Jump to content
Annons

Tre frågor om ljudisolering av studio


johabert

Recommended Posts

Jag ska börja bygga en studio och har gjort ritningar på ett kontrollrum och ett liverum. Studion byggs i en stor lagerlokal med drygt fyra meters takhöjd, betonggolv, -tak och -väggar. Tre frågor har uppstått:

1. Jag tänker mig en flytande golvkonstruktion med 50mm markskiva längst ner samt 4 cm tjocka betongplattor, ett lager gips och ett lager spån på det. Vore det bättre för den flytande konstruktionen att ha 100mm markskiva och strunta i betongplattorna? (Det bästa vore förstås att kombinera 100mm markskiva betongplattor men kostnaden blir för hög för min plånbok.)

2. Jag gör vägg med två 95mm-reglar enligt följande: gips/gips/95-regel med isolering - 50 mm luftspalt - 95-regel med isolering/gips/gips. Jag undrar om det vore smartare att ha gipsskivorna på varsin sida om regeln istället för på samma sida (gips-regel-gips) eller är det då det sk tripleleaf-fenomenet uppstår?

3. Det blir som sagt dubbla väggar med luftspalt emellan. Men vad gäller taket har jag tänkt klara mig med enkel regelkonstruktion (igen av ekonomiska orsaker), enligt följande: 120mm regel med isolering/gips/takgips. Måste jag bygga ytterligare en takkonstruktion ovan taket för att det ska vara nån mening med att ha byggt dubbla väggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vibratec har massa intressanta lösingar på sånnt här bla reglar för väggar och flytande golv:

http://www.vibratec.se/vibratec_v_2_0/prod...te_systems.html

gipsa aldrig 2 sidor på en dubbelvägg. tripleleaf-fenomenet, ja. finns nån hemsida som visar hur man ska och inte ska bygga. har dock inte sparat länken, någon som vet vilken sida det är?

en dubbel vägg d.v.s de väggar där rumen möts ska seut såhär:

gips(flera lager) --> isolering(mellan reglarna) --> luft --> isoleing --> gips.

dom andra väggarna i rummen blir(innifrån och ut): gips --> iso.--> luft--> befintelig vägg.

taket bygger du på samma vis som väggarna men med grövre reglar, blir det stora vlädigt stora rum så får du köra på regäla limmade reglar.

golvet har jag en ide på, nån kan säket svarta på om det funkar?, att man reglar ett golv med 60cm c/c med 8X4" rglar sedan står detta på betong plattor(träsgårds plattor) med tjockt gummi under ut pacerade typ 60cm c/c. 170 iso mellan reglar. sedan ställer man väggarnapå detta(flytande rumm) och skruvar ett par lager limmad(demp lim) golvgips på golvet. detta blir ju litet liknande vibratecs flytande golv.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

om jag förstått rätt är en del av tanken med flytande golv att vikten på det elastiska skiktet ska vara så tung som möjligt. då vore det väl bättre att sätta betongplattorna på det elastiska skiktet istället för tvärtom?

golvet har jag en ide på, nån kan säket svarta på om det funkar?, att man reglar ett golv med 60cm c/c med 8X4" rglar sedan står detta på betong plattor(träsgårds plattor) med tjockt gummi under ut pacerade typ 60cm c/c. 170 iso mellan reglar. sedan ställer man väggarnapå detta(flytande rumm) och skruvar ett par lager limmad(demp lim) golvgips på golvet. detta blir ju litet liknande vibratecs flytande golv.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...