hwasser Postat 12 oktober 2009 Postat 12 oktober 2009 Hejsan, guitar rig 4 kom ut 1 oktober i år. http://www.native-instruments.com/#/en/pro...itar-rig-4-pro/ Demo finns på sidan. Vad tycks? Mina personliga åsikter: + Cleant sound låter grymt, har stort, djupt och rent ljud. + 70-80-tals stärkare och halvdistat är en klar förbättring jämfört mot guitar rig 3 + Control Room avdelningen. - Föredrar guitar rig 3 för tyngre distad punk, metal, hardcore osv. Inte bra substain, konstig drive som inte stämmer överäns med en riktig distpedal (typ ingen kraft i disten? Låter riktigt tråkigt att mute'a osv).
Fredrika Postat 12 oktober 2009 Postat 12 oktober 2009 För mig är det en kostnadsfråga som gör att jag nog håller mig till 3:an som jag numera är beroende av för att det är det enklaste sättet att göra gitarrpålägg med som åtminstone låter okay. Men du kan ju importera ljud/inställningar från GR3 till GR4Pro så du borde inte behöva båda samtidigt.
hwasser Postat 12 oktober 2009 Trådstartare Postat 12 oktober 2009 För mig är det en kostnadsfråga som gör att jag nog håller mig till 3:an som jag numera är beroende av för att det är det enklaste sättet att göra gitarrpålägg med som åtminstone låter okay. Men du kan ju importera ljud/inställningar från GR3 till GR4Pro så du borde inte behöva båda samtidigt. Jag har redan gjort det. Ljudet blev mer digitalt i toppen, driven svag och overklig, och trycket i soundet blev sämre =/
Fredrika Postat 12 oktober 2009 Postat 12 oktober 2009 Oj! Ja, vad ska man säga...då är det nog du som är proffset, inte GR4"Pro"...
DieHard (oregistrerad) Postat 12 oktober 2009 Postat 12 oktober 2009 Demade den ganska nyligen och instämmer att de rena ljuden låter bra. De distade däremot är rena skämtet. Kalle Anka varning på dem. Plastiga och oinspirerande. Vill man ha distade ljud bör man se sig om efter andra såsom Amplitube Metal, Revalver eller Overloud.
hwasser Postat 13 oktober 2009 Trådstartare Postat 13 oktober 2009 Demade den ganska nyligen och instämmer att de rena ljuden låter bra. De distade däremot är rena skämtet. Kalle Anka varning på dem. Plastiga och oinspirerande. Vill man ha distade ljud bör man se sig om efter andra såsom Amplitube Metal, Revalver eller Overloud. På guitarampmodelling.com och på native instruments forum så hurrar alla av glädje över metal-sounden de kan få till dock. Kanske bara är vi som misstycker? =/
hwasser Postat 16 oktober 2009 Trådstartare Postat 16 oktober 2009 Jag ville ge Guitar Rig 4 Pro en till chans, iom att jag älskar det jag har fått ut ur Guitar Rig 3. Plain out of box låter det bra, brukar utgå från preseten 'extreme metal', det är väldigt lite som behöver göras därifrån. Brukar EQ:a upp ca 2,5 db vid 300-400 hz och 2,2-2,7 khz och beskära ca 1,5 db vid 1,6 khz (för att släppa genom sologitarren lite bättre) Gitaristen kom över igår och vi fortsatte med vår nuvarande demo, när vi ändå höll på så plockade jag fram Guitar Rig 4 demo:n. Tog metal presetsen och valde ett efter ett medans han spelade, lät varje spela i ca 15-20 sekunder, ställde om treble, bass och mid, drive och reverb/delay på vissa av dom. Efter ca 5 minuter så gav vi upp och tog fram Guitar Rig 3 igen. Låter som att jag är nån slags surkärring som klagar, det är inte meningen att det ska va så 😆, grejen är den att jag har väntat på Guitar Rig 4 med spänning och var SÅ nära att köpa direkt när ja såg att det kom, men demo-knappen låg brevid köpknappen, så ja tänkte att jag kanske skulle prova först 🙂
MattiasA Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Demade den ganska nyligen och instämmer att de rena ljuden låter bra. De distade däremot är rena skämtet. Kalle Anka varning på dem. Plastiga och oinspirerande. Vill man ha distade ljud bör man se sig om efter andra såsom Amplitube Metal, Revalver eller Overloud. Låter inte revalver jäkligt bra. Har prövat den och tycker den är bäst hitills. Synd om G Rig 4 är så dåligt som ni säger. Har aldrig älskat detta program. Trodde att de skulle skärpa till sig till 4:an
snoozer Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Låter inte revalver jäkligt bra.Har prövat den och tycker den är bäst hitills. Synd om G Rig 4 är så dåligt som ni säger. Har aldrig älskat detta program. Trodde att de skulle skärpa till sig till 4:an Jag tycker inte alls att metalljuden är kassa. Jag provat det några dagar. Körde 3an tidigare men tycker 4an är mkt bättre. (4 Pro om det har någon betydelse) Många av dom förinställda tycker jag rockar t.ex. "Gods love" låter ju som metallica guror på kill em all(Man vill headbanga av att bara hugga lite E 😆 . Så för mig å min smak låter det bättre än någonsin 🙂
Riffraff Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Har guitar rig 4 essential. Det jag reagerar på är att det är svårt att få till det där riktiga bettet när man spelar enskilda noter distat. Låter rätt klent och surrigt. Blev dock bättre när man la på lite reverb... Annars tycker jag det går att få till rätt bra rock n roll sound. Angus Young preseten är helt ok.
