Jump to content
Annons

Min nya AMD datorbygge klart! Synpunkter tack!

toka

Recommended Posts

jag skulle byta ut moderkort och grafikkort...

Jag har använt GeForce grafikkort i två av mina musikdatorer. Det senaste är ett GeForce MX 440, kostar inte mer än 400:-. Om man tänker bygga en ren musikdator så finns det ju ingen anledning att lägga några större pengar på grafikkort.

Dela på andra sajter

Annons

AMD är mycket bättre på flyttal, t.o.m. athlon XP är rejält mycket bättre än p4.

Lita inte på syntetiska tester så som si-soft sandra.

I t.ex. 3Dspel som använder mycket flyttal till grafikmotorn är AMDs generellt snabbare.

länk till litet test:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2261&p=13

EE P4:orna i testet är inte vanliga, utan extreme edition som kostar flera tusen.

Heltal är P4 bättre på däremot (och det används mycket mer än vad man tror).

En jag känner jobbar som programemrade och de programmerade ett spel (enclave, inte så känt). Deras motor byggde mycket på flyttal, och tydligen gick spelet mycket snabbare på AMD-maskiner.

Redigerat av CrilleE
Dela på andra sajter

AMD är mycket bättre på flyttal, t.o.m. athlon XP är rejält mycket bättre än p4.

I t.ex. 3Dspel som använder mycket flyttal till grafikmotorn är AMDs generellt snabbare.

länk till litet test:

EE P4:orna i testet är inte vanliga, utan extreme edition som kostar flera tusen.

Intressant när man kollar på länken och AMD XP 3200+ får däng i ALLA spel jämfört med en vanlig Pentium 4 3.0GHz. Det talar ju direkt mot vad du påstod. I min lilla snabba webkoll så hittade jag bara information som sa att pentium var bättre på flyttal (vid jämförelse mellan motsv processornumrering, och inte faktisk klockfrekvens).

Dela på andra sajter

Test av AMD64 jämfört med P4 för den som är tillräkligt med nörd:

testet

Ja, fast man testa inte hur fort de började brinna ju :rolleyes:

jag köpte en medion (celeron) på elgiganten för 5000kr...stoppade i en 160mb disk och 500 minne...funkar hur bra som helst...

Dela på andra sajter

länk till litet test:

Intressant när man kollar på länken och AMD XP 3200+ får däng i ALLA spel jämfört med en vanlig Pentium 4 3.0GHz. Det talar ju direkt mot vad du påstod. I min lilla snabba webkoll så hittade jag bara information som sa att pentium var bättre på flyttal (vid jämförelse mellan motsv processornumrering, och inte faktisk klockfrekvens).

Njaa, alltså det har att göra med att det är en "modern" P4, bättre minnen och moderkort. På den tiden när XP va modern va den snabbare på flyttal än P4:orna på moderkorten som fanns då. 🙂

Redigerat av CrilleE
Dela på andra sajter

Athlonen är fortfranade snabbare på den punkten, bara att kringutrustningen (minnen och chipset) är bättre för p4.

Du pratar om k6, det är inte en athlon xp.

intressant, tycker bara det är lite svårt att få nån klarhet eftersom alla data som presenterats i den här tråden pekar på att AMD är sämre på flyttal. Sen om det beror på ditt eller datt kan ju kvitta, eller?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.