Elephanttea Postat 11 oktober 2009 Dela Postat 11 oktober 2009 har tänkt på det idag. vilken sorts musik tjänar man mest pengar på? som artist och som låtskrivare? gitarrrock? Amy Diamond låtar? dansband? hip-hop? var finns pengarna i Sverige i musikbranschen? intressant fråga som behöver diskuteras... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karut4 Postat 11 oktober 2009 Dela Postat 11 oktober 2009 Music or the money? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 11 oktober 2009 Dela Postat 11 oktober 2009 (redigerat) Pengarna finns i de hjärndödas konsumtionsbeteende. Uppmuntra det i dina låtar så kommer du tjäna pengar. 🙁 Redigerat 11 oktober 2009 av Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sisältää Postat 11 oktober 2009 Dela Postat 11 oktober 2009 Dansband. Äldre skivköpande publik som gillar att åka till dansbanan på fredagskvällen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zmolker Postat 11 oktober 2009 Dela Postat 11 oktober 2009 Det är nog lättast att tjäna pengar över huvud taget som gatumusikant/trubadur alternativt coverband. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 11 oktober 2009 Dela Postat 11 oktober 2009 Dragspel utanför Willys. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laxlaxlax Postat 11 oktober 2009 Dela Postat 11 oktober 2009 Lägger mitt kort på barnen - de är rätt konsumtionsstarka på mobiltelefonssignaler och merchandise. Tänker på t.ex gummibjörn/crazy frog. Inom popbranschen är det väl annars rätt små marginaler och mycket jobb även för artister som spelas då och då i radio. Man blir ju inte ens särskilt fet på en hit på radions a-lista längre, om man ska jämföra med ett industrijobb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolin Postat 15 oktober 2009 Dela Postat 15 oktober 2009 När jag var ung så hade jag så många funderingar på detta. Idag tjänar jag bra, dock ej på musiken... Kolin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 15 oktober 2009 Dela Postat 15 oktober 2009 Lägger mitt kort på barnen - de är rätt konsumtionsstarka på mobiltelefonssignaler och merchandise. Tänker på t.ex gummibjörn/crazy frog. Inom popbranschen är det väl annars rätt små marginaler och mycket jobb även för artister som spelas då och då i radio. Man blir ju inte ens särskilt fet på en hit på radions a-lista längre, om man ska jämföra med ett industrijobb. Har hört några av dina låtar som det är lite barn-stuk på och som jag tycker är bra. Hur går det för dig? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
danielssondesign Postat 15 oktober 2009 Dela Postat 15 oktober 2009 Pratar vi skivförsäljning eller gig? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 15 oktober 2009 Dela Postat 15 oktober 2009 (redigerat) Intressant tråd! Det så mycket runt om som ger pengar. Försäljning, merchandise, konserter, videos, Nån nämnde ringsignaler. Stimmässigt så är det väl gradering F eller E som ger mest! Svårt att säga vilken stil som ger mest. Ska man bara räkna med svergie? Eller världen? Ja då kanske smurfhits inte är så bra ändå? Har man pengar redan innan så går det lättare att generera mer än om man står på bar mark. Att bekosta allt själv innan och sälja som färdig produkt. Om inte Sony köper upp en och ger en en snuskig deal förstås! 🙂 Redigerat 15 oktober 2009 av KillwithSkill Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 15 oktober 2009 Dela Postat 15 oktober 2009 För dragspelarn utanför Willys pratar vi mynt. Antar att vi pratar framgång på olika sätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laxlaxlax Postat 15 oktober 2009 Dela Postat 15 oktober 2009 (redigerat) Har hört några av dina låtar som det är lite barn-stuk på och som jag tycker är bra. Hur går det för dig? Haha, dra inga paraleller mellan mitt barnmusikprojekt och crazy frog, tack. Min musik finns bara här på forumet - förutom att jag ger en skiva till morsan och en till en gammal polare som ville samla på alla mina grejjer. EDIT: Annars verkar ju basshunter funka bra! Hursomhelst tror jag på en ung publik. Redigerat 15 oktober 