Jump to content
Annons

Cykel-meckar?


oioioi

Recommended Posts

Jag har ett gammalt cykelskrälle, Crescent 3-växlad.

Senaste veckan (efter kedjebyte) så knastrar det om baknavet (tror jag) vid belastning. Då jag cyklar lugnt och fint fungerar den utmärkt, men då jag tar i lite mer för att komma iväg eller uppför en backe knastrar det så länge jag trampar lite hårdare. Någon som har en aning om vad som är fel?

Vill helst undvika att lämna in cykeln då begagnatvärdet torde vara högst 500 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kolla så kedjan är spänd och att bakhjulet är rätt riktat. Kom ihåg att jag hade samma problem men det löste sig vid förra slangbytet.

Du har väl dragit bak hjulet så långt det går när du skruvade på bakhjulet igen?

Jo, jag tror inte jag kan få hjulet längre bak. Brorsan tror att min gamla kedja missformat drev och/eller kransen, så att nya kedjan inte är "kompatibel". (Han är å andra sidan cykel-pedant och byter kedja två ggr per år eller så...)

Men jag ska nog testa ta loss hjulet en gång till och se ifall det kan hamna i bättre läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tjena Oioioi,

Sedan sist har jag börjat jobba hos cykelreparatör så nu är jag bättre förberedd att kunna hjälpa dig 😑 Hur har det gått med din crescent?

Antingen är det som din brorsa sa att kransen i bakre navet är kass. ( Taggarna är nedslipade ) Rätt enkel grej att byta och kostar inte mer än en hundring, iallafall hos oss. Är det på alla tre växlarna? I annat fall kan kedjan vara felbalanserad och för slapp.

Klart du ska rusta upp den, inget klår att glida fram på en fullt fixad och välsmord cykel som mår bra.

Lax

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått ett liknande problem på min gamla damcykel. Inte nog med att den knastrar, utan när jag cyklar på den lättaste av de 3 växlarna och det börjar gå tungt spontanväxlar den till en tyngre växel. Vad kan detta bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Oioioi,

Sedan sist har jag börjat jobba hos cykelreparatör så nu är jag bättre förberedd att kunna hjälpa dig 😄 Hur har det gått med din crescent?

Antingen är det som din brorsa sa att kransen i bakre navet är kass. ( Taggarna är nedslipade ) Rätt enkel grej att byta och kostar inte mer än en hundring, iallafall hos oss. Är det på alla tre växlarna? I annat fall kan kedjan vara felbalanserad och för slapp.

Klart du ska rusta upp den, inget klår att glida fram på en fullt fixad och välsmord cykel som mår bra.

Lax

Cykeln funkar sådär, men med -22 grader och is tar man det ändå lite lugnare på vägen till jobbet. (Hade problem tidigare i veckan med att jag först måste värma låset några minuter med bara händer för att få upp det. Men efter att lämnat cykeln olåst och låtit låset torka upp inomhus fungerar det bra igen.)

Problemet finns på alla växlar, så det är nog kransen som är slut. Rör det sig endast om någon hundring så lämnar jag nog in cykeln hos en reparatör.

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...