbranschen,

där folk fortfarande på allvar tror att en gitarr designad på 50-talet är bättre än alla andra...

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt projekt! 🙁

Måste bara fråga, av ren nyfikenhet, vad det är som gör att man kan tänkas behöva alla dessa effekter inbyggda i en gitarr,

när det är så enkelt att koppla dem externt i en effektkedja, eller bara använda en mindra modell av en Pod (som väl var

exakt vad du byggt in i gitarren om jag flrstod dig rätt)? Tas inte vinsten med att slippa böja sig till pedalbordet eller

bära med sig en pod, ut av det faktum att du måste bära med dig en massa batterier?

Tanken är att allt ska finnas redo för att rocka. Du ska inte behöva koppla ihop din effektkedja och du ska inte behöva ha med dig ett pedalbord. Se dessa effekter mer som en grej när du sitter hemma och lirar, när du inte orkar koppla upp allt. Jag erkänner att live är det bra med ett pedalbord, men det är en smaksak också. Du behöver ju ha batterier till en pod du har med dig också. Man behöver inte byta så ofta.

Tänk på att gitarren ger dig valfriheten att använda effekterna om du vill, om du i vissa situationer vill använda pedalbord så kan du göra det.

Om du undrar vad som eventuellt skulle fattas i gitarren skulle jag direkt säga ett piezo-system. Om en gitarr

har så många effekter inbyggda borde den också kunna kopplas om till att få "akustiska" ljud. Kanske en sustainer

hade passat också, för att göra guran ännu mera "hightech". Stereoutgång hade varit roligt också.

Stort plus för hörlursutgången du byggt in. Kul ide!

Hörlursutgången är stereo:) men den fungerar enbart när effektenheten är igång (pga att hörlurar kräver högre spänning.)

Dock undrar jag dessvärre om inte Gibson självstämmande gitarr eller Moogs synthgitarr är mer logiska steg

i gitarrevolutionen, om du förstår mig rätt. Missförstå mig inte, ditt projekt är kanonbra, men jag har svårt att

se att det skulle finnas ett behov av just din nisch. Svårt att uppfinna hjulet på nytt, liksom. Speciellt i gitarrbranschen,

där folk fortfarande på allvar tror att en gitarr designad på 50-talet är bättre än alla andra...

Jag ser det lite såhär:

Jag är en "vanlig hobbygitarrist". Jag har inte råd att köpa några av de Gitarrer du nämner. Jag använder någon form av effekter och smidighet är det viktiga. I den synpunkten är, i mina ögon, min gitarr mer tilltalande. Lite mer för vi som inte jobbar som studiomusiker.

Men jag förstår vad du tänker. Olika gitarrister har olika behov, jag har utgått från mina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den var snyggare omålad tycker jag. Effekterna låter rätt ok om man jämför med billigare effektprossesorer. Men det är ju svårt att höra själva klangen i gitarren. Fast gitarren är lite ostämd på demot med, va?

Ja den var lite ostämd:S Jag skulle vilja byta mickar och se över lödningarna igen så tror jag ljudet kommer att bli bättre, Den är riktigt skön att spela på. Ljuddemot var mest för att visa vilka effekter som finns.

en stor fördel med en sådan gitarr är ju att man kan använda den för övning bara genom att ansluta hörlurar. Man slipper bara med sig en massa extra utrustning när man repar/spelar live. Skulle det inte kunna på att driva effekterna med en fantom matning från ett tex mixerbord på något sätt. Om gitarren är skön att spela på och har ett bra klang så kan den bli en storsäljare. Eller så säljer du bara några om året om du kan bygga dem själv och behåller hela vinsten och ar kul medans du gör det.

Ett piezo-system vore ju kul med iofs. Fast själv har jag aldrig hört akustiska gitarrer med inbyggda mickar som jag gillat, men det är ju en smak sak.

Jag är ingen gitarrbyggare så jag kommer nog inte personligen tillverka dessa gitarrer, det är så mycket man ska lära sig innan man blir riktigt bra. Men om någon är intresserad av att bygga något liknande kan dom ju höra av sig. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är att allt ska finnas redo för att rocka. Du ska inte behöva koppla ihop din effektkedja och du ska inte behöva ha med dig ett pedalbord. Se dessa effekter mer som en grej när du sitter hemma och lirar, när du inte orkar koppla upp allt. Jag erkänner att live är det bra med ett pedalbord, men det är en smaksak också. Du behöver ju ha batterier till en pod du har med dig också. Man behöver inte byta så ofta.

Tänk på att gitarren ger dig valfriheten att använda effekterna om du vill, om du i vissa situationer vill använda pedalbord så kan du göra det.

Hörlursutgången är stereo:) men den fungerar enbart när effektenheten är igång (pga att hörlurar kräver högre spänning.)

Jag ser det lite såhär:

Jag är en "vanlig hobbygitarrist". Jag har inte råd att köpa några av de Gitarrer du nämner. Jag använder någon form av effekter och smidighet är det viktiga. I den synpunkten är, i mina ögon, min gitarr mer tilltalande. Lite mer för vi som inte jobbar som studiomusiker.

