Anders F Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Hejsan Vi sitter nu på jobbet och planerar köpa in lite mjukvaruinstrument. Mycket stråk, brass osv. Då har vi bestämt att det kommer bli Eastwest gold bibliotek. Dock saknar detta bibliotek saxljud vilket är viktigt vid blockharmoniseringen. Kollade in att komplettera med garritan jazz & big band, men tyckte ljudexempelena på deras hemsida lät för mycket midi över ljuden. Lät inte helt trovärdigt om vi säger så. Så om vi har sax i fokus, vilken plugg rekommenderar du? Helst i både VST och RTAS format för både MAC och PC då vi använder oss av både pro tools och sibelius. MVH Anders
Claes Holmerup Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Det är visserligen inte bara sax, men för brass överlag ska du absolut kolla på VIR2 MOJO. 😆
Anders F Postat 16 oktober 2009 Trådstartare Postat 16 oktober 2009 Det är visserligen inte bara sax, men för brass överlag ska du absolut kolla på VIR2 MOJO. 😆 Nu börjar det likna något! Man tackar! MVH Anders
Claes Holmerup Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Nu börjar det likna något! Man tackar! MVH Anders Med alla keyswitchar kan man få mycket variationer i spelandet, så det är en riktig höjdare, tycker jag. 😆
Anders F Postat 16 oktober 2009 Trådstartare Postat 16 oktober 2009 Med alla keyswitchar kan man få mycket variationer i spelandet, så det är en riktig höjdare, tycker jag. 😆 En fråga som dock dök upp när jag läste lite mer. Är det bara färdiga riff man kan trigga med sitt klaviatur, eller kan man skriva helt eget och få ljuden bara? Exempelvis om jag skriver en blockharmonik för sax i sibelius. Kan jag expotera midifilen till pro tools och lägga på mojo-pluggen och få saxljuden att spela det jag skrivit? MVH Anders
Claes Holmerup Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 En fråga som dock dök upp när jag läste lite mer. Är det bara färdiga riff man kan trigga med sitt klaviatur, eller kan man skriva helt eget och få ljuden bara? Exempelvis om jag skriver en blockharmonik för sax i sibelius. Kan jag expotera midifilen till pro tools och lägga på mojo-pluggen och få saxljuden att spela det jag skrivit? MVH Anders Inga problem alls. Det är enskilda toner så du kan t o m spela live och fixa variationerna on-the-fly... Du spelar inom rätt område (vilka toner som är tillgängliga för det aktuella instrumentet, syns på keyboardet i playern) - och sedan har du dessutom olika keyswitchar som ligger utanför tonomfånget, där du bestämmer vilka variationer som ska spelas. 😆
Fredrika Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 LinPlug Saxlab är jättebra, tycker jag: http://www.linplug.com/Instruments/SaxLab_2/saxlab_2.htm MEN man får se upp så att man inte skruvar upp kontrollerna för scoop och sådant för mycket för då låter det för mycket saxofon, jag menar mer som karikatyrer eller överdrifter av en saxofon. Om man tänker "flöjt" eller "klarinett" när man spelar på den, får man oftast ett bättre resultat. ' Chris Hein Horns vol 1 är bättre än vad man kan tro! Där finns visserligen mycket trumpeter och sådant men kolla saxljudet. Fint och spelbart, tycker jag. http://www.chrishein.net/CHH%20V1.5/chhv1_productsite.htm
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.