Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Nu har jag uppdaterat mitt SE3 till 5:an, och det gick till 99% bra!

förutom att jag hade installerat ett par pluggar i Cubase SE3 mappen

istället för c:/program/steinberg/plugins så funkade det bra.

Jag kopierade bara mappen från SE3 til pugins.

Men.....

jag har fixat till mina egna "key commands" som jag hade det i SE3

men nu har jag kört fast!?

Var finns pitchshift???

Timestretch m.m har jag hittat men inte pithshift!??

Det finns väl i 5:an? Den använder jag ju ganska ofta.

Någon som kan hjälpa mig?

Annons
Postat

Okej, 19st har läst min tråd, och inget svar jag fått. Jag tar då för givet att

det inte finns pitchshift i 5:an då. finns det något annat verktyg som gör

att man kan ändra tonart i loopar m.m?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Bara kolla på deras hemsida om den ingår eller inte. Annars kan den ligga där utan att den kommer upp och får åtgärda det. Hände med några av mina pluggar förut.

Postat
Bara kolla på deras hemsida om den ingår eller inte. Annars kan den ligga där utan att den kommer upp och får åtgärda det. Hände med några av mina pluggar förut.

Är det en plugg?

I SE3 låg det under PROCESS där timestrech m.m låg

Postat

Okej!

Efter att nu ha suttit några timmar med Cubase Essential 5 efter att ha uppdaterat

mitt SE3 kan jag säga att det inte är värt 49euro. Det är konstigt att Steinberg inte

gjort mer framsteg med sitt Cubase än så här.

Jag har väl egentligen inte mycket att klaga över, men att ta bort en ganska viktig

grej som att kunna pitchshifta loopar m.m är otroligt dumt.

Ja, gamla SE3 får funka ett tag till, jag avinstallerar inte 5:an utan väntar tills

dom kommer med någon uppdatering där (givetvis) pitchshift ingår!

Postat
? och............

Har du jobbat i SE3? Tack för hjälpen ändå, jag är säker trög då, men någon pitchshift finns inte, sorry.

om du kollade länken så står det att just on fly pitch correction är en nyhet

jag har jobbat i cubase under 10år fram tills sx2 sen gick jag över till logic

så tyvärr kan jag inte hjälpa riktigt men som du ser är det ett vst och det ska finnas

(innan var det väl i audio editorn)

allting var ju bättre förr som du vet

ialla fall om man inte orkar läsa eller lära sig nya saker

om du inte hittar dina vst så får du lära dig var de finns

men det är ju möjligt att det inte finns där och det är ju då ett riktigt problem som man får åtgärda som die hard skriver

det kan säkert också någon hjälpa med...

Postat (redigerat)

Ojoj!

Vad kul detta var då.....

tack för era svar och länkarna ni bifogat (jp80x0 och spass)

Men tyvärr, någon pitchshift finns INTE! Har kollat manualen från A till Ö utan resultat.

Kan inte någon som kan (nån i detta forum borde väl ha Essential 5??) lägga upp ett svar

om hur man pitchar loopar m.m och inte bara posta länkar även om det är snällt och hjälpsamt.

Som sagt, jag har kollat detta nu och överger 5:an tills något annat dyker upp, och kör vidare med mitt SE3.

Tack för hjälpen iallafall!!

Redigerat av Steve-o
Postat

Jag igen!

Är det någon som vet om man kan "sälja tillbaks" Essential 5 uppdateringen?

Inte för att jag behöver mina 500:-, men eftersom jag inte kommer göra musik

i 5:an längre.

Jag köpte uppdateringen via steinberg.net

Postat

Installerade Essential5 för att kolla - och det stämmer att det inte finns pitch som off-line funktion i audio-menyn, utan enbart timestretch. Söker man i manualen, så hittar man bara pitch i samband med midi, men aldrig med audio. Mycket underligt att de har tagit bort det om det har funnits i tidigare minstaversioner... :rolleyes:

Postat

Den ligger i inspektorn till vänster i den omarbetade sample editor. Under playback-fliken om du undrar. Transpose är ordet för dig.

