Jump to content
Annons

Nån som testat Harrison Mixbus


anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Ett "intro" pris på 80 dollar verkar inte så dyrt för det här programmet

http://www.harrisonconsoles.com/joomla/ind...8&Itemid=42

Låter fruktansvärt prisvärt med tanke på att Harrison gör mycket bra mixers, Thriller och många andra klassiska album bl.a de flesta av ABBAs har ju spelats in med Harrison bord, de skulle knappast släppa detta under Harrison-namnet om det inte var bra, det låga priset beror nog på att de vill få stor marknadsandel snabbt på en väldigt hårt konkurrensutsatt daw-marknad.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ja jag reagerade oxå på det, ardour är ju iofs kanske inte nån av dom stora men har väl hängt med en tid och funkar säkert helt ok. Har bara testat det lite med Ubuntu så jag vet inte så mycket om det. Men en 500ring kanske man skulle kunna ha råd med, får tänka på det lite. Kanske blir så att man kan sälja sitt Logic ☺️

Inget SnowLeo stöd ännu tydligen

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju lite lurt med tanke på priset men de skulle förmodligen inte släppa några skitgrejer o riskera sitt rykte.. 80 dollars är ju ingenting om man jämför med vad man får betala för en enkel UAD emulering av konsoll EQ'n 32C

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag blir lite sugen men har SL och måste i så fall byta till min Leo hårddisk bara för att testa och det känns lite så där. Men man kanske ska slå till inför framtiden och är Ardour i sig som program inte riktigt grejen man söker så kan man väl lira in i Logic men göra mycket av mix och kanske mastring i Mixbus. Det kan tydligen använda det mesta från Logics pluggar och sånt om jag fattade rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Kunde inte låta bli så jag köpte det.

Efter att ha testat det i en timme så ja jag tycker att det måste rimligtvis vara det mest prisvärda programmet som rullar på mac i dagsläget. Det låter minst sagt bra långt utöver dom futtiga 770 spännen eller vad det blev ink momsen. Kör det på en gammal singel core 3 Ghz med det interna 16 bitars ljudkortet som sammanslagen enhet och till och med det låter alldeles utmärkt med mixbus. Lirade in några spår akustisk gura och bas med riktiga budget prylar och det låter ändå helt ok. Iom den skruttiga datorn så lyckades jag till och med få det att krokna (när jag rattade runt i mixern) och stänga av sig men det vara bara att starta det igen så fanns filerna där i projektmappen även fast jag inte ens hade sparat dom.

Slutsats Studio bör tipsa om det här i något av kommande nummer och givetvis helst göra en testkörning. Detta måste vara det rätta ingångsläget för MacMini ägaren som inte vill kosta på eller tycker sig behöva Logic eller liknande. Det finns utöver den minst sagt välljudande mixern även ett gäng av apples au plugins man kan lägga på bussarna så det är ganska startklart från början.

När det gäller midi så har jag inte riktigt koll på det ännu men jag tror inte man kan räkna med det i själva mixbus men det borde gå att koppla upp tex garagebands ut via Jack in i mixbus. Det ska ju gå med Logic säger dom så det ska väl vara en smal sak kan jag tro för den som vill/behöver köra midi.

Men som dom också anger som krav så behöver man nog minst en dualcore processor och lite mer minne en 1 gig som jag har i min testmaskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag tycker det låter bra men det är lite svårt att lova guld och gröna skogar iom att jag testar det på en så slö dator som min gamla Dell P4 så jag kan inte rodda för mycket utan att det packar. Det är lite kass fart på Ardours forum tycker jag däremot och jack är ju inte så där jättelätt att begripa sig på i inledninsläget så man skulle behöva en del kvalificerad hjälp. Det skiljer ju oxå en del så vitt jag förstår på hur jack funkar i osx och Linux. Jag ville tex importera en låt och köra den genom Harrison mixer men jag får fan i mig inte in den i programmet, iofs så är det aif kanske ska testa med en wav.

Kort sagt Harrison mixern verkar helt 100% tycker jag i alla fall men Ardour kunde vara lite mer "som vanligt". Det är ju dock lite svårt att känna det ok att gnälla iom att det är ju inte lätt att få fram pengar och resurser till att utveckla en sån programvara på det där sättet helt utan ett multimilliondollarföretag i ryggen. Om man ser det ur det perspektivet så är Ardour ett mindre underverk, hoppas att det här samarbetet mynnar ut i att det kommer in pengar så man kan utveckla programmet till tex att även ha en sequencer som heter duga.

