Audiorent Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Har varit på väg att skaffa en 003-rack istället för den 002-rack jag kör med idag. Har väntat med uppgraderingen till 8.0 av den anledningen eftersom jag ändå kommer få den med den nya burken. Har sneglat lite på HD-system men blivit avskräckt av prislappen. Nu finns det en kampanj där man kan uppgradera från LE till HD för ca halva priset vilket gör att jag blivit lite sugen igen. Ett tredje alternativ är att skicka en burk till Black Lion Audio för deras ombyggnad vilken jag har hört mycket gott om från kollega. Mina egna argument för att jag skall skaffa HD är: - Automatisk delaykompensering - Ett mer stabilt system (mitt LE-system kraschar alldeles för ofta) - Möjlighet att sololyssna i kontrollrummet utan att det påverkar hörlurslyssningen för musikerna - Möjlighet att bygga ut till fler kanaler. 16 kanaler in är ibland för lite för mig. - Att studion bli mer professionell vilket gör att jag kan locka andra tekniker och producenter att hyra in sig plus ta mer betalt. - Att både kunna köra TDM, RTAS och externa pluggkort (UAD mm) Om man nu skall satsa på HD är ju frågan vilket interface man skall ha. Försäljaren påstår att det är stor skillnad på ljudkvaliteten på 96 och 192 interfacet. Möjlighet för högre samplingsfrekvens är dock av mindre betydelse då jag kör 44,1 KHz. uppgraderingspriset ligger på 37100:- för HD1+96 I/O alt 51300:- för HD2+ 192 I/O (pris exkl moms) Ser nu att man även kan bygga om 96 I/O hos Black Lion för 1395 USD kanske är ett bättre alternativ än att köpa 192 I/O ?? MVH Mattias
Analogfreak (oregistrerad) Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Jag anser att det är viktigare att kunna dom grejer man har istället för att tro sig behöva nåt annat. Eftersom du inte vet vad du försöker uppnå utan startar en tråd som går ut på att andra ska övertyga dig om du ska uppgradera så känns det som att du är ute på djupt vatten. Kör med det du har tills du är mer säker på dina grejer. Jag skulle inte vilja betala en studiotekniker bara för att han har dyra grejer om han inte kan använda dom.
Audiorent Postat 15 oktober 2009 Trådstartare Postat 15 oktober 2009 (redigerat) Jag anser att det är viktigare att kunna dom grejer man har istället för att tro sig behöva nåt annat. Eftersom du inte vet vad du försöker uppnå utan startar en tråd som går ut på att andra ska övertyga dig om du ska uppgradera så känns det som att du är ute på djupt vatten. Kör med det du har tills du är mer säker på dina grejer.Jag skulle inte vilja betala en studiotekniker bara för att han har dyra grejer om han inte kan använda dom. Du verkar inte ha fattat vad det är frågan om alls och hela ditt inlägg känns sjukt onödigt!. Jag har full koll på mina grejer, vet vad mina mål, är högskoleutbildad och har jobbat i branschen i 20 år. Jag har däremot inte jobbat med just ProTools HD och frågan är mer riktad till användare av det systemet. Jag vill veta om det är värt pengarna att ta steget. Inlägg som ditt är ytterligare ett exempel på att många användare på detta forum mer är ute efter att trycka till andra människor än svara seriöst på frågor. Eftersom jag ibland hyr ut studion till andra tekniker var det att ta betalt för just studion vilket tydligt framgick. Läs lite mer noggrant innan du uttalar dig nästa gång. /M Redigerat 15 oktober 2009 av Audiorent
Demonproducenten Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 (redigerat) förutom att jag kan hålla med dig om att din attrktionskraft åker upp ett pinnhål med hd vid uthyrning etc att inte behöva tänka på latency känns alltid skönt när man hyr in sig nånstans - det finns fullt tillräckligt att sätta sig in i ändå frågan som uppstår ändå: är det nåt du konkret känner dig begränsad av idag? 16 kanaler in kan du lösa på många andra sätt å billigare om det är det enda du har listat några möjligheter - men jag är alltså ute efter rena begränsningar med det du har idag nåt som hindrar ditt arbete Redigerat 15 oktober 2009 av Demonproducenten
