Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej studio forum!!

Har problem med ASIO...

Köpte mig en Zoom g9 för ett par veckor sen och fick då med cubase le4 som jag började leka lite med för ett tag sen.

Problemet jag har är att det funkar bara 5-20 minuter sen får jag det här medelandet

ASIO Driver stopped unexpectedly.

Försöker jag då starta om ASIO får jad det här

The ASIO driver ZOOM G series ASIO could not be initialized.

För att få igång den igen måste jag starta om datorn.

Jag har även prövat med samplitude 10 och har samma problem där....

Har även testat med ominstalering av ASIO, updaterat drivrutiner för ljudkort, ominstalering av cubase och samplitube..

Har även testat ASIO4all med samma resultat.

Någon som haft liknande problem eller har några tips på saker jag kan testa?

Det här börjar bli riktigt frustrerande...

Min rig.

ESP Truckster---zoom g9---Marshall valve8080

---Acer travelmate 5720

Mvh

Jonas

Redigerat av bootas
Annons
Postat
Hej studio forum!!

Har problem med ASIO...

Köpte mig en Zoom g9 för ett par veckor sen och fick då med cubase le4 som jag började leka lite med för ett tag sen.

Problemet jag har är att det funkar bara 5-20 minuter sen får jag det här medelandet

ASIO Driver stopped unexpectedly.

Försöker jag då starta om ASIO får jad det här

För att få igång den igen måste jag starta om datorn.

Jag har även prövat med samplitude 10 och har samma problem där....

Har även testat med ominstalering av ASIO, updaterat drivrutiner för ljudkort, ominstalering av cubase och samplitube..

Har även testat ASIO4all med samma resultat.

Någon som haft liknande problem eller har några tips på saker jag kan testa?

Det här börjar bli riktigt frustrerande...

Min rig.

ESP Truckster---zoom g9---Marshall valve8080

---Acer travelmate 5720

Mvh

Jonas

Hur är det med strömförsörjningen till ljudkortet?

/Jocke

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Är det piratkopior på dina DAW?

Postat

Hej!

Hur menar du med strömförsörjningen! ljudkortet sitter ju i laptoppen o zoomen går på nätadapter

så har svårt o se att det skull va nåt problem??

Programen jag använder är cubase le4 som jag fick med zoomen och samplitude 10 se som jag fick med studio tidningen.

Är väldigt grön när det gäller sånt här så förlåt om jag inte fattar vad som menas

😮

Tackar för all hjälp jag kan få!😑

Postat
Hej!

Hur menar du med strömförsörjningen! ljudkortet sitter ju i laptoppen o zoomen går på nätadapter

så har svårt o se att det skull va nåt problem??

Programen jag använder är cubase le4 som jag fick med zoomen och samplitude 10 se som jag fick med studio tidningen.

Är väldigt grön när det gäller sånt här så förlåt om jag inte fattar vad som menas

😄

Tackar för all hjälp jag kan få!😳

Anledningen att jag frågar om strömförsörjningen är att det nästan låter som om grejen stängts av! Verkar föresten vara en kul grunka den där zoomen! 😆 Vad jag kan förstå så är den inte bara en effektpedal utan även ett ljudkort. Så jag föreslår att du väler zoomen som default ljud i windows kontrollpanel så att inte någon annan process drar igång på "fel" kort.

Felet påminner om när jag kopplar ur min Line6 "i farten". Då går det inte att ladda Asio igen utan det fordras omstart för att få igång det! Glapp i USB? Glapp i strömförsörjning? Störningar på strömmen? I vilket fall som helst verkar det som att dator och zoom tappar kontakten med varandra och jag kan bara spekulera om orsaken.

/Jocke

Postat

Tack för så snabba svar Jocke!

Kollade runt lite i kontroll panelen såg att microfonen på datorn är default mic så

det är kanske det som spökar.. Hinner tyvär inte testa så länge nu måste iväg på jobb...

Tycker zoomen är riktigt grym 😳 får fram riktigt feta distar i den!

Har tyvär inte lyckats få till särskilt fett ljud när jag spelar in än men det har ju krånglat som fan 😄

Mvh

Jonas

DieHard (oregistrerad)
Postat

Kolla som sagt var att det inte är glapp i zoomen. Gå med den till någon polare och kolla om det blir strul där med. Och feta ljud får man genom att dubba.

Postat

OK ska testa o dra lite i kablarna när jag kommer hem.

Diehard med dubba menar du då att lägga samma spår över varandra?

och hur skulle du rekomendera man ställer in ljudet höger vänster?

