Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Såhär ser problemet ut:

Jag innehar:

Ett audiogram 3 USB Interface audiogram 3 USB Interface

Cubase AI 4

Ett USB MIDI Interface MIDI Sonic 2x2 från infrasonic

och ett MIDI keyboard som heter CASIO WK-1500

Från början var det vissa problem med att överhuvud taget få igång det, hade svårt att hitta HALion osv.

Men när jag slutligen fått ihop det hela och skulle börja spela in upptäcker jag till en början delay, och sedan något fånigt som gör att ljudet inte spelas in förens jag släpper up tangenten igen.Mellan dessa problem har det sedan växlat helt slumpmässigt, efter detta har jag försökt att fixa det på alla möjliga sätt. Jag har spenderat lång tid sökandes på internet, jag har provat med att köra portarna som ej är emulerade, jag har kryssat i "Time stamp" osv.

Samtidigt undrar jag över vissa saker allmänt med MIDI , när jag spelar in blir de ljud jag sedan spelar upp väldigt korta och avhuggna, oberoende av vilket ljud jag använder. Och hur är det med flera toner, MIDIn verkar ha svårt för det här eftersom ljudet blir uppdelat, ackorden låter alltså inte vettiga, ska det vara såhär?

Som ni märker är jag väldigt mycket nybörjare på MIDI, hjälp skulle uppskattas.

Annons
Postat
Hejsan

Såhär ser problemet ut:

Jag innehar:

Ett audiogram 3 USB Interface audiogram 3 USB Interface

Cubase AI 4

Ett USB MIDI Interface MIDI Sonic 2x2 från infrasonic

och ett MIDI keyboard som heter CASIO WK-1500

Från början var det vissa problem med att överhuvud taget få igång det, hade svårt att hitta HALion osv.

Men när jag slutligen fått ihop det hela och skulle börja spela in upptäcker jag till en början delay, och sedan något fånigt som gör att ljudet inte spelas in förens jag släpper up tangenten igen.Mellan dessa problem har det sedan växlat helt slumpmässigt, efter detta har jag försökt att fixa det på alla möjliga sätt. Jag har spenderat lång tid sökandes på internet, jag har provat med att köra portarna som ej är emulerade, jag har kryssat i "Time stamp" osv.

Samtidigt undrar jag över vissa saker allmänt med MIDI , när jag spelar in blir de ljud jag sedan spelar upp väldigt korta och avhuggna, oberoende av vilket ljud jag använder. Och hur är det med flera toner, MIDIn verkar ha svårt för det här eftersom ljudet blir uppdelat, ackorden låter alltså inte vettiga, ska det vara såhär?

Som ni märker är jag väldigt mycket nybörjare på MIDI, hjälp skulle uppskattas.

Låter som att det är problem med midikeyboardet. Det verkar som att keyboardet inte sänder rätt midibudskap till programmet. Det blir noteoff istället för noton osv. Har du möjlighet så kan du ju testa med ett annat keyboard eller prova att jobba med inställningarna till midikommunikationen från ditt keyboard. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.