Audiorent Postat 15 oktober 2009 Trådstartare Postat 15 oktober 2009 förutom att jag kan hålla med dig om att din attrktionskraft åker upp ett pinnhål med hd vid uthyrning etcatt inte behöva tänka på latency känns alltid skönt när man hyr in sig nånstans - det finns fullt tillräckligt att sätta sig in i ändå frågan som uppstår ändå: är det nåt du konkret känner dig begränsad av idag? 16 kanaler in kan du lösa på många andra sätt å billigare om det är det enda du har listat några möjligheter - men jag är alltså ute efter rena begränsningar med det du har idag nåt som hindrar ditt arbete Begränsningarna idag är i mångt och mycket det som jag räknade upp som möjligheter vid HD - Att inte kunna sololyssna en kanal vid inspelning - Att inte systemet är stabilt nog för att jag skall lite på det. Detta är ju speciellt viktigt vid uthyrning. - Latency och delaykompensering. Som det är idag orkar jag inte använda UAD-pluggarna vid stora projekt för att att det är för mkt meck. - För lite kanaler in Det går ju inte att spela in mer än 18 kanaler in med PT LE. Det jag ev hade tänkt var att även ha Logic i burken och spela in med detta för att sen lyfta över arret till PT när jag redigerar. Det viktigaste argumentet, vilket är värt mkt pengar för mig, är att systemet skall funka smärtfritt. Jag kommer satsa en hel på låtskriveri framöver och att titta på den "snurrande Pizzan" hindrar ju ens workflow radikalt Men jag tror ju även att attraktionskraften på lång sikt kommer betala sig många ggr om. Med normala priser på ca 80000:- hade jag nog inte känt att det varit läge just nu men 40papp känns helt ok i jämförelse med en 003 RACK på ca 10-12000:- (exkl moms) /M
Chris900 Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Är själv grymt nöjd efter att ha uppgraderat från Le till HD. Kolla dock runt och försök hitta ett begagnat system, så får du mer för pengarna. Du behöver minst ett HD2. /Chris Begränsningarna idag är i mångt och mycket det som jag räknade upp som möjligheter vid HD - Att inte kunna sololyssna en kanal vid inspelning - Att inte systemet är stabilt nog för att jag skall lite på det. Detta är ju speciellt viktigt vid uthyrning. - Latency och delaykompensering. Som det är idag orkar jag inte använda UAD-pluggarna vid stora projekt för att att det är för mkt meck. - För lite kanaler in Det går ju inte att spela in mer än 18 kanaler in med PT LE. Det jag ev hade tänkt var att även ha Logic i burken och spela in med detta för att sen lyfta över arret till PT när jag redigerar. Det viktigaste argumentet, vilket är värt mkt pengar för mig, är att systemet skall funka smärtfritt. Jag kommer satsa en hel på låtskriveri framöver och att titta på den "snurrande Pizzan" hindrar ju ens workflow radikalt Men jag tror ju även att attraktionskraften på lång sikt kommer betala sig många ggr om. Med normala priser på ca 80000:- hade jag nog inte känt att det varit läge just nu men 40papp känns helt ok i jämförelse med en 003 RACK på ca 10-12000:- (exkl moms) /M
Anders F Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 (redigerat) Är själv grymt nöjd efter att ha uppgraderat från Le till HD. Kolla dock runt och försök hitta ett begagnat system, så får du mer för pengarna. Du behöver minst ett HD2./Chris +1. HD2 är minimum! Funderar själv på uppgradering till HD3 eller mer vid riktigt tunga mixjobb. Om jag va du skulle jag ta HD2 dealen + lägga till massive pack pro 8, vilket inkluderar ett extra accelkort, och så har du HD3 😉 Om du nu bestämmer dig för att köpa ett HD-system. MVH Anders Redigerat 15 oktober 2009 av Gizmozis
jarlo Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 - Ett mer stabilt system (mitt LE-system kraschar alldeles för ofta) Är det verkligen så att HD är stabilare på den fronten då? Om det finns en bugg i Pro Tools som gör att programmet kraschar har jag väldigt svårt att tänka mig att Digidesign skulle rätta till problemet bara för HD-systemet.
