Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, alla glada studiofantaster!

Jag tänkte låta er som sitter inne på massor information hjälpa mig lite i mitt mål att bygga min egen hemmastudio. Det är en djungel där ute och jag behöver hjälp att skapa en helhetsbild.

Först och främst, taket på min budget har jag väl inte riktigt fastsatt men lär hamna på kanske 10k. Inkluderat i det tänkte jag också köpa en begagnad bas för kanske 2000:-.

Vad jag har kunnat utröna utifrån det jag läst är att man först behöver ett ljudkort. Jag vill ha ett externt. Jag har också förstått att den främsta skillnaden på ett bra för 2500:- och 6000:- är antal inspelningsportar. Jag hade mest tänkt spela in ett instrument i taget men vill gärna kunna spela in riktigt trummor om jag känner för det. Inte med någon överdriven kvalitétskrav. Konnekt 6 har jag förstått är ett mycket bra ljudkort med inte överdrivet många portar.

Lite frågor:

Jag vill kunna spela in i min elgitarr och elbas, kan det göras direkt in i ljudkortet? Finns det gitarreffekter man kan lägga in när man spelar in på något sätt?

Ett elpiano för runt 7000:- med vägda tangenter och midi-ingång har jag redan. Går det att spela in trummor på något sätt genom det? eller funkar det bättre med någon software som man skapar trummorna med?

Hur är det med midi? är det software som finns i cubase eller liknande program som används eller måste man köpa något extra program eller box?

Mitt främsta instrument är sången så jag kräver en del från inspelningen av den. Räcker det med en kondensatormick för både sång och akustisk gitarr, eller bör man ha en gitarrmick också?

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig i min strävan. Jag jobbar i Norge för tillfället och tjänar bra med pengar och kan nog hosta upp lite till ifall det krävs, men om skillnaden bara är fler portar för mer pengar, så är det inget jag vill. Är det däremot så att det är långsiktigt bättre att skaffa en liten dyrare mick, ljudkort, software eller vad det kan tänkas vara så kan jag tänka mig det.

Tack för att ni tog er tid att läsa mitt rätt långa inlägg, och för att ni tar er tid att svara. MvH Johan

EDIT: glömde nämna att jag tänkte skaffa mig en stationär Pc, några tankar? Jag har förstått att det är Xp som har rekommenderats, är det fortfarande så?

Redigerat av Epicure
Annons
Postat (redigerat)

Studiofantast vet jag inte men jag är i alla fall glad! Hej.

Jag tipsar här:

Ljudkort: Vad som helst från digidesign, exempelvis mbox2. Kolla på Thomann.de

Mikrofon: Kondensator funkar bra till akustisk gitarr och sång. Ex. TSM170, säljs på 4Sound bl.a.

Bas och elgitarr kan du köra rätt in i ljudkortet och har du då ett mbox så finns det oändligt många ljudeffekter att lägga på via olika plug-ins som hänger med ljudkortet. Jo just det, Pro Tools följer med mbox. Kolla digidesigns hemsida.

Kör hårt.

jo, trummor hänger oxå med i Protools.

Redigerat av karut4
Postat

Tycker att du borde kolla på Alesis IO och en bra mikrofon förutom eventuella elpianon. Då det gäller mikrofon så är Audio Technica gryma på bra och billiga mickar men även Röde M3. Annars kommer man även långt med en Shure SM57.

Postat

Först och främst, tack för alla snabba svar!

Jag gillar Mbox-tipset. Där får jag alla program och sånt i ett paket, vilket är skönt för jag kan vara lite lat när det gäller att fixa software som lever upp till ens krav och är kompatibla med ens utrustning. Klarar man sig med en Mbox2 mini, eller?

Hur funkar pro tools med midi-inspelningar?

Ja, jag har nog ett digitalpiano 🙂 inte så bevandrad med termerna, tyvärr och nej, datorn är inte inräknad i de 10k

Den röde, vilken av dem? NT2A, kanske? Läste även något om att Mic-förstärkare skulle göra stor skillnad, hur ligger det till med det, är det något man behöver? Jag nöjer mig med en kondensatormick, ska nog inte spela in nåt när jag sjunger och spelar gitarr samtidigt med några högre krav på kvalité. Att letar mickar med visa egenskaper är svårt när man inte har någon som helst erfarenhet att tala om sen innan. Så konkreta förslag och motiveringar värdesätter jag högst 😆

Hur är det med firewire vs usb2? har hört att firewire är bättre men mbox2 har usb. Är skillnaden så stor så att det måste tas i beaktning?