2009 av laxlaxlax Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 15 oktober 2009 Dela Postat 15 oktober 2009 Idag så tror inte jag att det tjänas mer pengar på vissa musikstilar än andra. Det som säljer är 0dBFS oavsett genre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Göran Ewertsson Postat 15 oktober 2009 Dela Postat 15 oktober 2009 Jag tror det finns möjligheter inom alla genrar! Dansbanden har stadiga spelningar och viss skivförsäljning, men i popsvängen krävs det ett betydligt större genomslag för att generera ordentliga pengar. Techno killarna i Sverige tjänar bra, jag läste i någon av ekonomitidningarna att flera av dom har aktiebolag med mångmiljonomsättning, och då talar vi om artister gemene man aldrig ens hört talas om!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xinou (oregistrerad) Postat 22 oktober 2009 Dela Postat 22 oktober 2009 bli nästa michael jackson, då har du stålar du inte äns kan spendera! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CharlesNonsens Postat 22 oktober 2009 Dela Postat 22 oktober 2009 (redigerat) Om man ska tjäna pengar så borde man ju även titta på hur stor konkurrensen är. Dansbandsgenren kanske är lönsam men konkurrensen kanske är stor också? Jag har inte så stor koll. Men om man nischar sig och skriver en dunderbra jullåt så kanske man kan tjäna pengar. Alla affärer spelar ju julmusik 24 timmar om dygnet hela december. Redigerat 22 oktober 2009 av CharlesNonsens Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elephanttea Postat 22 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 22 oktober 2009 jepp. det lutar åt techno-elektronika... vet inte hur mycket dagens rock band i Sverige tjänar... lyssnar man på de mest spelade låtarna i radio, i Sverige eller StorBrittanien, så är det techno-elektronika inspirerad (lady Gaga, Beyonce, Pitbull, t.ex.). synd, jag som älskar att spela elgitarr och musik av typen Red Hot Chili Peppers... men antagligen är jag alldeles för gammal för att hänga med i musikutveckling, där allting handlar om att bemästra Reason och Pro Tools än att lära sig ett instrument. Gud vad musik är tråkig just nu / och jag som skulle vara Forever Young... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 22 oktober 2009 Dela Postat 22 oktober 2009 Haha, dra inga paraleller mellan mitt barnmusikprojekt och crazy frog, tack. Min musik finns bara här på forumet - förutom att jag ger en skiva till morsan och en till en gammal polare som ville samla på alla mina grejjer. EDIT: Annars verkar ju basshunter funka bra! Hursomhelst tror jag på en ung publik. Men det är mycket pengar i barnbranchen. Kidsen är snortäta idag. Man behöver ju inte jämföra med crazy frog, they might be giants har gjort några barnskivor och de har aldrig sålt så mycket plattor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SkunkFunk Postat 22 oktober 2009 Dela Postat 22 oktober 2009 (redigerat) Dansband definitivt. Det är den enda genre jag kan komma på som inte lever på statliga bidrag eller styrs av en elit bestående av några få gigantband som tar i princip alla pengar inom genren. Redigerat 22 oktober 2009 av SkunkFunk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 22 oktober 2009 Dela Postat 22 oktober 2009 Jag skulle nog säga att de största pengarna ligger i hiphop/rap-kretsarna... Kanske mest är en fördomsfull gissning. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrika Postat 22 oktober 2009 Dela Postat 22 oktober 2009 Dansband. Äldre skivköpande publik som gillar att åka till dansbanan på fredagskvällen. Dansband! