DuckieTheAnk Postat 12 oktober 2009 Dela Postat 12 oktober 2009 (redigerat) Hej på er alla abletonister! Jag tror inte jag är den enda som är sugen på den nya LaunchPad'en från Novation och Ableton. Har alla sett PR videon på ableton.com? Bra! (har du inte gjort det så ta en titt!) Jag blev i alla fall oerhört inspirerad och sugen på denna guds gåva till Live'aren! Så till saken: Jag har get mig f*n på att förstå mig på hur User-moden är konfigurerad på filmen. Större delen av padytan verkar var tillägnad att lira på drum-racken. längst ner tycks padsen användas för att aktivera livescenes. Raden ovanför verkar styra vissa effekter och jag anar att iaf ett par pads högst upp aktiverar beat-repeats (flera i en kedja). Kolla in filmen och se om ni förstår hur padsen är assignade! MVH! Redigerat 12 oktober 2009 av DuckieTheAnk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DuckieTheAnk Postat 14 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 14 oktober 2009 kom igen nu! 47 som läst! ingen som känner sig sugen på launchpaden? *bumb* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Taus Postat 17 oktober 2009 Dela Postat 17 oktober 2009 kom igen nu! 47 som läst!ingen som känner sig sugen på launchpaden? *bumb* Man blir ju sugen att kunna kontrollera Launchpaden på samma sätt men jag lutar mer åt APC 40n. Tycker den verkar integrera sig i ableton mkt bättre och har en mer flexibel yta. Nu skiljer ju priset dem båda åt men vill man så kan man.. Det är ju inte 10tusentals kr det handlar om. Denna är med rätt fräck 🥰 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DuckieTheAnk Postat 19 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 19 oktober 2009 Man blir ju sugen att kunna kontrollera Launchpaden på samma sätt men jag lutar mer åt APC 40n. Tycker den verkar integrera sig i ableton mkt bättre och har en mer flexibel yta. Nu skiljer ju priset dem båda åt men vill man så kan man.. Det är ju inte 10tusentals kr det handlar om. Denna är med rätt fräck 🥰 woh! inspirerande rulle! men hördudu! hur fungerar den där glitch/scratch/loop knappen vid varje kanal som ligger just under sceneknapparna? är det beatrepeatern som är assignad till den knappen? MVH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 19 oktober 2009 Dela Postat 19 oktober 2009 pris ??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DuckieTheAnk Postat 19 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 19 oktober 2009 pris ??? på Novation LaunchPad eller på AKAI APC40? launchpaden kommer gå på kring två lakan, apc'n går för ca 4900 rikstaler. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Taus Postat 19 oktober 2009 Dela Postat 19 oktober 2009 woh! inspirerande rulle! men hördudu! hur fungerar den där glitch/scratch/loop knappen vid varje kanal som ligger just under sceneknapparna? är det beatrepeatern som är assignad till den knappen? MVH APCn är pre-assignad men det är ju busenkelt att regla om dem. Det som används i videon är just realtids justering av on/off funktionen på en beat-repeater som han styr valda parametrar på samtidigt. Enkelt men väldigt effektfullt. När Max for live släpps så kommer det också vara möjligt att skapa nya funktioner för din Midi-styrenhet vilket kommer göra tex, APCn ännu starkare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DuckieTheAnk Postat 20 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 20 oktober 2009 APCn är pre-assignad men det är ju busenkelt att regla om dem. Det som används i videon är just realtids justering av on/off funktionen på en beat-repeater som han styr valda parametrar på samtidigt. Enkelt men väldigt effektfullt. När Max for live släpps så kommer det också vara möjligt att skapa nya funktioner för din Midi-styrenhet vilket kommer göra tex, APCn ännu starkare. försökte immitera just den funktionen på min nocturn idag! satte pedsen i momentory-läge, kopplade dem till repeatknappen på beatrepetern och drog ner chans på 0%. jag kopplade även knobs till funktionerna på beatrepeatern... jäkligt kul att leka med! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.