Tack, återigen!

Postat

Igen Alesis IO och inte en dyrare Röde än M3 för då spricker din budget. Vill tilläga att både M3an och Alesis är oerhörd kvalitet för pengarna. Mycket mer så än ett billigt fierwierkort och en Studioproject mick.

Alesiskortet har även hyfsat bra preamps.

Postat

Mbox Mini har ingen ingång för midi.

Digidesigns mikpreampar som sitter i dessa ljudkort har fått mycket bra betyg.

Pluggarna Analog Factory och Reason Adapted följer med Mbox. Reason har bra suitcase, rhodes, wurlitzer mm.

Postat

Hej, och tack för svaren!

Jag var efter jobbet förbi en musikaffär och snackade med en kille som jobbade där. Han var väldigt övertygande och insisterade på att jag skulle köpa ett Apogee Duet ljudkort, Macbook och Logic och en Röde NTA1 el. NTA2. Det gör ju det hela lite mer kostsamt. Hur mycket bättre skulle den uppsättningen vara jämfört med en bestående av motsvarande PC, Mbox2, Pro tools och samma mick? Måste man ha väldigt höga krav på kvalité för att dra nytta av den skilladen?

Jag brottas för tillfället med hur mycket pengar jag behöver lägga på hela kalaset 🙂 Vad är den billigaste Macbooken som skulle fungera som godkänd musikdator?

Vilken Logic bör man köpa, såg att det fanns studio eller express. På vilket sätt skiljer de sig åt?

En fundering jag har är, hur pass användarvänliga är alla program för någon med lite vana? Kommer jag ens utnyttja Logic till den grad att den slår Pro tools, någon som har använt båda i sitt musikskapande? Är garageband okej att börja med om man sparar in på Logic till en början, eller är det en dum tanke?

På tal om mickar, så är sången mitt huvudinstrument, så inspelningen av den är prioriterad före den akustiska gitarren.

Tack för visat intresse!

Postat
Hej, och tack för svaren!

Jag var efter jobbet förbi en musikaffär och snackade med en kille som jobbade där. Han var väldigt övertygande och insisterade på att jag skulle köpa ett Apogee Duet ljudkort, Macbook och Logic och en Röde NTA1 el. NTA2. Det gör ju det hela lite mer kostsamt. Hur mycket bättre skulle den uppsättningen vara jämfört med en bestående av motsvarande PC, Mbox2, Pro tools och samma mick? Måste man ha väldigt höga krav på kvalité för att dra nytta av den skilladen?

Jag brottas för tillfället med hur mycket pengar jag behöver lägga på hela kalaset 🙂 Vad är den billigaste Macbooken som skulle fungera som godkänd musikdator?

Vilken Logic bör man köpa, såg att det fanns studio eller express. På vilket sätt skiljer de sig åt?

En fundering jag har är, hur pass användarvänliga är alla program för någon med lite vana? Kommer jag ens utnyttja Logic till den grad att den slår Pro tools, någon som har använt båda i sitt musikskapande? Är garageband okej att börja med om man sparar in på Logic till en början, eller är det en dum tanke?

På tal om mickar, så är sången mitt huvudinstrument, så inspelningen av den är prioriterad före den akustiska gitarren.

Tack för visat intresse!

Goda råd från musikaffärn tycker jag. Titta in på SE2200 istället för Rode mickarna dock, avsevärd skillnad. Håller med om att du skulle kunna börja med Logic express eller rentav Garageband.

Postat

Jag har i princip bestämt mig att köpa en Duet och en macbook. Till en början tror jag att jag nöjer mig med garageband tills man tjänat lite till mer pengar. Mick och hörlurar måste jag kika lite till på, kanske får åka förbi musikaffären och få be att prova innan man gör sina val. Något man bör tänka på när man testar?

Mitt digitalpiano har jag stående i sverige för tillfället så jag kommer inte använda det till en början, men hur är det med midi? måste man ha en midi-interface? Har för mig att någon nämnde det någonstans.

