Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Delad tråd från https://www.studio.se/index.php?showtopic=69436

Jag hörde att just det ljudet var lite tjockt på ett diffust sätt, drog in filen i cubase och använde en equaliserplugg som heter eqium och letade fram vilken det var. Här är ett generellt tips för att hitta jobbiga frekvenser:

Ställ in ett smalt Q-värde ( hur stort frekvensområdet som equalisern ska höja sänka på ) och boosta max - det vill säga dra upp gain på den parametern du har skapat - och svep runt den. Sen kommer du höra att du träffar ett jobbigt område, och då släpper du parametern där och drar istället gain ner till minus.

Det här använder jag mycket på sång. Är man förkyld kan man lätta hitta var "näsan" sitter och enkelt dra ner det.

Det finns många duktiga här på forumet som kan säga direkt ungefär vad frekvenserna heter genom att höra. Och jag vet att ljudingenjörutbildningen i Piteå får lyssna på notch-filtrerat vitt brus och pricka in vilken frekvens de har filtrerat fram 😛 Det är hårt!

Annons
Postat

Det man får akta sig för, särskilt om man lyssnar på hög volym, är att träffa en frekvens som resonerar i rummet och tro att det sitter i inspelningen. Så när man eq:ar kniviga grejer kan det vara lönt att ta till hörlurar.

Postat
Det man får akta sig för, särskilt om man lyssnar på hög volym, är att träffa en frekvens som resonerar i rummet och tro att det sitter i inspelningen. Så när man eq:ar kniviga grejer kan det vara lönt att ta till hörlurar.

håller med, speciellt på lägre frekvenser, där är det lätt att bli "akustik-lurad" :-)

Det skadar inte att kolla både i monitorerna å hörlurarna när man finlirar

Postat (redigerat)

Jag försöker att förstå men det går inte riktigt.

Jag kör iväg 3 kanske dumma frågor men men, jag vill ju lära mig;

1. Är det i en 4-band eq man gör det där i?

2. Hur "boostar" jag max?

3. "Ställa in ett smalt q-värde"????

Finns det nån instruktionsvideo man kan se för jag fattar f-n ingenting. 😱

Redigerat av karut4
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Är man förkyld kan man lätta hitta var "näsan" sitter och enkelt dra ner det.

Personligen så tycker inte jag det verkar särskilt seriöst att sjunga när man är förkyld.

Postat
1. Är det i en 4-band eq man gör det där i?

Det spelar ingen roll hur många band den har. Men det måste vara en parametrisk eq. Kolla upp vad det betyder om du inte vet.

2. Hur "boostar" jag max?

Genom att dra på så högt det går på parametern som heter "gain" eller liknande.

Genom att dra upp parametern "q" för ett band riktigt högt.

Postat
Personligen så tycker inte jag det verkar särskilt seriöst att sjunga när man är förkyld.

Är du förkyld så är det klart man kan sjunga, bara inte stämbanden tar stryk. Då ska sluta sjunga omgående!

Stämbanden arbetar inte på det sättet, och tar inte stryk om du bara har en vanlig förkylning. 😑

Postat

Resultatet kommer se ut som en smal, väldigt hög spets i din equalizer och var försiktig med volymen i dina hörlurar / monitorer när du sveper med denna över frekvenspektrat för det kan bli ett h"#¤%etes oväsen när du träffar "rätt"

Postat
Är du förkyld så är det klart man kan sjunga, bara inte stämbanden tar stryk. Då ska sluta sjunga omgående!

Stämbanden arbetar inte på det sättet, och tar inte stryk om du bara har en vanlig förkylning. 😑

Så kan man ju också tolka det jag skrev om man inte har så höga krav... 😑

Postat
Det spelar ingen roll hur många band den har. Men det måste vara en parametrisk eq. Kolla upp vad det betyder om du inte vet.

Genom att dra på så högt det går på parametern som heter "gain" eller liknande.

Genom att dra upp parametern "q" för ett band riktigt högt.

Tack för den! Jag vet inte hur många artiklar jag läst om svepande hit och dit men det var först nu jag förstod. Du borde kanske skriva för tidningen Studio hädanefter 😑

Postat
Resultatet kommer se ut som en smal, väldigt hög spets i din equalizer och var försiktig med volymen i dina hörlurar / monitorer när du sveper med denna över frekvenspektrat för det kan bli ett h"#¤%etes oväsen när du träffar "rätt"

Ok! Och när jag träffat rätt så drar jag alltså bara eq:n ner "under ytan"? Alltså strecket...?

Postat (redigerat)
Tack för den! Jag vet inte hur många artiklar jag läst om svepande hit och dit men det var först nu jag förstod. Du borde kanske skriva för tidningen Studio hädanefter 😑

Observera att du måste ha en fullparametrisk EQ för att ställa Q-värdet.

Jag utgår ifrån att du inte vet vad Q-värde är. Q-värdet är ett värde för att ställa bandvidden. Vid ett Q-värde på 0,7 så har du en bandvidd på 2 oktaver. Vid Q-värde på 1,0 så har du en bandvidd på 1,33 oktaver. För att begränsa bandvidden till 1 oktav så ställer man Q-värdet på 1,4. Vid en parameter på 1,2 kHz och ett Q-värde på 1,4 (1 oktav) och du drar upp gain till +12db så kommer du ha -3db under peaken dvs +9db vid frekvenserna 800 Hz och 1,6 kHz.

Edit: En oktav är alltså en fördubbling eller halvering av tonhöjden

Redigerat av Analogfreak
Postat
Observera att du måste ha en fullparametrisk EQ för att ställa Q-värdet.

Jag utgår ifrån att du inte vet vad Q-värde är. Q-värdet är ett värde för att ställa bandvidden. Vid ett Q-värde på 0,7 så har du en bandvidd på 2 oktaver. Vid Q-värde på 1,0 så har du en bandvidd på 1,33 oktaver. För att begränsa bandvidden till 1 oktav så ställer man Q-värdet på 1,4. Vid en parameter på 1,2 kHz och ett Q-värde på 1,4 (1 oktav) och du drar upp gain till +12db så kommer du ha -3db under peaken dvs +9db vid frekvenserna 800 Hz och 1,6 kHz.

Edit: En oktav är alltså en fördubbling eller halvering av tonhöjden

Tack för info! Det låter lite invecklat men jag ska försöka få till det.

Postat (redigerat)
Vid en parameter på 1,2 kHz och ett Q-värde på 1,4 (1 oktav) och du drar upp gain till +12db så kommer du ha -3db under peaken dvs +9db vid frekvenserna 800 Hz och 1,6 kHz.

En liten rättelse:

Q = 1,4 vid 1,2 KHz ger -3 vid 846 Hz samt 1703 Hz.

EDIT: Och 846 Hz heter för övrigt Barbro... ("Höra när man behöver sänka en viss frekvens och vad den heter ")

EDIT 2: Som för övrigt kommer från grekiskans Barbara som betyder icke grek...

Redigerat av Gilbert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.