Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jobbade tidigare med Cubase SX3 och Waves C1 SC Compressor för att sidchaina och få mina spår att pumpa. Har inte jobbat med musik alls på 2 år. Men började nu i höst igen med att köpa Cubase Essential 5 har använt det ett tag nu men inte hittat något sätt att sidechainá mina spår. Så frågan lyder hur gör man detta på enklaste sätt i Essential 5? Mycket tacksam för svar. :rolleyes:

Annons
Postat

Vet inte exakt hur det är i Cubase Essential 5 men i Cubase 5 gör man iaf såhär:

1. Lägg en kompressor på det spår du vill ska duckas.

2. Tryck in sidechain-knappen på kompressorn.

3. Aktivera kompressorn (som send) på det spår du vill ska trigga duckningen, dvs kicken.

Voila!

Postat

Såg en sådan Tutorial på youtube verkade har smidigt och fint som helst. Det som är det tråkiga är att den Compressorn verkar inte finnas i Essential varianten, ingen annan Compressor med en sån "sidechain" knapp heller vad jag kan hitta i alla fall. Så vad gör man nu ☺️

Postat
Såg en sådan Tutorial på youtube verkade har smidigt och fint som helst. Det som är det tråkiga är att den Compressorn verkar inte finnas i Essential varianten, ingen annan Compressor med en sån "sidechain" knapp heller vad jag kan hitta i alla fall. Så vad gör man nu ☺️

Det lutar åt att du får köpa en kompressor med sidechain-funktion...

Postat

Tackar så mycket för tipset, ska ladda ner och prova :rolleyes: Tar gärna emot fler tips på detta, gör inget om pluggarna kostar lite heller.. 😏

Postat

SideKick kom i en ny version i våras, och med det blev pluggen kommersiell vara.

Kan du hitta SideKick v3 (vilken var gratis) för nedladdning någonstans, så prova den först och se om du kan spara några kronor.

• 4 veckor senare...
Postat
Yehoo! 😛 Sidekick var min stil helt och hållet, enkelt som faen 😄 Tackar!

Den funkar men distar ju tyvärr när man använder snabbare ducking =/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.