Funkar den billigaste Macbooken? eller är man dum om man inte lägga lite extra för att få en bättre.

mvh Johan

Postat
Jag har i princip bestämt mig att köpa en Duet och en macbook. Till en början tror jag att jag nöjer mig med garageband tills man tjänat lite till mer pengar. Mick och hörlurar måste jag kika lite till på, kanske får åka förbi musikaffären och få be att prova innan man gör sina val. Något man bör tänka på när man testar?

Mitt digitalpiano har jag stående i sverige för tillfället så jag kommer inte använda det till en början, men hur är det med midi? måste man ha en midi-interface? Har för mig att någon nämnde det någonstans.

Funkar den billigaste Macbooken? eller är man dum om man inte lägga lite extra för att få en bättre.

mvh Johan

Släng på 1200 spänn så får du Logic Express9 istallerat (enligt apple.se) istället för garageband. Du verkar ju intresserad av att skruva lite eq så garageband kommer bara att bli en besvikelse. Är det ekonomin det hänger på så skippa de dyraste hörlurarna, det räcker med ett par 500 kronors så länge.

Duet!? Är inte det dyrt?

Postat

Jo det är dyrt, men det verkar som att min budget ändrats 😱

För tillfället har jag bra pengar som rullar in så nu finns ju chansen, sen ska jag börja plugga och då lär det inte bli några dyra studiogsaker.

Vad tror ni om jag håller mig till NTA-1 eller någon i samma prisklass? för att spara in på åtminstonne nåt. Lär ju bli en MacBook för 14-15k

Postat
Jo det är dyrt, men det verkar som att min budget ändrats 😱

För tillfället har jag bra pengar som rullar in så nu finns ju chansen, sen ska jag börja plugga och då lär det inte bli några dyra studiogsaker.

Vad tror ni om jag håller mig till NTA-1 eller någon i samma prisklass? för att spara in på åtminstonne nåt. Lär ju bli en MacBook för 14-15k

Eftersom du själv säger att du är "Novis" så funkar NTA-1 bara bra.

Spana in logics plug-ins som absolut inte finns i garageband;

http://www.apple.com/logicexpress/plug-ins.html

Postat

Tror inte jag vill använda mig av ljudet i digitalpianot. För att använda till att bara skicka en signal som sedan logic kan översätta till ljud, krävs alltså en midiinterface? Vad rekommenderas.

Efter att ha kollat igenom länken med logic express så blir det nog att köpa det också. Om man förinstallerar blir det engelsk version dock, vill nog ha svensk. Det verkar som att det skulle kosta 2100 (egentligen 2199), inte 1200. Kanske du missade turordningen på siffrorna.

Tror nog att det blir en Macbook 2.53GHz Intel Core 2 Duo, 4gb ram. Några tankar? den ligger på 16k och då är smärtgränsen definitivt nådd på datorinköpet. Är det applestore som gäller när man ska köpa Duet, logic express och Macbook? Eller finns det något billigare ställe. Har inte kunnat hitta något. Där får man ju studentrabatt.

Skulle det kanske räcka med en 2.26GHz Intel Core 2 Duo, med 4gb ram för 13.5k? Eller är det värt de extra pengarna?

Postat

Hur vet du att en NT1-A passar honom? Att NT1-A är en bra mick är en sak men om den passar Epicures röst är det ingen som vet innan han provat (vilket han naturligtvis måste göra innan han köper mic).

Titta in på SE2200 istället för Rode mickarna dock, avsevärd skillnad.

Avsevärd skillnad (till Rödes fördel om man jämför specifikationer). Hur de låter beror helt på situationen så jag säger som jag alltid gör; man måste prova mickar innan man köper.

Postat
Hur vet du att en NT1-A passar honom? Att NT1-A är en bra mick är en sak men om den passar Epicures röst är det ingen som vet innan han provat (vilket han naturligtvis måste göra innan han köper mic).

Avsevärd skillnad (till Rödes fördel om man jämför specifikationer). Hur de låter beror helt på situationen så jag säger som jag alltid gör; man måste prova mickar innan man köper.

