Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej

tänkte övergå från en hårdvarubaserade synthmiljö till en laptop-baserad sådan.

(spelar i coverband så det är ingen loopbaserad musik utan live).

Är det någon därute som har erfarenheter av detta och som vill dela med sig av tips och råd så är jag väldigt tacksam.

Ett antal frågor har jag:

- PC eller Mac som laptop

(lämplig konfiguration avs primärminne, diskar o övrigt)

- val av ljudkort för lägsta möjliga latency

- förslag på mjukvarusynthar och/eller samplerprogramvara.

Det är smör-och-bröd ljud som jag använder: piano, elpiano, orgel, leadsyntljud a al minimoog.

Jag skulle vilja komma åt en plattform som kan vara ljudmässigt i klass med hårdvarubaserade stagepianon från t ex Roland, elpiano a la Korg Triton m.m .

(använder en triton 61 idag).

Bästa hälsningar

Peter

(Jag är helt öppen för förslag när det gäller PC eller Mac så det behövs inga inlägg som försvarar varesig den ena eller andra plattformen :-))

Annons
Postat

Ljudmässigt låter många samplingsbibliotek mycket bättre än t ex Tritons ljud, men problemet är väl snarare stabilitetsfrågan. Datorer hänger sig. Inge kul att behöva boota om mitt i en låt.

Ska du spela live så räcker ett Audiophile 2496 ganska långt. Tyvärr har du bara 2 utgångar på det kortet, kan tänka mig att man vill ha fler ibland, men det är billigt, stabilt och låter helt ok.

Mac eller pc? Jadu... Att mac skulle va stabilare vet jag inte om jag vill skriva under på.. PC är billigare.

Skaffa nån VST/VSTi-host och en fet sampler så kommer du långt. (cubase och halion t ex) Sedan gör Native Instruments något som heter B4 (emulerad Hammond B3 som låter kanon). Det finns även diverse bra piano VSTi nu, sök lite här på forumet. Ang. "synth-synthar" är jag nog fel person att fråga. Har ingen koll på vad som är hippt alls längre.

EVP88 är ett kanonbra rhodes/wurlitzer osv.. Det finns alltså mängder..

Problemet ligger i att datorer dyker.. Och då står du där och ser dum ut mitt i gigget.

Postat

Jag har använt Reason och Logic (EVP88, EXS24) ett flertal gånger live på min Powerbook G4. Det har funkat hur bra som helst, inget strul hittills.

Det interna ljudkortet låter faktiskt utmärkt i live-sammanhang. Tycker inte det har varit läge att koppla på ett externt ljudkort, då det är mer sladdar och burkar att hålla koll på. Skillnaden blir försumbar i PA-sammanhang.

Jag har kört från ett keyboard via ett Midisport 2x2 USB-interface.

Postat

hello, nixon. börjar luta åt mac... (bärbart) vad kostar ett midi-interface som du beskriver? går det att köra pc-pluggar på mac? (verkligen nybörjare på mac, jag vet!)

Postat (redigerat)
hello, nixon. börjar luta åt mac... (bärbart) vad kostar ett midi-interface som du beskriver? går det att köra pc-pluggar på mac? (verkligen nybörjare på mac, jag vet!)

Midi-interfacet kostar ca 650:- Det finns ett billigare (Midisport 1x1) med 1 in- och 1 utgång som kostar ca 450:- men jag rekommenderar 2x2.

PC-pluggar går tyvärr inte att köra på Mac. VST-pluggar i Macformat går att köra i t.ex. Cubase. Logic och Garageband kör AU. Det går att konvertera VST till AU med ett särskilt litet program, men jag har ingen erfarenhet av hur det funkar.

Redigerat av MusicNixon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.