Jump to content
Annons

Dåligt intonerad gitarr?


hjuvik

Recommended Posts

Min polare köpte sig just en Les Paul Standard, årsmodell 2002 (begagnad).

När han bendar höga e-strängen så försvinner tonen innan den har nått ett halvt steg högre.

Varken han eller jag är speciellt insatta om intonering och dylikt, men jag tycker ändå det känns som ett sådant problem.

Hur löser man detta - du insatte?

Peace

post-19387-1255356572_thumb.jpg

Redigerat av hjuvik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Intonering har att göra med hur välstämd guran är över halsen och det här är inget sådant problem. Rasslar strängen? Är stallet slitet? Är sadeln sliten? Är banden slitna? Ta och kolla allt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intonering har att göra med hur välstämd guran är över halsen och det här är inget sådant problem. Rasslar strängen? Är stallet slitet? Är sadeln sliten? Är banden slitna? Ta och kolla allt det.

Okej, då e ja me!

strängen rasslar inte, och ingenting verkar slitet överhuvudtaget heller, den är inte alls mycket spelad på sa han som sålde den så de borde inte vara ett slitageproblem.

Däremot vet jag inte om säljaren hade bytt strängtjocklek på den någon gång, kan det vara boven i dramat tro?

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma problem med en tele som jag haft i 10 år. Det brukar vara en expert från fender på vår lokala 4sound och köra en ställa-in-gitarren-för-en-hundring-dag men han har aldrig lyckats fixa min. Vet du inte själv vad som är fel så ska du nog inte börja dra i halsskruven och hålla på utan lämna in den där den är köpt. Sånt där blir man ju lite förbannad över.

Link to comment
Dela på andra sajter

strängen ligger för nära halsen - det är alltså för låg stränghöjd. Sitter en skruv på vardera sida om stallet där du kan höja och sänka stallet. Dra dem skruvarna ett varv åt vänster så åker stallet upp lite. OBS! Tänk på att lossa ordentligt på strängarna annars kan det gå ganska trögt, du behöver inte plocka av strängarna men lossa dem så att dem blir slappa när du ställer in stallhöjden/stränghöjden

Om detta inte avhjälper problemet har du för lite relief i halsen, halsen är alltså för spänd och har blivit lite konvex i sin böj så att strängarna lägger sig mot banden. Jag förklarar det senare om det skulle vara problemet. Alternativt kan du bara googla på "justera dragstång" eller "justera hals"

Link to comment
Dela på andra sajter

strängen ligger för nära halsen - det är alltså för låg stränghöjd. Sitter en skruv på vardera sida om stallet där du kan höja och sänka stallet. Dra dem skruvarna ett varv åt vänster så åker stallet upp lite. OBS! Tänk på att lossa ordentligt på strängarna annars kan det gå ganska trögt, du behöver inte plocka av strängarna men lossa dem så att dem blir slappa när du ställer in stallhöjden/stränghöjden

Om detta inte avhjälper problemet har du för lite relief i halsen, halsen är alltså för spänd och har blivit lite konvex i sin böj så att strängarna lägger sig mot banden. Jag förklarar det senare om det skulle vara problemet. Alternativt kan du bara googla på "justera dragstång" eller "justera hals"

Testade ditt tips, dock utan resultat tyvärr.

Han säger också att strängarna verkar "ligga i lutning" med den låga E-strängen högst från halsen och den höga e-strängen närmast halsen.

Gitarren har dock aldrig blivit intonerad eller inställd, så det blir nog en inlämning till någon som kan lösa det här i vilket fall, eftersom den ändå ska in förr eller senare.

Någon som vet något extra bra ställe i Göteborg för att göra en total setup?

Tack för svaren hittills i alla fall!

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade ditt tips, dock utan resultat tyvärr.

Han säger också att strängarna verkar "ligga i lutning" med den låga E-strängen högst från halsen och den höga e-strängen närmast halsen.

Gitarren har dock aldrig blivit intonerad eller inställd, så det blir nog en inlämning till någon som kan lösa det här i vilket fall, eftersom den ändå ska in förr eller senare.

Någon som vet något extra bra ställe i Göteborg för att göra en total setup?

Tack för svaren hittills i alla fall!

Peace

Du ska snacka med Åke Björnstad!

Var ute i god tid för han har alltid fullt med jobb.

Du hittar honom och adressen här!

Gitarrmakaren - Göteborg

Han kommer lösa dina problem och det för rätt pengar dessutom!

Take care!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

tja, det finns de som har dålig erfarenhet har jag sett några gånger här. Men sen finns det ju de som är duktiga så att döma ut alla är ganska dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

strängen ligger för nära halsen - det är alltså för låg stränghöjd. Sitter en skruv på vardera sida om stallet där du kan höja och sänka stallet. Dra dem skruvarna ett varv åt vänster så åker stallet upp lite. OBS! Tänk på att lossa ordentligt på strängarna annars kan det gå ganska trögt, du behöver inte plocka av strängarna men lossa dem så att dem blir slappa när du ställer in stallhöjden/stränghöjden

Om detta inte avhjälper problemet har du för lite relief i halsen, halsen är alltså för spänd och har blivit lite konvex i sin böj så att strängarna lägger sig mot banden. Jag förklarar det senare om det skulle vara problemet. Alternativt kan du bara googla på "justera dragstång" eller "justera hals"

Tja det är jag som köpte gitarren!

Det du sa stämde, jag mixade lite till idag och fick tonen att ljuda. Dock tror jag att strängarna tog lite stryk när jag skruvade fram och tillbaka så mycket, för när jag lira efteråt gick en av dem av. Men det var väl bra, nu ska jag få den intonerad riktigt och fixa lite med den så att den blir i absolut topp skick.

Tack så mycket för hjälpen!

/Ridley

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...