Ok. Då kan vi ju skippa alla tips hädanefter och alla som vill ha exempel på bra grejor och enbart hädanefter hänvisa till "Prova själv". Dumt av mig att kommentera hans egna alternativ. Förlåt.

Postat
Ok. Då kan vi ju skippa alla tips hädanefter och alla som vill ha exempel på bra grejor och enbart hädanefter hänvisa till "Prova själv". Dumt av mig att kommentera hans egna alternativ. Förlåt.

Du vet nog vad jag menar.

Postat

Jag inser att jag måste testa först. Men det är helt klart bra att veta någon prisvärd mick av bra kvalité i förväg så man inte står på noll när man väl är där. Eftersom alla andra kostnader sköt i höjden måste jag nog hålla mig i den prisklassen och kan jämföra de andra jag testar med den. Hur stor skillnad är det för olika personers röster egentligen, eller handlar det bara om smak, vilken ljudbild man föredrar? Ska man försöka sjunga i alla olika register för att få en rättvis bild? stå och bröla mitt i en musikaffär, man får säkert en del underliga blickar 😄

Skönt att höra att ett par hörlurar för runt 500 duger bra också.

Med tanke på att jag spelar in på mobilen ibland och lyssnar på, och även lyssnar på Ipod med ett par 80kr hörlurar så förväntar jag mig att get blown away av ljudkvalitén. Hehe, Hoppas man inte blir besviken.

Postat
Jag inser att jag måste testa först. Men det är helt klart bra att veta någon prisvärd mick av bra kvalité i förväg så man inte står på noll när man väl är där. Eftersom alla andra kostnader sköt i höjden måste jag nog hålla mig i den prisklassen och kan jämföra de andra jag testar med den. Hur stor skillnad är det för olika personers röster egentligen, eller handlar det bara om smak, vilken ljudbild man föredrar? Ska man försöka sjunga i alla olika register för att få en rättvis bild? stå och bröla mitt i en musikaffär, man får säkert en del underliga blickar ☺️

Det kan vara stor skillnad. En person kan låta fantastiskt i en billig kinamick men mindre trevligt i en dyr tysk. Detta betyder inte att den dyra micken är "sämre" men att den helt enkelt inte passar personens röst då alla mickar låter olika. Smak spelar förstås också in men man brukar höra ganska snabbt om en mick passar sångaren eller inte. Viktigast är att man ska ta alla rekommendationer med en nypa salt och prova sig fram till den mick som passar. De flesta musikaffärer brukar kunna (eller ska kunna, hur skulle de annars kunna sälja mickar?) ordna på ett eller annat vis så man kan prova hemma i lugn och ro.

Postat
Ja. Framförallt vet nog HAN vad JAG menar.

Jag tycker det är en smula oansvarigt att skriva ett inlägg som;

när ingen kan veta om just denna mic passar honom. Bättre att skriva ”denna mick är prisvärd förutsatt att den passar din röst”.

Postat

Jag har spelat in musik lite grann förr. Men i förhållande till många här har jag inte så mycket erfarenhet av varken grejer eller software. Däremot har jag ganska bra koll på musiken, har tagit sånglektioner och nött teknik närmare 6 år nu så jag är rätt okej, om jag får säga det själv :rolleyes:

Jag är bariton så lite extra botten kanske jag skulle tänka mig från en mick. Men sen vill jag gärna spela in akustisk gitarr också så måste försöka hitta en allround som du säger.

Postat

när ingen kan veta om just denna mic passar honom. Bättre att skriva ”denna mick är prisvärd förutsatt att den passar din röst”.

Jaha. Det tycker inte jag.

Postat

Jaha. Det tycker inte jag.

Nehe…

Så du kommer, när nästa nybörjare frågar vilken sångmick han/hon ska köpa, återigen rekommendera modell XXX utan att upplysa om vikten av att prova för att se om den passar först?

Att rekommendera produkter hit och dit på detta vis anser jag vara direkt taskigt.

Postat

Nehe…

Så du kommer, när nästa nybörjare frågar vilken sångmick han/hon ska köpa, återigen rekommendera modell XXX utan att upplysa om vikten av att prova för att se om den passar först?

Att rekommendera produkter hit och dit på detta vis anser jag vara direkt taskigt.

