Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan. Artikeln i senaste studionuffran angående uppsnabbning av ens musikdator var klockren!

.. det jag tänkte fråga, eller tipsa om, är om det är fler än jag som använder freewareapplikationen "Gamebooster" när de kör tunga musikprojekt i XP?

Jag brukar dra ur internetpluggen, stänga av brandväggen och virusprogrammet, och sen köra igång Gamebooster, som stänger av alla onödiga bakgrundstjänster i XP.

Den är egentligen nischad för de som kör spel, men egentligen ser jag ingen större skillnad på det och att köra tunga mixningsprojekt i datorn. Prestandahöjning som prestandahöjning; och jag har hittills inte stött på något problem när jag kört igång programmet...

Finns det fler sådana här program? Jag råkade stöta på det av ren slump när jag surfade en dag...

Tror att det bara finns för Windows dock..

http://www.iobit.com/gamebooster.html

Annons
Postat
Hejsan. Artikeln i senaste studionuffran angående uppsnabbning av ens musikdator var klockren!

.. det jag tänkte fråga, eller tipsa om, är om det är fler än jag som använder freewareapplikationen "Gamebooster" när de kör tunga musikprojekt i XP?

Jag brukar dra ur internetpluggen, stänga av brandväggen och virusprogrammet, och sen köra igång Gamebooster, som stänger av alla onödiga bakgrundstjänster i XP.

Det kan ju säkert inte skada att stänga av systemtjänster som inte direkt är nödvändiga vid musikproduktion då man håller på och jobbar. Men vad gäller den här Gameboosterprodukten så undrar jag vad den egentligen har för sig mer än det. "defragmenting game directories" står det i beskrivningen. Hur hade de tänkt sig att det skulle gå till? Defragmentering gör man ju på diskvolymer, inte på mappar eller filer. Tänker de sig att man har sitt game directory på en egen partition? Och "cleaning RAM" - vad är det?

Jag ska lägga till att jag inte har läst artikeln i Studio. (Fyllde i en prenumerationslapp på senaste ljudmässan i Sollentuna, men den måste ha förkommit, för det kom aldrig nån tidning hem till mig...)

Postat
Men vad gäller den här Gameboosterprodukten så undrar jag vad den egentligen har för sig mer än det. "defragmenting game directories" står det i beskrivningen. Hur hade de tänkt sig att det skulle gå till? Defragmentering gör man ju på diskvolymer, inte på mappar eller filer. Tänker de sig att man har sitt game directory på en egen partition? Och "cleaning RAM" - vad är det?

Vet du ens vad defragmentering är? 😉

Postat
Vet du ens vad defragmentering är? 😉

Suck. Jadå, det vet jag. En defragmentering görs på ett filsystem. Ett filsystem ligger på en diskpartition. Defragmenteringen ser till så att filer fysiskt så långt det är möjligt ligger som konsekutiva bitareor på mediet, istället för att vara skrivna lite här och där, vilket förlänger söktiden, speciellt vid stora filer.

Så. Har du något att tillföra i diskussionen, cm0s?

Postat
Suck. Jadå, det vet jag. En defragmentering görs på ett filsystem. Ett filsystem ligger på en diskpartition. Defragmenteringen ser till så att filer fysiskt så långt det är möjligt ligger som konsekutiva bitareor på mediet, istället för att vara skrivna lite här och där, vilket förlänger söktiden, speciellt vid stora filer.

Även om man inte behöver sätta ut skrattande smileys, så tror jag frågan kom eftersom man mycket väl kan defragmentera enstaka filer - t.ex. alla filer i en mappstruktur. Därmed inte sagt något om hur seriöst Gamebooster är.

Postat

IoBit anses väl vara en rätt seriös utvecklare och företag dock?

Postat

Oj, jag skulle nog avråda dig från att köra det där om du inte tydligt upplever att du tjänar något på att köra det. Spel och mixningsprojekt är ganska olika saker -- till exempel har du när du mixar i regel en stor bibba samplingar laddade i RAM medan du när du spelar hela tiden byter ut innehållet i minnet. Dessutom står det att programmet stänger ned bakgrundsprocesser, vilket bland annat innefattar drivrutinerna till ditt ljudkort.

Postat

Som Wizball skrev så kan man visst defragmentera enskilda filer.

En stor fil kan fragmenteras så att den är utspridd över flera minnesblock. Bara för att all data tillhör en enskild fil innebär det inte att datan ligger lagrad på samma ställe.

Postat
Oj, jag skulle nog avråda dig från att köra det där om du inte tydligt upplever att du tjänar något på att köra det. Spel och mixningsprojekt är ganska olika saker -- till exempel har du när du mixar i regel en stor bibba samplingar laddade i RAM medan du när du spelar hela tiden byter ut innehållet i minnet. Dessutom står det att programmet stänger ned bakgrundsprocesser, vilket bland annat innefattar drivrutinerna till ditt ljudkort.

Njae, ASIO fungerar fint ändå iaf...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.