Sen Steve-o så måste jag säga att om du inte ser några skillnader och framförallt fördelar med din uppgradering så 🙂🙂

Postat
Den ligger i inspektorn till vänster i den omarbetade sample editor. Under playback-fliken om du undrar. Transpose är ordet för dig.

Sen Steve-o så måste jag säga att om du inte ser några skillnader och framförallt fördelar med din uppgradering så 🙂😄

Tack GAIN för upplysningen, har startat musikdatorn och skall kolla!

Kan du precisera dig gällande fördelar/skillnader om min uppgradering?

Steve-o

Postat
Tack GAIN för upplysningen, har startat musikdatorn och skall kolla!

Kan du precisera dig gällande fördelar/skillnader om min uppgradering?

Steve-o

Har skrivit det tidigare.. till dig t o m kanske? De stora förändringarna skedde i uppdateringarna SE/SL/SX 3 till 4án. JAG skulle säga att skillnaden för mig närmast är "natt och dag". Framförallt flöde och tydlighet uppskattas här.

Nu är det ju inte givet att DU upplever det så (såg din säljannons och jag har en polare som tar den - du kan ta säljet via mig) Det finns ju många som trivs i äldre versioner av sina DAWs och med tredjepartspluggar etc så finns eg ingen som helst anledning att stå där med pengarna i näven varje gång en uppdatering kommer.

Postat (redigerat)

Sen Steve-o så måste jag säga att om du inte ser några skillnader och framförallt fördelar med din uppgradering så :rolleyes:🙂

Okej Gain!

Vet inte om du kan/har Cubase Essential 5 men det du "beskriver" finns/funkar inte.

Jag må vara trög, men detta är riktigt dåligt.

Återkom gärna med mer "förslag" eller mycket hellre bilder på Transpose m.m.

Tack i alla fall..........

Redigerat av Steve-o
Postat (redigerat)
Har skrivit det tidigare.. till dig t o m kanske? De stora förändringarna skedde i uppdateringarna SE/SL/SX 3 till 4án. JAG skulle säga att skillnaden för mig närmast är "natt och dag". Framförallt flöde och tydlighet uppskattas här.

Nu är det ju inte givet att DU upplever det så (såg din säljannons och jag har en polare som tar den - du kan ta säljet via mig) Det finns ju många som trivs i äldre versioner av sina DAWs och med tredjepartspluggar etc så finns eg ingen som helst anledning att stå där med pengarna i näven varje gång en uppdatering kommer.

Jag ville gärna komma åt drag&drop + trackfreeze men inte på bekostnad av en sådan simpel grej som Pitchshift!?

Det är som om nya Nokia skall sakna MMS (dålig liknelse men ändå).

Återkom hur vi gör med säljet, för att jag måste ha pitchshift, jag använder mig mycket av gitarr/basloopar.

Redigerat av Steve-o
Postat
Jag ville gärna komma åt drag&drop + trackfreeze men inte på bekostnad av en sådan simpel grej som Pitchshift!?

Det är som om nya Nokia skall sakna MMS (dålig liknelse men ändå).

Återkom hur vi gör med säljet, för att jag måste ha pitchshift, jag använder mig mycket av gitarr/basloopar.

Jag köper den som sagt. Snackat med polarn och fått det bekräftat.

Nej - jag sitter inte på Essential, men visst ska det funka. Dessutom har du den här:

post-9207-1255282058.jpg

Postat
Jag köper den som sagt. Snackat med polarn och fått det bekräftat.

Nej - jag sitter inte på Essential, men visst ska det funka. Dessutom har du den här:

post-9207-1255282058.jpg

Alltså, tack för att du engagerar dig! Men vad hjälper det att posta en bild???

Det är lika korkat (menar inte det bildligt) som att posta länkar istället för att skriva i korthet hur man gör.

Jag har givetvis kollat det, men ändå så står det inte hur jag får en akustisk gitarrloop

som går i ex. G-dur till att bli G#-dur.

Har kollat i manualen om både Transpose + Pitch + Pitchshift utan att

få klarhet i detta. Så sluta gärna med att posta bilder/länkar om det inte finns något konkret.

Än en gång,

jag är jättemponerad att ni alla lägger ner tid på detta, men det funkar INTE att pitchshifta!!!!