Sammanfattningsvis så tycker jag nog att med tanke på intro priset så är det trots en del begränsningar i själva Ardour ett riktigt bra köp. Jag ångrar det inte och det ska bli riktigt skoj när Snow Leo stödet kommer, när man läser på forumet så handlar det tydligen i själva verket om att det är Jack som behöver uppgraderas till SL

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
"Traditional DAW mixers were designed by companies with no pedigree in music mixing, and they suffer from well-known flaws."

Hmmm... vilka då (flaws)? Varför berättar det inte vilka det är de menar... 😛

Många av dessa "flaws" som "mixerborden" i Logic och Cubase t.ex lider av är ju väldigt uppenbara......

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Fick till det där med audioimporten. Förmodligen så ska det funka utan att göra som jag blev tvungen till men who cares man kan ju inte förvänta sig mer av den här datorn, har bara en gig i den oxå.

Hade inget lämpligt projekt utan fick ta en låt från en skiva med men min morsas gubbes band. Äkta live 50 tals dansband dragspel, ståbas, gitarr och sång inlirat i en lada i Finspång. Inspelat på en porta förmodligen. Trots att det inte finns så många rattar för eq etc etc på mixern (förmodligen lika på ett riktig Harrison bord) så tycker jag dom gör jobbet bra, jäkla skönt att inte ha så många parametrar att mecka runt med oxå. Frågan är väl om det behövs heller egentligen.

Nåväl nu får ni testa själva, min intryck är som sagt det är gott och väl värt pengarna, med råge till och med. Kan det sköta sig både program och mixerdelen även på en gammal katt i hermelin kostym ångmaskinsdator så ska det ju bli riktigt bra på en äkta vara eller i varje fall up to date maskin.

Det kanske löser sig med det föresten om det kommer Linux stöd för mixbus.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Föresten vem fan bryr sig om om det är bättre eller sämre än andra programs mixerdel. En sak är säker och det vet ju jag för jag har ju både Logic och Mixbus och har även betatestat Record att det låter eller funkar verkligen inte sämre.

Som sagt jag testade att lira in en kass gura med en kass Behringer micpreamp och en halvkass mic på en riktigt crappy dator som har ett ännu kassare 16 bitars ljudkort i en riktigt kass lokal och det går ändå att få det att låta någorlunda anständigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ja det kan jag hålla med om. Men vilka flaws har då Harrison kommit runt med programmet Mixbus?

Ett flertal är som sagt väldigt uppenbara......

Gissa på så kommer jag med svaret den 27/10 22.33.04

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett flertal är som sagt väldigt uppenbara......

Gissa på så kommer jag med svaret den 27/10 22.33.04

Är de verkligen så uppenbara? Du behöver ju en hel vecka på dig att svara. 🙂

mixbus_small.png

Jag ser inget i den här bilden jag inte sett i andra musikprogram.

Traditional DAW mixers were designed by companies with no pedigree in music mixing, and they suffer from well-known flaws. Harrison eliminated these flaws in Mixbus by completely replacing the DAW's internal mixing engine and applying proprietary True Analog processing.

Har Harrison utvecklat en egen ljudmotor, eller har de använt sig av Ardours?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Är de verkligen så uppenbara? Du behöver ju en hel vecka på dig att svara. 🙂

Njae det var mer så att jag ville ge dig en ärlig chans...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Inget jävla trams i mina trådar skicka PM till varandra om ni ska larva er!

Mixbus är en "full lödig" Daw men utan sequencer del därav "full lödig ". Dock finns det möjlighet att köra midi via Logic. och kanske oxå via andra program som funkar med mac men det har jag ingen koll på.

Man kan om man vill routa ut alla Logics kanaler med befintliga effekter etc in i Mixbus och mixa eller om man så vill routa ut det torrt och göra allt i Mixbus. Eller dra nytta av och kombinera med Harrison EQ, kompressor och tape saturation och eventuella plugins man har som funkar i Mixbus + plus det man har i Logic. Föredrar man att lira in allt live/på riktigt utan syntar/midi så är det i dagsläget marknadens billigaste bästa "mjukvaru bandare", som jag känner till i alla fall.

I grundläget så kommer Mixbus med Apples AU plugins och utöver det så finns det EQ och kompressor och tape saturation av Harrison. Det kan hantera så många spår och busar som din dator fixar men har även fyra speciella Mixbus busar med Harrison s EQ, kompressor + tapesaturation. Det har oxå Harrison EQ, kompressor + tape saturation på master kanalen.

Om det låter bättre det låter jag vara osagt för det är nog minst sagt subjektivt. Jag personligen tycker det men framför allt så får jag en känsla av att man kommer snabbare i mål med sin mix och intro priset på ca 700 spänn är i dags läget oslagbart

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...