Nej. Då han själv har skaffat sig en uppfattning om mikrofonen i fråga så utgick jag ifrån att han visste på ett ungefär vad han är ute efter. Jag å andra sidan, med mina ringa kunskaper angående mikrofoner, jakade enbart ställda fråga huruvida ovan nämnda mikrofon generellt anses vara till behjälplighet i hemmamiljö. Vidare har jag inga som helst ambitioner att upplysa forumdeltagare vars kännedom i mikrofoner är likaledes ställda med noll.

• 3 veckor senare...
Postat

Hej! Jag går fortfarande djupt försjunken i mina studiotankar. Efter lite övervägande, eftersom det verkar vara omöjligt att för mig på ett smidigt sätt få prova mickar och hörlurar, har jag beslutat att det nog blir nt1a. Den verkar kunna passa mig bra. Jag sjunger, inte bara om jag får säga det själv, väldigt bra. Vanligtvis är jag mer ödmjuk, men i detta fall gynnar det mig nog inte. Hur som helst har jag uppfattat nt1a micken, efter att läst på, som en "ärlig" mick. Någon som passar en bättre sångare bättre än en mick som färgar eller döljer lite, som kanske i huvudsak gynnar sämre sångare. Har jag förstått det hela rätt?

Nu är det frågan vilka hörlurar jag ska köpa. Jag håller mig gärna runt tusenlappen. Har försökt leta runt på forumet och lite varstans men inte blivit så mycket klokare för det. Om jag får vara så fräck att påpeka en svaghet, så skulle det vara det saknas en ordentlig FAQ och guider. Bortsett från det är folk väldigt hjälpsamma och moderatorerna både hängivna och duktiga.

De slutgiltiga frågorna följer då sedan. Saker som sladdar och stativ. Om jag köper en nt1a, följer stativ med då? om inte, vad bör man välja för en hemmainspelning. Jag har redan tänkt köpa en midi-interface då Duet inte har någon ingång till midi. Räcker denna: midi-usb eller går inte det med tanke på att Duet är ett firewire-kort? suck, vad lite man kan 😉

För tillfället ser min påtänkta studio ut som följer:

RODE NT1-A COMPLETE VOCAL RECORDING

Apogee Duet

Logic Studio 9

swissonic midiusb

Macbook pro 2.54 ghz, 4gb ram, 250gig hd

Vilka är de sakerna man inte tänker på som jag har missat. Micksladdar osv. Något man bör tänka på kanske.

Tack på förhand!

Postat

Sladdar följer aldrig med men eftersom du ska storhandla så kanske dom kan slänga på en sladd. Stativ likaså, räkna med några hundringar där. USB-grejorna får nån annan tipsa om.

Lyssningen? Hörlurar? Monitorer? Du måste ju höra vad du spelar in.

drloop (oregistrerad)
Postat

Glöm inte det lilla puffskydded till micken, damstrumpan formad kärleksfullt runt en rund ram... 😉

Postat (redigerat)

Hörlurar har jag givetvis tänkt köpa, därav frågade jag efter rekommendationer på några runt tusenlappen. Jag hade tänkt beställa hela paketet från thomans. Därför tvivlar jag på att de skickar med något på köpet. Här är ett stativ för 150kr, det får det bli om ingen avråder mig. Vad tror ni om AkG K-121 Studio? kostar runt tusenlappar. Även om den kanske inte kommer att matcha min Macbook och Duet 😉

vilka sladdar behövs då slutligen. Om jag ska spela in micken och så elgitarren direkt in i ljudkortet.

tele-tele på gitarren och xlr-xlr på micken eller?

Edit: vet inte om länken funkar eller inte så här är den old school: http://www.thomann.de/se/millenium_ms2003.htm

Redigerat av Epicure
Postat

I NT1A-boxen ingår: Deluxe Shockmount SM6 with intergrated Pop-Filter + XLR Cable 6m + Bag

Räcker det?

Sen behöver jag bara en tele-tele sladd antar jag? och hörlurarna då givetvis. Det blir nog lättare att få testat skulle jag gissa. Ska nog ge det ett försök först. Är dock sugen på att skicka iväg en beställning lite fort 😆 Jobbar hårt för tillfället för att ha råd med allt detta och vill ju smaka frukterna av det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.