drloop (oregistrerad) Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 HD är nog det system som ger mest kommersiellt under förutsättning att dina kunder brukar hyra in sig i andra studios som också har HD. (Ja eller PT får man väl säga). Nu vet jag inte om du måste köpa Digidesigns AD/DA för att få en bra deal. Men ett alternativ som jag tror blir billigare jämfört med HD192 är Lynx Aurora som AD/DA. Låter mycket bra. Två skäl till att investera i ett HD system: 1: Du kan få fler jobb. (Potentiellt beroende på dina kunder) 2: Du är van vid PT och gillar det. Om du inte har kunder som kör mycket PT så kan du lika gärna lägga stålarna på en 8 cores dator med Logic eller liknande och bra AD/DA. Tex Lynx Aurora.
J.Westling Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Skaffa HD. Ar tanken att tjana pengar finns det ingen tvekan. Min HD rig har betalt sig sjalv for laaange sen. Men som andra sager skaffa HD2. HD1 kommer du bli besviken med om du tankt anvanda TDM pluggar och manga spar. Tycker dock det ar onodigt att kopa dyra TDM pluggar. Kor nastan bara RTAS och later TDM korten enbart ta hand om mixern, delay comp och de pluggar som enbart ar TDM. Darfor racker det med ett HD2. HD2 har ju maximalt antal "voices" (192) Medans HD1 bara har 96. Ska du mixa stora arr med enbart TDM pluggar rekomenderar jag minst HD4. Skulle absolut inte kora pa en 96io. Om du inte skaffar BLA modden. 96io och 003'an ar i stort sett samma burk. 192io ar ok men jag kor Lynx Aurora 16's bade hemma och i studion som jag ar mycket nojd med. Fordelen med Lynx forutom att de later mycket battre ar att du far 16 analog io samtidigt som 16 digitala io... For samma pris som en 192'a Men far du HD2 + en 192'a for 50k ar det ju ett grymt deal... Aven om 192'a bara ar 8io som standard. Stablilitet och att kunna anvanda manga hog kvalite ADDA ar storsta argumentet for mig. Delay comp, och automation i HD vill man ju inte heller va utan... For max stabilitet, lagg ner mycket tid pa hitta ratt dator, konfigurera den ratt, kor alltid ratt version av OS och se till att alla pluggar ar senaste versionen. Och installera inte nagot som inte behovs pa studio datorn. samt massa andra saker... Hemma kor jag en special byggd rackmonterad PC dar jag har kontroll over precis allt. Slar allt i stabilitet. 😛 Har stora problem med dom nya Mac 8core maskinerna och nya versionen pa PT pa olika stallen jag jobbar. Mest for att folk inte kollar kompabilitet med pluggar mm... Manga klagar pa att PT 8 ar instabilt och buggit. Men inte om man gor ratt fran borjan... Sorry, ville bara forklara det.. Allt Gott!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Du verkar inte ha fattat vad det är frågan om alls och hela ditt inlägg känns sjukt onödigt!. Jag har full koll på mina grejer, vet vad mina mål, är högskoleutbildad och har jobbat i branschen i 20 år. Jag har däremot inte jobbat med just ProTools HD och frågan är mer riktad till användare av det systemet. Jag vill veta om det är värt pengarna att ta steget. Inlägg som ditt är ytterligare ett exempel på att många användare på detta forum mer är ute efter att trycka till andra människor än svara seriöst på frågor. Eftersom jag ibland hyr ut studion till andra tekniker var det att ta betalt för just studion vilket tydligt framgick. Läs lite mer noggrant innan du uttalar dig nästa gång. /M Jag var inte alls ute efter att trycka till dig och jag kan bara beklaga ifall du kände dig trampad på en öm tå. Ditt stabilitetsproblem beror på din dator och ett HD-system kommer inte trolla bort det. Din frågeställning och en vädjan efter övertygelse fick mig att tolka din fråga som att du inte har full koll på dina prylar eftersom du inte fattar egna beslut utan ber oss andra göra det åt dig. Men som sagt... jag ville bara lyfta fram realistiska aspekter och inte alls trycka till dig på något sätt. Ha en bra dag! 😛
