Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er och tack till den som tar sig tid att svara!

Så här ligger det till. Jag är helt grön när det gäller att skapa musik på datorn, men vill nu börja lite grann och undrar därför vilket program som rekommenderas. Jag hade tänkt mig snarare klassisk musik än techno och sånt. Något där man kan göra en massa olika stämmor med olika instrument, jag tänker mig något som är ungefär som ett notblad för en orkester. Sen har jag inga möjligheter att spela ljud in via något instrument, så alla ljud bör finnas i programmet. (Helst bättre än midi-ljud.) Sen har jag inte tänkt lägga ut så väldigt mycket för det heller, någon tusing kanske. Finns det ett sånt program kanske? Vore trevligt... 🙂 Jag har letat runt lite, men inte hittat så mycket som jag förstår.

Jag har WinXP med en halvbra dator, fast med vissa planer att byta upp mig.

Annons
Postat

Cubase är ju alltid ett program att rekommendera tycker jag i alla fall. Det är relativt användarvänligt och innehåller (om man inte har en extremt bantad version) en god hjälpmanual direkt i programmet.

Där har du alla kanaler du behöver, och det fungerar i praktiken på samma sätt att spela in vanliga instrument som midi, förutom att du får klicka in de olika tonerna manuellt om du inte har ett instrument som stöder midi (typ en synth, i det fallet kan du spela in de olika tonerna i realtime).

Jag tror jag förstår vad du menar med "midi" och ditt diskreta klagomål på detta. Men midi innebär egentligen bara att "tonerna" är en slags (i studioprogram) visuell programmering för digitala ljud. I praktiken innebär detta att man klickar i de toner man vill ha (ungefär som på ett notpapper), sen använder man en slags synth (t.ex sampletank eller liknande) för att placera samplade ljud på tonerna (t.ex violin).

Detta låter ungefär som ett riktigt instrument eftersom ljudet du hör oftast är samplat från ett riktigt instrument. Nackdelen är att samplade instrument är väldigt användbara, och det gör att man kan kräva kunden på åtskilliga tusenlappar för t.ex en samplad Steinway D-flygel. Det är klart att det finns betydligt billigare varianter av de flesta instrumenten, men då är de oftast digitalt simulerade från början och alltså inte tagna från ett riktigt existerande instrument.

Detta fungerar lysande för mig! Har själv ofta mer än 10 kanaler att jobba med paralellt. Den största smällen kommer oftast när man upptäcker att ens ljudkort inta alls hänger med i svängarna när det börjar bli många kanaler att bearbeta, men det är en relativt billig investering att köpa ett ljudkort som är speciellt avsett för studiobruk.

Ojdå.. det blir visst mycket text alldeles för fort här, hehe 🙂

Alla som känner sig kunniga på området får gärna såga mitt inlägg, jag är nämligen 100% självlärd och blir mer praktisk än teknisk. Men det gör egentligen ingen skillnad här. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.