Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag behöver ett rack till min studio. Jag behöver minst 8 HE och racket får gärna vara så billigt som möjligt. De rack jag funderat på är:

Stageline MR-12

Proel KR08

Pro Parts KS-3111 / 3113

Har någon erfarenhet av dessa? Bra? Dåliga? Pålitliga eller ej? Andra synpunkter?

Och nu till mina mindre begåvade frågor:

1. Hur tusan kan en effektburk på x antal kilo sitta fast i ett sånt här rack, med endast några skruvar till hjälp, utan att lossna? Eller, är det det dom inte kan?

2. Jag har en effekt som är 1 HE (på höjden alltså), men bara 9,5” bred. Alltså hälften så bred som en ”normal” effekt. Hur monterar jag den i racket?

Har ni andra råd när det gäller val av rack så är det välkommet.

Annons
maart (oregistrerad)
Postat
Hej!

Jag behöver ett rack till min studio. Jag behöver minst 8 HE och racket får gärna vara så billigt som möjligt. De rack jag funderat på är:

Stageline MR-12

Proel KR08

Pro Parts KS-3111 / 3113

Har någon erfarenhet av dessa? Bra? Dåliga? Pålitliga eller ej? Andra synpunkter?

Och nu till mina mindre begåvade frågor:

1. Hur tusan kan en effektburk på x antal kilo sitta fast i ett sånt här rack, med endast några skruvar till hjälp, utan att lossna? Eller, är det det dom inte kan?

2. Jag har en effekt som är 1 HE (på höjden alltså), men bara 9,5” bred. Alltså hälften så bred som en ”normal” effekt. Hur monterar jag den i racket?

Har ni andra råd när det gäller val av rack så är det välkommet.

1. Alla rackburkar är ju designade så att de ska hålla för att fästa i 4 skruvar i racken. Kanske tycks för klent men jag har aldrig varit med om att det gett sig. Möjligen om det är tillverkningsfel på enheten, men då lär ju alla garantier och sånt gälla.

2. Det finns hyllor som man skruvar fast i rackskenan som man kan ställa grejor på. T.ex. http://www.thomann.de/se/thon_rackwanne_1he.htm

Jag har precis köpt 2 st RAST-hyllor från Ikea (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44361109). Den är exakt rätt bredd på, och som du ser väldigt billig. Dock tror jag det kan bli tight att få in 8 HE i en. Möjligen om man sänker den undre hyllan, men det är lite tveksamt. Utan att "modda" går det in 6 he i varje. Jag har som sagt två, en på varje sida om skärmen. Ovanpå har jag lagt mina monitorer, det blev precis lagom höjd.

Postat
2. Det finns hyllor som man skruvar fast i rackskenan som man kan ställa grejor på. T.ex. http://www.thomann.de/se/thon_rackwanne_1he.htm

Tack för ditt svar! Men den effekten jag nämnde har fästen för rackmontering, så jag tror det är tänkt att den ska kunna sitta i rack. Men hur det ska gå till förstår jag inte. Ska man sätta fast den bara i ena änden?

maart (oregistrerad)
Postat
Tack för ditt svar! Men den effekten jag nämnde har fästen för rackmontering, så jag tror det är tänkt att den ska kunna sitta i rack. Men hur det ska gå till förstår jag inte. Ska man sätta fast den bara i ena änden?

Glömde skriva

En annan lösning (än de valpen skrev) är att man helt enkelt på nått sätt kan länka ihop två halvracksenheter till en. Men detta är, som valpen också skrev, olika från fall till fall och det är inte säkert att din enhet är sån.

Postat

Den här nätta saken jag pratar om väger bara 1800 g, så den borde väl kunna sitta "ensam" i ett rack. Om jag hittar någon annan halvrackspryl så kan jag ju sätta dom bredvid varandra, detta borde ju leda till ökad stabilitet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.