Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Det är jag igen.

Nya bekymret. Har lånat en DAT då jag har en gammal master mix på DAT band, kopplade in S/PDIF till mitt tascam ljudkort och får upp ljudet i hörlurarna, men det spelas inte in i Cubase?

Är problemet ljudkortsrelaterat eller cubase relaterat?

Funderade om man kunde välja att spela in som digitalt istf audio i mitt VST 32 5.1 men hittar inget, kanske är hårdvaran som strular? Eller SBS?

Vill lämna tillbaks DAT bandaren till han jag lånat den av så jag vill få in låtarna med bra ljud i datorn.

Annons
Postat
kopplade in S/PDIF till mitt tascam ljudkort och får upp ljudet i hörlurarna, men det spelas inte in i Cubase?

Jag gissar att du använder Tascam ASIO?

Har du valt rätt ingång på ljudspåret i Cubase?

Ta en titt under VST Inputs. Pekar någon Input bus till SPDIF-ingången?

Postat

du måste välja att spela in från SPDIF, DI, eller Digital in eller vad nu ditt ljudkort vill kalla det.

Mitt kort står inställt på att spela in från "line in", och jag ,måste ändra för att dra in från SPDIF

Postat

Nu ska vi se.

jag använder Tascams ASIO, hur väljer jag rätt ingång i cubase?

Jag har inte tittat under VST inputs med ljudkortet igång, just nu pekar detta på fel ljudkort (har inte mitt tascam kort igång).

Mickesträng, hur/var ändrar man oftast detta?

Jag har ett tascam US 428, dvs USB ljudkort med massa roliga knappar och rattar och reglar.

Kommer detta sedan spela in i stereo förresten?

Tokigt tacksam för eran hjälp, jobbigt att vara 35 år och inte så hemma på mjukvaruinspelning, finns ungefär 99,9% av allt i cubase som jag inte förstår ännu 😱

Postat

Lyckades med era tips få in musik till cubase, men jag måste vara helt slut i roten eller nåt.

Fick utgå från tidigare inspelning för att kunna spela in nästa låt, men ibland vart det inget inspelat ändå, filerna hamnar ju lite här och där på datorn tydligen och även fast jag valt save as och döper om dom heter olika låtar samma sak ibland, jävla ologiskt program!?

Sen hux flux skulle jag klippa bort tystnad i början av låtarna, men wavillustrationen är inte i synk med musiken, när grafiska vågorna är slut kan det vara en halv refräng kvar som spelas upp??? Hur har detta kunnat bli helt plötsligt?

Postat
filerna hamnar ju lite här och där på datorn tydligen och även fast jag valt save as och döper om dom heter olika låtar samma sak ibland, jävla ologiskt program!?
Får jag fråga, exporterar du ut audiofiler av de färdiga inspelningarna?

Att bara spara din Cubase-projektfil under nya namn tar dig inte långt då de fortfarande är beroende av filer med själva inspelningarna.

Postat

Exporterar audio? Nä, inte vad jag vet 🙂

Första gången man trycker på rec får man välja vad låten heter och ska hamna. jag spelade in ett stereospår, och sen tog jag save song, även save as och sparade på samma ställe.

Raderade ljudfilen, tog save as igen och skapade en ny mapp, skrev nytt filnamn, spelade in ny låt, save as igen och valde att spara över tidigare, och även save song, stängde fönstret och fick igen frågan om att spara och gjorde så. Öppnar fönstret och musiken finns ju kvar, men vissa hade samma namn uppe i huvudet av programmet... Filerna hamnar lite huller om buller, ibland fanns flera låtars filer i samma mapp, ibland fanns dom i ngn VST mapp, ngn låt försvann ljudfilen för så när jag spelade upp låten assosierade programmet ihop den med ett annat ljudspår, skumt skumt.

Hur måga filer blir det per låt? I en låtmapp finns 22 filer, i en annan bara en, ibland finns ngn arr fil, ibland heter den .all, finns owv, tk2 och alla hänger på något vis ihop. Kanske snabbt som sören skulle göra om dessa låtar till wav filer innan det blir strul med dem...

Postat

Det är inget ologiskt program, utan det är du som använder det på fel sätt för att du inte vet hur det fungerar... 🙂

Om du bara ska spela in ljud från DAT, så är det bara stereo och det finns egentligen ingen anledning att använda Cubase till det - men visst går det.

Filerna du hittar med olika namn, är arrangemang, låtfiler, vågformsfiler etc - alltså som innehåller mididata och info om arret etc som du har i Cubase.

Om du skapar ett nytt projekt i Cubase, så väljer du samtidigt också vilken mapp låten ska sparas i, innan du börjar spela in - så hamnar ingenting "huller om buller", utan det hamnar precis där du har valt att det ska hamna.

För att få det namn du vill ha på varje ljudfil, så döp om audiospåret i Inspectorn, innan du börjar spela in, så får ljudfilen samma namn som du har gett audiospåret. För nästa inspelning döper du om audiospåret och ger det ett lämpligt namn innan du spelar in nästa låt från DAT:en. Audio sparas som WAV och ligger i en mapp som heter Audio, i den mapp som du valde från början när du skapade projektet. Övriga filer behöver du inte bry dig om, om du bara är ute efter att få in låtarna från DAT:en.

Enklast skulle egentligen vara om du läser igenom Getting Started-manualen - för där står alla sådana grundläggande saker om hur man gör för att spela in. 😄

Postat

Orsaken till att du får fel timing, kan vara att du har olika samplingsfrekvenser. Kolla vilken frekvens DAT:en är inställd på och se till att Cubase är inställt på samma och att ljudkortet kan hantera samma frekvens både vid inspelning och uppspelning.

Det kan annars kanske ha med emulerade portar att göra - eller System Timestamp. Läs mer om det i den klistrade tråden om emulerade portar i Cubase-avdelningen. 🙂

Postat

Tack Claes!

Hehe, anledningen till att jag inte ville skapa ett nytt projekt för varje ny låt jag la in var för att det inte alltid ville bli något inspelat då, troligen pga ngn inställning jag glömmer göra.

Kanske man mellan varje låt kunde öppna def.all där jag sparat inställningarna mot mitt ljudkort men så långt tänkte jag inte då.

Nu är iallafall alla dom låtarna inlagda, så nu kan jag fortsätta leka med mina nya inspelningar jag gör.

Hade misär härom dagen när datorn kraschade efter att jag lagt leadsång, första kören och börjat med andra kören. Hade inte sparat emellanåt dum som jag var så allt gick förlorat 😄

Postat

BLÖRK! 🙂

Inte kul med en hårddiskkrasch i ett sådant läge.

Ta en låt där allt fungerar som det ska. Radera sedan alla Parts och allt i Poolen - och spara sedan som en ny template. När du sedan skapar ett nytt projekt, så väljer du den templaten och förstås en ny mapp för den låten - och alla inställningar är rätt utan en massa pillande från scratch. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.