Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I helgen spelade jag in ett band för första gången med hjälp av Logic. Gick smidigare än jag trodde men några (förhoppningsvis) enklar frågor kvarstår:

1. Om jag vill göra en punch in-inspelning utan punch outpunkt, dvs bara låta Logic starta inspelningen vid ett visst ställe och sedan bara låta inspelningen pågå, hur gör jag då?

2. När man sitter och provar olika pluggar på en kanal, hur får man bort dem från samma spår?

3. Hur ställer jag in en startpunkt för lyssning, annat än från absoluta början? Annat än att klicka med musen vill säga.

4. Automatisering? Var hittar jag det?

5. Finns det någon slags triggprogram för trummor i Logic?

Ska väl tillägga att det är Logic 8 Pro jag jobbar i och ja, som sagt. Jag är grön som fan. Hoppas någon har tålamod att besvara så pass löjliga frågor.

Annons
Postat
1. Om jag vill göra en punch in-inspelning utan punch outpunkt, dvs bara låta Logic starta inspelningen vid ett visst ställe och sedan bara låta inspelningen pågå, hur gör jag då?

Trycker på rec.

2. När man sitter och provar olika pluggar på en kanal, hur får man bort dem från samma spår?

Håller in Vänster muskanpp , väljer no plugin

3. Hur ställer jag in en startpunkt för lyssning, annat än från absoluta början? Annat än att klicka med musen vill säga.

Drar en grön markering uppe i Tidslinjen

4. Automatisering? Var hittar jag det?

View/Track Automation

5. Finns det någon slags triggprogram för trummor i Logic?

Klicka på Audio spåret , Välj Audio To Score

Postat

Jag har själv undrat det där med punch in utan punch out. Om man trycker på rec, kan man ställa var uppspelningen ska börja då? Sedan tänkar jag på kortkomandon, har inte kunna lyckats reda ut kortkomandot för rec?

Kolin

Postat
Jag har själv undrat det där med punch in utan punch out. Om man trycker på rec, kan man ställa var uppspelningen ska börja då? Sedan tänkar jag på kortkomandon, har inte kunna lyckats reda ut kortkomandot för rec?

Kolin

För uppspelningen följ Picazzos punkt 3.

Kortkommando för rec är * på knappsatsen tex.

I nån av menyerna (kommer inte ihåg vilken på rak arm men har för mig i krokarna av preferences) så finns en komplett lista på kortkommandon

Postat (redigerat)

Kolin

Om man inte har knappsats numpad på tangentbordet så är det R som gäller för rec. Och A för automation. Alt+K är kortkommandot för att komma till kortkommando-inställningarna. Här har du några användbara kortkommandon:

A automation

B bin

C cycle (loop on/off alltså)

J i cycle-läge växlar denna huruvida du vill hoppa över din markerade loop vid uppspelning

P piano-roll

R rec

S sola markerade regioner/audio-filer

X Mixer i arr-fönstret

Redigerat av kyaal
Postat

Verkar ju lite logiskt. Har köpt en gummimatta till tangentbordet med kortkomandon men tycker att alla inte funkar till 100%.

kolin

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.