bardhe Postat 11 oktober 2009 Postat 11 oktober 2009 Hej 🙂 Jag undrar om : ADK A-51 Presonus FireBox Puffskydd Ger bra ljud? Eftersom just nu har jag Presonus Audiobox USB fast det ger inte önskad kvalitet... Tror ni FireBox gör det bättre? Jag är ute efter bra ljud, jag vet att de flesta underground rappare spelar in hemma, så jag vill ha lika bra ljud kvalitet som på en random låt. Föresten, finns det något program som är lite bättre en dem andra när det kommer till att spela in?
drloop (oregistrerad) Postat 11 oktober 2009 Postat 11 oktober 2009 (redigerat) Ljudkortet spelar mycket liten roll. Behåll ditt nuvarande kort. Du behöver inte köpa nytt. Nybörjare fokuserar ofta på teknik pga. Strunta i tekniken. Program skall du välja efter hur du gillar att jobba i programmet. Ljudkvalitén mellan programmen är i princip ohörbar. Nyckeln till bra ljud är bra akustik att spela in i och kunskap hur du använder tex EQ och kompressor. Redigerat 11 oktober 2009 av drloop
laxlaxlax Postat 11 oktober 2009 Postat 11 oktober 2009 Helt spontant - ja, det ger jag bra ljud. Ett Presonus Audiobox USB ger också bra ljud, är jag rädd. Kvalitén på budgetgrejjer nuförtiden är så hög att det snarare är i användaren som möjligheterna att få bättre kvalité sitter. Lär dig om hur man mixar, skaffa dig tricks och knep kommer ta dig närmare bättre ljud än dyra studioprylar. Det är iallafall vad jag tycker.
Fertan Postat 11 oktober 2009 Postat 11 oktober 2009 Som de andra sagt, skippa det nya ljudkortet. Lägg pengarna på akustikbehandling av en sånghörna istället, eller spara ihop till schysta monitorer/akustikbehandling av rummet du mixar i. Kunskap är ganska gratis och finns på nätet i stor utsträckning, men trots att det är gratis kommer du aldrig att få ett bra ljud utan det...
bardhe Postat 12 oktober 2009 Trådstartare Postat 12 oktober 2009 Ok jag prövade använda EQ på en beat i Logic Pro, men när jag trycker på bouncar det så är det likanda som om jag inte gjort något? Samma sak när jag höjer master volymen och sånt, när man bouncat så är det likadant som förut. Varför? Eller finns det något annat bättre sätt som funkar när man gjort den till en mp3?
bardhe Postat 12 oktober 2009 Trådstartare Postat 12 oktober 2009 Ignorera det sista meddelandet, jag bara bockade av "Normalize" och det funkade, haha, mina hörlurar skakade hur högt det var....
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.