Soxic Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Någon som vet hur man får till det som syns på bilden i EQ spektrat? Jag vill testa detta och se vad det ger för effekt med mina distgitarrer.
kolin Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Fattar inte riktigt, har du höjt alla frekvenser ett antal dB? Kolin
Soxic Postat 15 oktober 2009 Trådstartare Postat 15 oktober 2009 Jag har inte gjort någonting. Jag har fört in ett gitarrintro från en rocklåt och analyserat eq-spektrat i Ozone.
Dingbats Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Jag förstår inte vad det är du vill göra..? Skära vid 20 kHz?
karut4 Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Njäe, den var väl inte direkt solklar den frågan. Eller så är det extrem överkurs.
basshole Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Du får helt enkelt eq'a dina inspelade gitarrer så att de matchar din screenshot. Och sedan lära dig leva med besvikelsen över att det inte räcker med ett "eq spektra" och en eq för att få till ett gitarrljud du hört.
Linus Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Ser ut som en brickwall lågpassfilter har rensat de översta frekvenserna bara.
joachime Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Jag gissar att du analyserat en mp3. Därav brickwall-filter strax under 20 kHz.
Göran Ewertsson Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Någon som vet hur man får till det som syns på bilden i EQ spektrat? Jag vill testa detta och se vad det ger för effekt med mina distgitarrer. Som JoachimE sa, det där får du till genom att komprimera till mp3.
Jon Rinneby Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 (redigerat) Yepp det där ser ut som en mp3 320kbs kanske? 😆 Vilket effekt är det du är ute efter, förstår inte riktigt? Vill du skära bort all topp över 17-18khz med ett brant highcut filter? Och isåfall, varför? Använd hellre ett mjukt avrullande filter för detta ändamål. /Jon Redigerat 16 oktober 2009 av Yllet
MattiasA Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Jag tror han vill kopiera eq-kurvan rakt av. Vilket faktiskt går med vissa pluggar. men det ska nog inte rekomenderas
DrHans Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Jag tror han vill kopiera eq-kurvan rakt av. Vilket faktiskt går med vissa pluggar.men det ska nog inte rekomenderas Om det är det han vill göra så kan han ju använda ozone till det.
Soxic Postat 16 oktober 2009 Trådstartare Postat 16 oktober 2009 (redigerat) Det stämmer att jag för in en mp3-fil i Cubase innehållandes distgitarrspel och sedan analyserat det i Ozone. Jag jämför sedan med det jag själv spelat in och ser att det överrensstämmer rätt bra, men inte just den delen vid 20k där det skärs av tvärt och slutar brant. Jag kan omöjligt reproducera detta. Misstänker att det är någon typ av lowpass?? Förmodligen helt fel väg att gå, men jag ville bara testa. Ni nämner att det är en effekt av själva ljudfilen och inte gitarrljudet i sig, är det så? Redigerat 16 oktober 2009 av Soxic
Dingbats Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Det stämmer att jag för in en mp3-fil i Cubase innehållandes distgitarrspel och sedan analyserat det i Ozone. Jag jämför sedan med det jag själv spelat in och ser att det överrensstämmer rätt bra, men inte just den delen vid 20k där det skärs av tvärt och slutar brant. Jag kan omöjligt reproducera detta. Misstänker att det är någon typ av lowpass?? Förmodligen helt fel väg att gå, men jag ville bara testa. Ni nämner att det är en effekt av själva ljudfilen och inte gitarrljudet i sig, är det så? Eftersom man inte kan höra nånting över 20k filtreras det bort när man komprimerar till mp3.
laxlaxlax Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Förmodligen helt fel väg att gå, men jag ville bara testa. Ni nämner att det är en effekt av själva ljudfilen och inte gitarrljudet i sig, är det så? Testa att göra en mp3mix av din fil och kör in i ozone och kolla, så får du veta.
johanpop (oregistrerad) Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Det stämmer att jag för in en mp3-fil i Cubase innehållandes distgitarrspel och sedan analyserat det i Ozone. Jag jämför sedan med det jag själv spelat in och ser att det överrensstämmer rätt bra, men inte just den delen vid 20k där det skärs av tvärt och slutar brant. Jag kan omöjligt reproducera detta. Misstänker att det är någon typ av lowpass?? Förmodligen helt fel väg att gå, men jag ville bara testa. Ni nämner att det är en effekt av själva ljudfilen och inte gitarrljudet i sig, är det så? Bry dig inte så mycket om hur det ser ut.. lyssna, härma, testa olika eq och skär där uppe om du måste.. annars kan jag rekommendera att testa en deEsser på gitarrer
Analogfreak (oregistrerad) Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Njäe, den var väl inte direkt solklar den frågan. Eller så är det extrem överkurs. Det beror helt på vilken nivå man ligger på om de är överkurs eller inte. 🤪
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.