Mvh

Jonas

Postat

Mvh

Jonas

Det kan ju vara vits att testa en annan USB-port. kan ju va något knas med den den sitter i. Å andra sidan är det i alla fall struligt med min Line-6 att hitta kortet - kan behövas ominstallation för att den ska bli glad! 😄 kan ju vara USB-kabeln... ja gud va mycket som kan krångla! 😏 Man kanske ska va glad för att de funkar nån gång! ;-)

Dubba kan du göra genom att tidsförskjuta kopior av spåret och panorera ut dem. Vilken tid som passar kan ju bero på lite vad du spelar men vanligtvis föreslås väl en 20-30ms. Men testa själv för den effekt du får är additioner och subtraktioner vid vissa frekvenser beroende på tiden.

Sedan kan man ju dubba "på riktigt" genom att spela in samma "fras" ett antal gånger!

Lycka till!

/Jocke

DieHard (oregistrerad)
Postat

Mvh

Jonas

Ena lite mörkare och den andra mer diskant. Sen hur du ställer in får du testa dig fram till vad du gillar bäst. Likadant med EQ. Men spela in istället för att kopiera spåret. Och sen lär du dig att bli bättre gitarrist av det med. Ja det kanske du redan är det vet ju inte jag.

Postat

Ok tack för tipsen!

Har testat igen nu..... Verkar inte vara några problem med kablarna(böjde o drog i dom medans allt va igång) och har testa alla mina usb ingångar men får samma fel medelande..

Tycker det är jävligt konstigt att det funkar i 5 min ibland o sen kan det funka 30 min nästa gång.

Rätt så frustrerande sånt här!! 😏 Kanske skulle investera i en sandsäck o hänga upp vid burken...

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja så här är frustrerande och dödar kreativiteten. Men har du googlat på den och sett om andra har haft problem med den? Kan ju vara så med vissa produkter.

Postat (redigerat)

Ja jag har letat runt lite och jag har postat det här problemet på några andra forum oxå men inget än 😏

Redigerat av bootas
Postat
Ja jag har letat runt lite och jag har postat det här problemet på några andra forum oxå men inget än 😏

Det kan väl inte vara någon "sleep-funktion" som ska spara ström i datorn som är på?

/Jocke

Postat

Datorn tappar kontakten med ljudkortet, och ASIO-drivrutinen kraschar. Då kan den inte startas om förrän du startar om Windows. Är det inte PC som visar sig från sin bästa sida, så säg?

Det kan ev. vara någon hårdvara som orsakar en "trafikstockning" och sätter trafiken till ljudkortet åt sidan.

Har du mer USB-prylar inkopplat? Isåfall vad?

Har du provat att köra DPC Latency Checker? Hur ser det ut? Syns det några röda spikar? Låt även programmet ligga igång medan du använder ditt musikprogram och växla över till DPC-programmet när datorn tappar kontakten med ljudkortet.

Tycker det är jävligt konstigt att det funkar i 5 min ibland o sen kan det funka 30 min nästa gång.
Ptja, om det berodde på en energisparande funktion (som kopplar ifrån USB-prylar) så borde det ske efter en viss tid från att datorn lämnas "orörd". a015.gif
Postat

Hej Linus!

Har bara en trådlös mus med mini usb och zoomen i usbn.

Kommer inte alltid upp. Ibland räcker det att man stänger ner samplitude o drar ut usbn o börjar om så funkar det en stund till.

I egenskaper för Zoom recording mixer ska "Tillåt program att ta full kontroll över denna enhet" va i kryssat?

och "Ge program som kräver exklusivt läge prioritety"?

Bägge mina är i kryssade.

Mvh

Jonas

Postat

Har testat o köra med DPC Latency Checker nu o den ligger på grönt nästan hela tiden uppe på gult någon gång bara..

Blir heller ingen spik när när drivrutinen kopplas ur.

Kanske skulle skita i o använda zommen som ljudkort o köpa mig en mic i stället.

Postat

Kolla upp energispar för alla USB-enheter för säkerhets skull.

Kontrollpanelen > System > Hårdvara > Enhetshanteraren > (alla) USB Hub Root > Egenskaper > Power management > Kryssa av "Allow the computer to turn off this device..."

Det finns normalt sett flera hubbar att göra detta på... så dukan mycket väl använda musen hela tiden medan en annan pryl går på en annan hub. Har haft liknande problem med extern hårddisk tidigare, den gick iofs igång när man vill accessa den men det är inte så lyckat när man använder för inspelning t ex 😱

Postat

Det var tyvärr inte det heller....

Har äntligen fått kontakt med zooms support(väntat på svar i fyra dagar...) o skickat i väg lite system loggar o sånt till dom.

Får hoppas dom löser det!

Tack så mycket för all hjälp!!

Tummen upp för er 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.