Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag tänkte uppdatera lite. Jag kommer allt närmre att beställa men har fortfarande lite tid kvar innan pengarna rullar in. Under tiden funderar jag på vad som ska köpas. Listan ser för tillfället ut så här:

• Apogee Duet
  • Macbook Pro, 2,54 ghz, 4gb internminne och 250gig hårddisk
  • AKG K-271 MKII
  • Logic Studio 9
  • Edirol PCR-500
  • Röde NT1A
  • Mickstativ, sladdar

Hörlurarna var de jag tyckte lät bäst och satt skönast av de jag provade i affären. Lite dyra kanske, men ska man ha bra grejer så kostar det. Jag har också bestämt mig för att köpa en midiklaviatur. Något för runt 2000:- som har runt 49 tangenter och med lite knappar och reglage för att justera ljudet. Jag provade Axiom 49 men tyckte inte att tangenterna var så sköna. Jag fick fel känsla för den från början. Edirol PCR-500 har jag inte provat, men såg att den rekommenderas av en del. Dessutom är den mer i min prisklass. Däremot finns inte pads att spela in trumljud med. Killen i musikaffären tyckte det var en bra sak att ha. Hur stor skillnad är det använda dem eller tangenterna? Några åsikter eller andra förslag i den frågan?

Är personligen ganska nöjd med listan även om det blev lite dyrare än tänkt. Det gör bara att jag ser fram emot det ännu mer. Sen gäller det förstås att lära sig att använda utrustningen på bästa sätt. Men det kommer förhoppningsvis med tiden.

Annons
Postat

Skulle vara bra om någon kunde komma med rekommendationer på midiklaviaturer runt 2-3 tusen, helst på den lägre änden av skalan. Blir som vanligt ännu mer lost ju mer man tittar runt. Det fanns inget jättestort utbud i de affärerna jag varit i. Skulle väl annars helst prova själv.

Funderar på att kanske köpa en M-AUDIO OXYGEN istället. Den är betydligt billigare och med lite rattar och sånt. Då har jag råd att köpa en dyrare senare om jag känner för något bättre. Åsikter? Någon som provat eller rent av äger ett oxygen 49?

Postat

Nu har jag bestämt att det ändå blir en M-AUDIO AXIOM 49. Tänkte ge det en chans till och åkte ner till musikaffären. Det fick mig att tänka om och ändå välja den.

Då har jag beslutat mig för allt jag ska köpa. Det var en oväntat lång process. Men ska man lägga så mycket pengar utan någon vidare erfarenhet inom studioutrustning, då måste man läsa på lite, testa sig fram och det tar ju lite tid. Jag vill tacka för all hjälp jag fått 😕

Nu Är det bara att vänta tills man har det stående hemma hos sig. Blir en trevligt Julklapp åt sig själv, tror jag 🙂

Postat

Jag sitter och funderar på om man bör beställa macen med lite större hårddisk. Hur mycket behövs i regel för musikinspelning? Den ligger på 250 gig om man inte lägger till pengar. 320 gig om man lägger till 500:-. I annat fall har jag redan en extern hd på 250 gig. Vad säger ni, bör man lägga till de extra 500 kr för att få 320 gig?

k9 (oregistrerad)
Postat

För en så liten peng skulle jag lätt beställa en med större hd.

Är ju jätte bra om du tex har en massa olika ljud från mjukvaru syntar på den senarare.

Postat

Då blir det nog en större hd på min MacBook

Jag har bestämt mig för att köpa några högtalare också. Mixa tänker jag göra i hörlurarna, så de ska mest vara för att lyssna på musik eller kolla på film och serier. I och med att alla andra inköp kommer landa på 30k+ så tänkte jag hålla ner kostaderna på högtalarna. 2000kr är taket. Att jag inte får toppkvalité på ljudet för det priset inser jag, men jag vill bara ha det bästa man kan få i den prisklassen. Jag tittade på Novaudio M-65, men såg att de vägde 26 kilo styck eller nåt i den stilen. Det går inte. De måste vara rätt så portabla. Ifall det finns datorhögtalare som är värt pengarna så varför inte. Jag vill att totalkostnad ska landa på 2k för att vara tydlig. Vore väldigt tacksam för förslag!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.