Men jag förstår vad du tänker. Olika gitarrister har olika behov, jag har utgått från mina.

Det intresanta med din ide är ju vad slutpriset på gitarren skulle bli. Om den är betydligt billigare än ex. Moogs gitarr,

eller Gibson Dark Fire (vilket de flesta gitarrer är eftersom de är så oerhört overpriced) så kan det ju finnas en plats för den.

Just smidigheten som du nämner, total plug n play, är ju roligt. In med lurarna och kör, liksom.

Men som sagt, det är en jävligt tråkig bransch på det sättet.

Giganterna regerar och kidsen går på deras reklam. Som i alla andra branscher.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad coolt. Kul med folk som bygger själva, gillar denna idé. Men funderar samtidigt på om det är gångbart ☺️ Problemet som jag ser det är att du måste "sluta spela" med högerhanden för att ändra effekt, för att ratta om ljudet så att säga. Golvpedaler är bra på det sättet, övergångarna mellan ljuden blir direkta. Hur ser du på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt coolt!!! 😮

Vore najs och se bilder från själva bygget om du har... !

Efter önskemål så kommer här en snabb genomgång av bygget i form av bilder.

post-23311-1255949740_thumb.jpg

Toppen(flammig lönn) är limmas på en skiva al

post-23311-1255949374_thumb.jpg

Här är halsen och mickarna infrästa. Svårt precisionsjobb kan jag lova! På baksidan är redan utrymmena klara.

post-23311-1255949598_thumb.jpg

Kroppen sågas ut

post-23311-1255949868_thumb.jpg

Såhär ser kroppen ut lite slipad

post-23311-1255949951_thumb.jpg

Baksidan med luckorna som gjordes av samma bit al så att ådringen matchar.

post-23311-1255950051_thumb.jpg

Hål för utrustningen( de runda hålen för switcharna filas sen fyrkantiga

post-23311-1255950112_thumb.jpg

Alla rattar passar perfekt

post-23311-1255950241_thumb.jpg

Här är poden som ska moddas:)

Resten borde ni kunna lista ut. Det är mycket planering och ritningar som ligger bakom... Det finns fler bilder men detta är de viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intresanta med din ide är ju vad slutpriset på gitarren skulle bli. Om den är betydligt billigare än ex. Moogs gitarr,

eller Gibson Dark Fire (vilket de flesta gitarrer är eftersom de är så oerhört overpriced) så kan det ju finnas en plats för den.

Just smidigheten som du nämner, total plug n play, är ju roligt. In med lurarna och kör, liksom.

Men som sagt, det är en jävligt tråkig bransch på det sättet.

Giganterna regerar och kidsen går på deras reklam. Som i alla andra branscher.

Jag kan inte göra såna kalkyler men om man tänker att den inte ska vara handbyggd utan i en större produktion där kroppen fräses ut med hjälp av maskiner så blir det inget extra moment, mer som att fräsa ett större utrymme för elektroniken än vanligt. batterierna skulle kunna sättas i "stav-boxar" likt den jag har på kanten av gitarren, då krävs bara en borrning.Då effekt och sändarkomponenterna till 50% består av utrymme för batterier så skulle dessa enkelt kunna förminskas och göra det enklare. Om komponenterna då optimeras så att den består av 4 rattar 2 switchar och ett antal anslutningspunkter för lödningen så skulle det gå att HELA installeringen består av 2 extra lödningar än vanligt och batterianslutning +/- = 4 st

vad sen denna komponent skulle kosta kan jag inte bedöma, men jag skulle kunna tänka mig att om ex. Line 6 skulle kunna göra en sådan med ett slutpris till kund på runt 1500kr. Om de då står för hela produktionen så skulle det nog kunna ge ett relativt bra slutpris, om de inte beslutar att ta ut ett stort överpris... Det är mina gissningar, vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad coolt. Kul med folk som bygger själva, gillar denna idé. Men funderar samtidigt på om det är gångbart 😄 Problemet som jag ser det är att du måste "sluta spela" med högerhanden för att ändra effekt, för att ratta om ljudet så att säga. Golvpedaler är bra på det sättet, övergångarna mellan ljuden blir direkta. Hur ser du på detta?

Det beror hur du ser på saken. Jag vet att ett pedalbord många gånger är optimalt vid livespelningar och när man vill få ut ännu mer variationer i soundet(då du kan bestämma exakt vilka pedaler du vill ha obegränsat). Men tiden det tar att ratta om till ex mer dist är oerhört kort. Kanske hellre ska jämföras med att ratta om på en extern pod. Det finns ju andra fördelar med att ha det på gitarren. Du kan byta effekt var du vill istället för att måsta ta dig till pedalbordet. Kanske mitt ute på publikhavet efter en stagedive då du fortfarande kan spela eftersom den är trådlös... Allt är möjligt 😆😏 !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte göra såna kalkyler men om man tänker att den inte ska vara handbyggd utan i en större produktion där kroppen fräses ut med hjälp av maskiner så blir det inget extra moment, mer som att fräsa ett större utrymme för elektroniken än vanligt. batterierna skulle kunna sättas i "stav-boxar" likt den jag har på kanten av gitarren, då krävs bara en borrning.Då effekt och sändarkomponenterna till 50% består av utrymme för batterier så skulle dessa enkelt kunna förminskas och göra det enklare. Om komponenterna då optimeras så att den består av 4 rattar 2 switchar och ett antal anslutningspunkter för lödningen så skulle det gå att HELA installeringen består av 2 extra lödningar än vanligt och batterianslutning +/- = 4 st