KillwithSkill Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Klart att du ska köra på PT-HD|2 / 3 Och du alltid bygga på vidare! ETT litet frågetecken och ev minus är ju att HD har väl inte uppdaterats på några år? Det var väl ett tag sen hårdvaran och accelkorten hottades upp? Iofs var det då en rejäl boost! Nån som har mer koll är välkommen att berätta mer om just detta! 🙂 Hur längesen var det dom skrämde upp accelkorten? Sen håller jag med föregående talare att du bör köraI/O 192 och inte 96! Har själv alltid vart intresserad av PT|HD! Synd att man inte slog till när polaren sålde sin HD|3-rigg! 😆
Audiorent Postat 15 oktober 2009 Trådstartare Postat 15 oktober 2009 Hej och tack för all synpunkter. Datorn jag har nu är en MacPro 2.66 GHz Dual-Core med 3 GB Ram. De jobb jag har nu så räcker den i kapacitet för LE tillsammans med ett UAD-2 Duo-kort. Har inte tänkt att köpa på mig en massa TDM-pluggar just nu då jag har det mesta jag behöver. Tänkte väl att först skaffa HD1 av den anledningen och sen köpa till accel-kort senare vid behov. Har dock funderat på HD2-paketet eftersom man då får 192 interfacet. Om det är någon som sitter på ytterligare info om just olika MAC-burkars förträfflighet när det gäller kompatibilitet med Pro-Tools så är jag tacksam för hjälp. Har en Focusrite Octopre med ADAT ut för att kunna utnyttja de 8 digitala in. Uppgraderingsdealen är bara med Digidesigns hårdvara. Begagnat känns inte så intressant då jag inte tror man hittar så mycket billigare än om man har 54% rabatt på nypriset!. Dessutom vill jag ha kvitto och moms på allt och jag antar att man har lite bättre support hos Soundtrade om man köpt systemet där än på beg.marknaden. Supporten kan vara värt mer i i längden än någon tillfällig liten besparing vid inköpet. Mina stabiltetsproblem kan säkert också bero på min datorburk men en stor faktor är just 002-racken vilken ofta tappar kontakten med värddatorn. Vad jag har fått fram så har de problem så funnits i den försvunnit i 003:an. Finns det någon info nånstans hos digidesign om hur mkt de olika HD-system klarar i kapacitet ? Hade studion legat i en storstad så hade jag inte tvekat att investera i ett stort HD-system men nu bor jag ju vid världens ände..... som dock är en väldigt vacker ände och som dessutom har ett allsvenskt lag 2010 men det ger ju inte så många extra jobb. 😆 Som det är just för tillfället så sitter jag mest och jobbar med egna låtprojekt och då skulle en 003:a med Music-Production-tool (som jag redan har) räcka långt. För framtida bruk och för att höja statusen på studion är ju utan tvekan ett HD-paket "the way to go". ......aaaarrrgh att det skall vara så svårt att bestämma sig..... Sten,sax,påse någon ???
J.Westling Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Om du inte behover ett HD system just nu ar det ingen tvekan om att du ska vanta ett tag. Ett nytt system ar pa vag, var sa saker. Killen jag jobbar med for tillfallet hade hort fran en kalla pa waves att ett nytt system skulle komma inom 18 manader. Och det var mer an 18 manader sen. Vad som kommer ar dock oklart. Bara rykten. Kanske far vi se nagon nytt till Namm 14-17 januari.