DieHard (oregistrerad) Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Låter inte revalver jäkligt bra.Har prövat den och tycker den är bäst hitills. Synd om G Rig 4 är så dåligt som ni säger. Har aldrig älskat detta program. Trodde att de skulle skärpa till sig till 4:an 😲 Har inte sagt att Revalver inte låter bra. Däremot är den tunnare ljudmässigt än Amplitube och Overloud och får nog dubba lite mera med den. Nej säger inte att GR är dålig produkt. Bara för de mer distade ljuden där den var en besvikelse. Jo trodde också att de skulle ha blivit bättre i och med fyran. Men man ska kanske inte förvänta sig för mycket från ett företag som mest sysslar med syntgrejer och knappast är några rocksnubbar.
Zim Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 😄 Har inte sagt att Revalver inte låter bra. Däremot är den tunnare ljudmässigt än Amplitube och Overloud och får nog dubba lite mera med den. Nej säger inte att GR är dålig produkt. Bara för de mer distade ljuden där den var en besvikelse. Jo trodde också att de skulle ha blivit bättre i och med fyran. Men man ska kanske inte förvänta sig för mycket från ett företag som mest sysslar med syntgrejer och knappast är några rocksnubbar. Vad är Overloud? Det har jag faktiskt inte hört talas om. Kör själv Revalver och är grymt nöjd! Men det skadar ju aldrig att prova annat också 🙂
Riffraff Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Finns det någon demo verision av revalver/amplitube/overloud? ... ska googla
DieHard (oregistrerad) Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Vad är Overloud? Det har jag faktiskt inte hört talas om. Kör själv Revalver och är grymt nöjd! Men det skadar ju aldrig att prova annat också 🤪 http://www.overloud.com/en/products/th1/ Deras reverb breverb är grymt bra med. 😄 De som ligger bakom den här är samma som arbetade med Ik Multimedias Amplibubeversioner men gick vidare med eget företag. De har tagit ett steg upp med den här versionen från Amplitube. Gillar fortfarande Amplitube men om jag skulle köpt nytt idag hade jag köpt den här. Tycker deras version av Rectifier är den bästa av alla emuleringar.
Zim Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 http://www.overloud.com/en/products/th1/ Deras reverb breverb är grymt bra med. ☺️ De som ligger bakom den här är samma som arbetade med Ik Multimedias Amplibubeversioner men gick vidare med eget företag. De har tagit ett steg upp med den här versionen från Amplitube. Gillar fortfarande Amplitube men om jag skulle köpt nytt idag hade jag köpt den här. Tycker deras version av Rectifier är den bästa av alla emuleringar. Låter jävligt intressant. Det ska kollas upp närmre! Kul att du nämner Rectifier'n för just den tycker jag personligen låter sämst i Revalver
DieHard (oregistrerad) Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Låter jävligt intressant. Det ska kollas upp närmre! Kul att du nämner Rectifier'n för just den tycker jag personligen låter sämst i Revalver Ja Revalver fick befogad kritik för att rectifiern lät medioker. Men det kan man nästan förvänta sig då dem är konkurrenter på hårdvarusidan och hade det inte varit för att de köpt upp Revalver med redan tillhörande Rectifier hade de knappast säkert ens emulerat en.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.