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 22 oktober 2009 Dela Postat 22 oktober 2009 Det är svårt att säga vilken genre som genererar mest pengar. Däremot är kommersiellt en viktig ingrediens för de stora pengarna samt konserter. I sverige tror jag att pengarna ligger i turnéer då vi inte verkar särskilt köpstarka när det gäller skivor och låtar via internet(plus att vi inte är så många heller). Dansbands artister verkar tjäna bra men samtidigt sliter/jobbar dom otroligt mycket. Det lär ta på krafterna med allt resande. Att satsa på en väldigt ung publik kan också vara en vinnande lott, gärna med humoristisk prägel. Ex. Markoolio Olika stilar funkar i olika länder. I USA är hiphop och hårdrocks älskare. Många människor och dessutom köpstark publik = cash. Men samtidigt gäller det också där att vara ute mycket och ge konserter. Man måste också tänka på att större länder har en betydligt större scen för artister och genrer. Sverige är litet men med stor musikexport. Att man söker sig utomlands har sina orsaker 🙂 Den elektroniska scenen bygger mycket på DJ'ande och remixande. Och att försöka få kända namn att gästa. Det finns pengar där men inte plats för många tyvärr. Tror ärligt talat inte att många svenska artister kan leva enbart på sin musik(syftar inte på internationella). Samtidigt vill jag slå ett slag för att hålla musikdrömmarna vid liv, men att inte låta pengarna styra(menar inte att du gör det). Allt har sin tid och sin plats. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lonian Postat 22 oktober 2009 Dela Postat 22 oktober 2009 (redigerat) Jag skulle nog inte dra någon gräns på musikstilen. Alltså så länge man är jävligt bra på det man gör och sticker ut och syns så kan man nog lyckas. Vad har Micael jackson, Elvis, Marilyn manson, Britney spears gemensamt, knappast musikstilen men deras musik är väldigt stor och bra på sitt eget sätt. Sen om man bara skall skapa en Hit låt i sverige och tjäna så mycket pengar som möjligt, ja då hade ju Basshunter ett försprång där. Redigerat 22 oktober 2009 av Lonian Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iGnu Postat 23 oktober 2009 Dela Postat 23 oktober 2009 (redigerat) En vild gissning är att Max Martin och fler av cherion-snubbarna toppar "rikast på musik"-listan.. många av dem drar ju säkert in ofattbara summor än idag. Men som nytt band tippar jag på att dansbands-genren ger mest cash just p.g.a att publiken fortfarande betalar för musiken. För att bli rik pop-artist måste man nog bli riktigt stor.. Har inte STIM någon statistik? Redigerat 23 oktober 2009 av iGnu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Autoscout Postat 23 oktober 2009 Dela Postat 23 oktober 2009 jepp. det lutar åt techno-elektronika... vet inte hur mycket dagens rock band i Sverige tjänar... lyssnar man på de mest spelade låtarna i radio, i Sverige eller StorBrittanien, så är det techno-elektronika inspirerad (lady Gaga, Beyonce, Pitbull, t.ex.). 😆 Lady Gaga är väl inte techno Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 23 oktober 2009 Dela Postat 23 oktober 2009 Vilken go grej. Kanske får omvärdera det jag håller på med 😆 Jag tror det också är viktigt att man förstår vilka som lyssnar på sin musik... Myspace har en ny funktion där man får statistik på sina lyssnare. Thinkingmachine har flest besökare som är mellan 35-44 år. Inga kvinnor bara män som besöker i denna ålderskategori. Tätt inpå kommer ålderskategorin 18-24 år, här är det 80% tjejer som besöker Thinkingmachine. Så här kommer min tolkning av statistiken. Gruppen 35-44 år har pengar och köper skivor. Gruppen 18-24 får gärna komma på våra konserter. En perfekt mix för vår musik helt enkelt. Men kanske borde man sadla om och bli en ny Christer Sjögren... hähä Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elephanttea Postat 23 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 23 oktober 2009 tänkte mest "musik gjord i en dator", när det gället Lady Gaga... men ja. Dansband... men nej... hellre plugga till läkare eller civilingenjör och spela på fritiden i så fall... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marcus Carlzon Postat 12 november 2009 Dela Postat 12 november 2009 Funderar du på vad du ska välja för att få en större chans att bli proffs eller just curious? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stoneyoung Postat 12 november 2009 Dela Postat 12 november 2009 http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musi...ticle6027976.ab Vem är den här snubben lixom? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.