Audiorent Postat 15 oktober 2009 Trådstartare Postat 15 oktober 2009 Om du inte behover ett HD system just nu ar det ingen tvekan om att du ska vanta ett tag.Ett nytt system ar pa vag, var sa saker. Killen jag jobbar med for tillfallet hade hort fran en kalla pa waves att ett nytt system skulle komma inom 18 manader. Och det var mer an 18 manader sen. Vad som kommer ar dock oklart. Bara rykten. Kanske far vi se nagon nytt till Namm 14-17 januari. Kan ju faktiskt vara en högst logisk anledning till varför de har ett halva-priset erbjudande just nu. Deadline för erbjudandet är dessutom den 18 december. Man kanske skulle ringa någon spåkvinna... Läste om ditt sätt att mixa med en analog summeringsförstärkare (SU1). Den är ju på 16 kanaler så skickar du i så fall ut ett antal subgrupper vid stora projekt ? Vilka ljudmässiga fördelar upplever du som starkast i förhållande till att mixa ner i datorn ? /M
Christoffer Bergfors Postat 25 oktober 2009 Postat 25 oktober 2009 Begränsningarna idag är i mångt och mycket det som jag räknade upp som möjligheter vid HD - Att inte kunna sololyssna en kanal vid inspelning - Att inte systemet är stabilt nog för att jag skall lite på det. Detta är ju speciellt viktigt vid uthyrning. Jag tänker på dessa två saker. Jag har kört PT LE sen 6.1 var fräscht och tycker att systemet är oerhört stabilt. När det bråkat har det berott på andra faktorer och så länge man håller sig till kompatibel hårvara i datorn är min uppfattning att det nästan är löjligt stabilt. När det sen gäller sololyssning så är det ju absolut möjligt att göra detta i PT LE också. Allt handlar ju bara om hur du routar lyssningen till musikerna och huruvida de ska ligga före eller efter tappningen dit. Jag hoppas du inte tänker tjura ur och bli lika bitter på mig som på tidigare talare, men om du överväger att uppgradera tack vare vissa argument så ville jag bara belysa ett par av dem ur ett helt annat perspektiv.
Audiorent Postat 25 oktober 2009 Trådstartare Postat 25 oktober 2009 Jag tänker på dessa två saker. Jag har kört PT LE sen 6.1 var fräscht och tycker att systemet är oerhört stabilt. När det bråkat har det berott på andra faktorer och så länge man håller sig till kompatibel hårvara i datorn är min uppfattning att det nästan är löjligt stabilt. När det sen gäller sololyssning så är det ju absolut möjligt att göra detta i PT LE också. Allt handlar ju bara om hur du routar lyssningen till musikerna och huruvida de ska ligga före eller efter tappningen dit. Jag hoppas du inte tänker tjura ur och bli lika bitter på mig som på tidigare talare, men om du överväger att uppgradera tack vare vissa argument så ville jag bara belysa ett par av dem ur ett helt annat perspektiv. Huvudanledningen till att uppgradera till HD är att lyfta upp studion ett snäpp vilket jag har haft som plan hela tiden. Frågan vara bara när jag skulle göra det. Behovsmässigt så behövs det däremot inte just nu men det var mer för att erbjudandet dök upp som man blev lite sugen. Min 002 Rack har jag kört på både PC och Mac och den har varit tillräckligt ostabil på båda systemen för att jag inte skall var nöjd. Efter 10 års användning av ett Soundsscape DAW utan en enda krash så är man lite kräsen. Det är möjligt att mina problem beror på den sk interna kabeln som har varit ett standard problem på 002:an. Jag får ständiga meddelanden om att jag måste frigöra mer kraft trots att jag har mängder med kapacitet kvar. Är väl inget Datageni men jag gått igenom alla tips som finns publicerade så det som återstår är hårdvarustrul. Då jag ändå hade tänkt att uppgr. till PT 8 var första planen att just köpa en 003-rack eftersom jag då ändå får PT8 på köpet och spar de pengar som en mjukvarugradering hade kostat plus att jag får ny och förhoppningsvis stabilare hårdvara.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.