Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som vet hur man får till det som syns på bilden i EQ spektrat? Jag vill testa detta och se vad det ger för effekt med mina distgitarrer.

post-6305-1255628028.jpg

Annons
Postat

Jag har inte gjort någonting. Jag har fört in ett gitarrintro från en rocklåt och analyserat eq-spektrat i Ozone.

Postat

Du får helt enkelt eq'a dina inspelade gitarrer så att de matchar din screenshot. Och sedan lära dig leva med besvikelsen över att det inte räcker med ett "eq spektra" och en eq för att få till ett gitarrljud du hört.

Postat

Ser ut som en brickwall lågpassfilter har rensat de översta frekvenserna bara.

Postat
Någon som vet hur man får till det som syns på bilden i EQ spektrat? Jag vill testa detta och se vad det ger för effekt med mina distgitarrer.

Som JoachimE sa, det där får du till genom att komprimera till mp3.

Postat (redigerat)

Yepp det där ser ut som en mp3 320kbs kanske? 😆

Vilket effekt är det du är ute efter, förstår inte riktigt? Vill du skära bort all topp över 17-18khz med ett brant highcut filter? Och isåfall, varför? Använd hellre ett mjukt avrullande filter för detta ändamål.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Det stämmer att jag för in en mp3-fil i Cubase innehållandes distgitarrspel och sedan analyserat det i Ozone. Jag jämför sedan med det jag själv spelat in och ser att det överrensstämmer rätt bra, men inte just den delen vid 20k där det skärs av tvärt och slutar brant. Jag kan omöjligt reproducera detta. Misstänker att det är någon typ av lowpass??

Förmodligen helt fel väg att gå, men jag ville bara testa. Ni nämner att det är en effekt av själva ljudfilen och inte gitarrljudet i sig, är det så?

Redigerat av Soxic
Postat
Det stämmer att jag för in en mp3-fil i Cubase innehållandes distgitarrspel och sedan analyserat det i Ozone. Jag jämför sedan med det jag själv spelat in och ser att det överrensstämmer rätt bra, men inte just den delen vid 20k där det skärs av tvärt och slutar brant. Jag kan omöjligt reproducera detta. Misstänker att det är någon typ av lowpass??

Förmodligen helt fel väg att gå, men jag ville bara testa. Ni nämner att det är en effekt av själva ljudfilen och inte gitarrljudet i sig, är det så?

Eftersom man inte kan höra nånting över 20k filtreras det bort när man komprimerar till mp3.

Postat

Testa att göra en mp3mix av din fil och kör in i ozone och kolla, så får du veta.

johanpop (oregistrerad)
Postat

Bry dig inte så mycket om hur det ser ut.. lyssna, härma, testa olika eq och skär där uppe om du måste.. annars kan jag rekommendera att testa en deEsser på gitarrer

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Njäe, den var väl inte direkt solklar den frågan. Eller så är det extrem överkurs.

Det beror helt på vilken nivå man ligger på om de är överkurs eller inte. 🤪

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.