D Vibe Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Hejsan. Artikeln i senaste studionuffran angående uppsnabbning av ens musikdator var klockren! .. det jag tänkte fråga, eller tipsa om, är om det är fler än jag som använder freewareapplikationen "Gamebooster" när de kör tunga musikprojekt i XP? Jag brukar dra ur internetpluggen, stänga av brandväggen och virusprogrammet, och sen köra igång Gamebooster, som stänger av alla onödiga bakgrundstjänster i XP. Den är egentligen nischad för de som kör spel, men egentligen ser jag ingen större skillnad på det och att köra tunga mixningsprojekt i datorn. Prestandahöjning som prestandahöjning; och jag har hittills inte stött på något problem när jag kört igång programmet... Finns det fler sådana här program? Jag råkade stöta på det av ren slump när jag surfade en dag... Tror att det bara finns för Windows dock.. http://www.iobit.com/gamebooster.html
Strummindude Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Hejsan. Artikeln i senaste studionuffran angående uppsnabbning av ens musikdator var klockren! .. det jag tänkte fråga, eller tipsa om, är om det är fler än jag som använder freewareapplikationen "Gamebooster" när de kör tunga musikprojekt i XP? Jag brukar dra ur internetpluggen, stänga av brandväggen och virusprogrammet, och sen köra igång Gamebooster, som stänger av alla onödiga bakgrundstjänster i XP. Det kan ju säkert inte skada att stänga av systemtjänster som inte direkt är nödvändiga vid musikproduktion då man håller på och jobbar. Men vad gäller den här Gameboosterprodukten så undrar jag vad den egentligen har för sig mer än det. "defragmenting game directories" står det i beskrivningen. Hur hade de tänkt sig att det skulle gå till? Defragmentering gör man ju på diskvolymer, inte på mappar eller filer. Tänker de sig att man har sitt game directory på en egen partition? Och "cleaning RAM" - vad är det? Jag ska lägga till att jag inte har läst artikeln i Studio. (Fyllde i en prenumerationslapp på senaste ljudmässan i Sollentuna, men den måste ha förkommit, för det kom aldrig nån tidning hem till mig...)
cm0s Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Men vad gäller den här Gameboosterprodukten så undrar jag vad den egentligen har för sig mer än det. "defragmenting game directories" står det i beskrivningen. Hur hade de tänkt sig att det skulle gå till? Defragmentering gör man ju på diskvolymer, inte på mappar eller filer. Tänker de sig att man har sitt game directory på en egen partition? Och "cleaning RAM" - vad är det? Vet du ens vad defragmentering är? 😉
Strummindude Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Vet du ens vad defragmentering är? 😉 Suck. Jadå, det vet jag. En defragmentering görs på ett filsystem. Ett filsystem ligger på en diskpartition. Defragmenteringen ser till så att filer fysiskt så långt det är möjligt ligger som konsekutiva bitareor på mediet, istället för att vara skrivna lite här och där, vilket förlänger söktiden, speciellt vid stora filer. Så. Har du något att tillföra i diskussionen, cm0s?
Wizball Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Suck. Jadå, det vet jag. En defragmentering görs på ett filsystem. Ett filsystem ligger på en diskpartition. Defragmenteringen ser till så att filer fysiskt så långt det är möjligt ligger som konsekutiva bitareor på mediet, istället för att vara skrivna lite här och där, vilket förlänger söktiden, speciellt vid stora filer. Så. Har du något att tillföra i diskussionen, cm0s? Även om man inte behöver sätta ut skrattande smileys, så tror jag frågan kom eftersom man mycket väl kan defragmentera enstaka filer - t.ex. alla filer i en mappstruktur. Därmed inte sagt något om hur seriöst Gamebooster är.
D Vibe Postat 15 oktober 2009 Trådstartare Postat 15 oktober 2009 IoBit anses väl vara en rätt seriös utvecklare och företag dock?
Johan Royen Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Oj, jag skulle nog avråda dig från att köra det där om du inte tydligt upplever att du tjänar något på att köra det. Spel och mixningsprojekt är ganska olika saker -- till exempel har du när du mixar i regel en stor bibba samplingar laddade i RAM medan du när du spelar hela tiden byter ut innehållet i minnet. Dessutom står det att programmet stänger ned bakgrundsprocesser, vilket bland annat innefattar drivrutinerna till ditt ljudkort.
cm0s Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Suck. Jadå, det vet jag. En defragmentering görs på ett filsystem. Ett filsystem ligger på en diskpartition. Defragmenteringen ser till så att filer fysiskt så långt det är möjligt ligger som konsekutiva bitareor på mediet, istället för att vara skrivna lite här och där, vilket förlänger söktiden, speciellt vid stora filer. Så. Har du något att tillföra i diskussionen, cm0s? Som Wizball skrev så kan man visst defragmentera enskilda filer. En stor fil kan fragmenteras så att den är utspridd över flera minnesblock. Bara för att all data tillhör en enskild fil innebär det inte att datan ligger lagrad på samma ställe.
D Vibe Postat 15 oktober 2009 Trådstartare Postat 15 oktober 2009 Oj, jag skulle nog avråda dig från att köra det där om du inte tydligt upplever att du tjänar något på att köra det. Spel och mixningsprojekt är ganska olika saker -- till exempel har du när du mixar i regel en stor bibba samplingar laddade i RAM medan du när du spelar hela tiden byter ut innehållet i minnet. Dessutom står det att programmet stänger ned bakgrundsprocesser, vilket bland annat innefattar drivrutinerna till ditt ljudkort. Njae, ASIO fungerar fint ändå iaf...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.