vad sen denna komponent skulle kosta kan jag inte bedöma, men jag skulle kunna tänka mig att om ex. Line 6 skulle kunna göra en sådan med ett slutpris till kund på runt 1500kr. Om de då står för hela produktionen så skulle det nog kunna ge ett relativt bra slutpris, om de inte beslutar att ta ut ett stort överpris... Det är mina gissningar, vad tror du?

Jadu, det är för mig omöjligt att bedömma 🥰 Min gissning är att de skulle ta ganska saftigt betalt för den,

eftersom den mig veterligen skulle vara ensam i sin nisch. Men om man hade färdigtillverkade kretskort

med pottar och allt skulle ju monteringen inte bli krångligare än för en vanlig gitarr, presis om du säger,

och då blir merkostnaden i produktionen lägre. Fast då blir ju själva grejen å andra sidan lite för förenklad -

det blir en gitarr med inbyggd POD helt enkelt. Det känns som om din ambition är att det ska vara något mer

liksom. Men finns det verkligen ingen gitarr med något i stil med inbyggd POD? Finns ju MODBoards,

men det är ju inte färdiga gitarrer, bara effekter.

http://store.guitarfetish.com/modboards.html

En annan sak jag tänkte på var synpunkten Freddy skrev, att det tar värdefulla sekunder ( i värsta fall) att ratta

om ljudet på gitarren. En switch el. liknande för färdiga presets vore guld. Som att ha en kanalswitch för förstärkaren på

guran. DET hade jag lätt betalat pengar för att ha då jag spelar live och man helt plötsligt upptäcker att

man i sin iver sprungit en halv kilometer från pedalbordet och måste byta sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, det är för mig omöjligt att bedömma 🙂 Min gissning är att de skulle ta ganska saftigt betalt för den,

eftersom den mig veterligen skulle vara ensam i sin nisch. Men om man hade färdigtillverkade kretskort

med pottar och allt skulle ju monteringen inte bli krångligare än för en vanlig gitarr, presis om du säger,

och då blir merkostnaden i produktionen lägre. Fast då blir ju själva grejen å andra sidan lite för förenklad -

det blir en gitarr med inbyggd POD helt enkelt. Det känns som om din ambition är att det ska vara något mer

liksom. Men finns det verkligen ingen gitarr med något i stil med inbyggd POD? Finns ju MODBoards,

men det är ju inte färdiga gitarrer, bara effekter.

http://store.guitarfetish.com/modboards.html

En annan sak jag tänkte på var synpunkten Freddy skrev, att det tar värdefulla sekunder ( i värsta fall) att ratta

om ljudet på gitarren. En switch el. liknande för färdiga presets vore guld. Som att ha en kanalswitch för förstärkaren på

guran. DET hade jag lätt betalat pengar för att ha då jag spelar live och man helt plötsligt upptäcker att

man i sin iver sprungit en halv kilometer från pedalbordet och måste byta sound.

Ja jag håller med, men i grund och botten så är detta en kombinationsprodukt. Tekniken har funnits länge, börjar bara bli tillräckligt liten för att passa till detta ändamål. Jag vill bara ha allt det goda:)

Det där med en switch låter ju faktiskt väldigt intressant, Tänk dig den här idéen: Två rattar med en liten teckendisplay på varje. När du snurrar så byter den från ex 1-10. Varje siffra motsvarar en effekt. när du trycker in en ratt så blir den effekten vald. Det betyder att du har tid att välja ljud när du kan och sen bara behöver trycka in den för att byta... Men då måste du kunna bestämma inställningar på dina 10 presets... kanske man gör i förväg med hjälp av mjukvara? Bara en ide... vad tror du om nåt sånt? smidigt i mina ögon iaf. Vet inte om det finns?

Grundtanken när jag byggde gitarren var ju att den skulle vara smidig efter mina krav och då står ex hörlursutgång väldigt högt. det beror bara vad man utgår från.

Vill bara säga att jag inte har gjort den här tråden för att jag har gjort allt rätt. Jag tycker bara att jag har gjort en väldigt cool produkt som tilltalar mig 🥰 jag tycker att jag har världens coolaste gitarr och vill visa upp den. För min användning är den på många sätt optimal 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Loggan 😄

tycker det var några coola ideer

har du funderat på att splitta pickuperna så du kan panna varje sträng olika?

du har fokuserat helt på elektroniken verkar det som?

hur är den byggd?

varför har den inte genomgående hals?

det tycker jag den optimala gitarren bör ha

Manson%20M%20One%20D%20One%20Guitar.jpg

edit: matthew bellamy har också lite kul saker i sin gura

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...