Jump to content
Annons

Novation Launch Pad Analys!

DuckieTheAnk

Recommended Posts

Hej på er alla abletonister!

Jag tror inte jag är den enda som är sugen på den nya LaunchPad'en från Novation och Ableton.

Har alla sett PR videon på ableton.com? Bra!

(har du inte gjort det så ta en titt!)

Jag blev i alla fall oerhört inspirerad och sugen på denna guds gåva till Live'aren!

Så till saken:

Jag har get mig f*n på att förstå mig på hur User-moden är konfigurerad på filmen.

Större delen av padytan verkar var tillägnad att lira på drum-racken. längst ner tycks padsen användas för att aktivera livescenes.

Raden ovanför verkar styra vissa effekter och jag anar att iaf ett par pads högst upp aktiverar beat-repeats (flera i en kedja).

Kolla in filmen och se om ni förstår hur padsen är assignade!

MVH!

Redigerat av DuckieTheAnk
Dela på andra sajter

Annons
kom igen nu! 47 som läst!

ingen som känner sig sugen på launchpaden?

*bumb*

Man blir ju sugen att kunna kontrollera Launchpaden på samma sätt men jag lutar mer åt APC 40n. Tycker den verkar integrera sig i ableton mkt bättre och har en mer flexibel yta. Nu skiljer ju priset dem båda åt men vill man så kan man.. Det är ju inte 10tusentals kr det handlar om.

Denna är med rätt fräck 🥰
Dela på andra sajter

Man blir ju sugen att kunna kontrollera Launchpaden på samma sätt men jag lutar mer åt APC 40n. Tycker den verkar integrera sig i ableton mkt bättre och har en mer flexibel yta. Nu skiljer ju priset dem båda åt men vill man så kan man.. Det är ju inte 10tusentals kr det handlar om.

Denna är med rätt fräck 🥰

woh! inspirerande rulle! men hördudu! hur fungerar den där glitch/scratch/loop knappen vid varje kanal som ligger just under sceneknapparna? är det beatrepeatern som är assignad till den knappen?

MVH

Dela på andra sajter

woh! inspirerande rulle! men hördudu! hur fungerar den där glitch/scratch/loop knappen vid varje kanal som ligger just under sceneknapparna? är det beatrepeatern som är assignad till den knappen?

MVH

APCn är pre-assignad men det är ju busenkelt att regla om dem. Det som används i videon är just realtids justering av on/off funktionen på en beat-repeater som han styr valda parametrar på samtidigt. Enkelt men väldigt effektfullt. När Max for live släpps så kommer det också vara möjligt att skapa nya funktioner för din Midi-styrenhet vilket kommer göra tex, APCn ännu starkare.

Dela på andra sajter

APCn är pre-assignad men det är ju busenkelt att regla om dem. Det som används i videon är just realtids justering av on/off funktionen på en beat-repeater som han styr valda parametrar på samtidigt. Enkelt men väldigt effektfullt. När Max for live släpps så kommer det också vara möjligt att skapa nya funktioner för din Midi-styrenhet vilket kommer göra tex, APCn ännu starkare.

försökte immitera just den funktionen på min nocturn idag! satte pedsen i momentory-läge, kopplade dem till repeatknappen på beatrepetern och drog ner chans på 0%. jag kopplade även knobs till funktionerna på beatrepeatern... jäkligt kul att leka med!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.