Postat
Alltså, tack för att du engagerar dig! Men vad hjälper det att posta en bild???

Det är ingen "bild"! Det är en av de nya pluggarna i ditt DAW som är bra för monofoniskt material (Jag skrev "dessutom...")

Självklart funkar det att töja och pitcha ditt material även i Essential. Audiowarp?

Jag tänker inte "sno" ditt Essential från dig men jag står fast vid mitt köp såklart.

Postat
Det är ingen "bild"! Det är en av de nya pluggarna i ditt DAW som är bra för monofoniskt material (Jag skrev "dessutom...")

Självklart funkar det att töja och pitcha ditt material även i Essential. Audiowarp?

Jag tänker inte "sno" ditt Essential från dig men jag står fast vid mitt köp såklart.

Jo men snäääääääääälla!

Hur gör jag då???? Skriver ju att jag letat i manualen + online utan att hitta

en beskrivning på hur jag ändrar en gitarrloop från A moll till B moll!?

Gain, jag har mailat privat till dig.

Postat
Jo men snäääääääääälla!

Hur gör jag då???? Skriver ju att jag letat i manualen + online utan att hitta

en beskrivning på hur jag ändrar en gitarrloop från A moll till B moll!?

Gain, jag har mailat privat till dig.

Dubbelklicka på filen och prova att transponera materialet rakt av i editorn. Läs igenom rubbet i manualen angående editorn. Sitter inte uppe med mitt CS och måste lämna burken tyvärr. Det ska i praktiken vara samma/lika som i andra versionerna av 5 så det borde ju finnas en och annan här som kan hjälpa dig nu direkt.

Tack för PM ang köpet till min polare. Eftersom jag är så snääääll, ☺️ så föreslår jag att du iaf testar Essential i en vecka. Vill du fortfarande sälja det till mig så kör vi. Kan fan inte med att du sitter där och flippar med ditt SE3 ha ha.

Postat
Dubbelklicka på filen och prova att transponera materialet rakt av i editorn. Läs igenom rubbet i manualen angående editorn. Sitter inte uppe med mitt CS och måste lämna burken tyvärr. Det ska i praktiken vara samma/lika som i andra versionerna av 5 så det borde ju finnas en och annan här som kan hjälpa dig nu direkt.

Tack för PM ang köpet till min polare. Eftersom jag är så snääääll, ☺️ så föreslår jag att du iaf testar Essential i en vecka. Vill du fortfarande sälja det till mig så kör vi. Kan fan inte med att du sitter där och flippar med ditt SE3 ha ha.

Gain, det funkar inte!

Har nu gått igenom manualen TOTALT utan att kunna pitcha, det funkar helt enkelt inte i Essential.

Och ja, jag vill sälja det till dig!

Postat

Ska kanske nämna att "Transpose" som någon nämnde att det finns i Inspectorn, bara finns på midispår - inte audiospår...

PitchCorrect-pluggen är en mini-"autotune" som trixar med korrigering av monofoniska audiospår i realtid, om jag inte kommer ihåg helt fel. Den är alltså inte avsedd för att ändra pitch off-line på ett audiospår.

Postat

Förutom avsakjnaden av pitchshiftfunktionen (som jag personligen aldrig använder), är uppgraderingen från SE3 till ES5 värd?

Tänker t.ex. på det nya vst-protokollet (eller vad facktermen nu må vara).

Postat
Ska kanske nämna att "Transpose" som någon nämnde att det finns i Inspectorn, bara finns på midispår - inte audiospår...

PitchCorrect-pluggen är en mini-"autotune" som trixar med korrigering av monofoniska audiospår i realtid, om jag inte kommer ihåg helt fel. Den är alltså inte avsedd för att ändra pitch off-line på ett audiospår.

Det Funkar!!

Jag postade frågan om pitchshift i cubase.net och fick svaret direkt av Steinbergs tekniska support!

Man måste ta fram info line och markera loopen man vill pitchshifta och ändra i linjen

där det står Transpose.

Jag är riktigt glad nu, förlåt att jag var bitchig och tröttsam i tråden!

Steve-o

Postat
Det Funkar!!

Jag postade frågan om pitchshift i cubase.net och fick svaret direkt av Steinbergs tekniska support!

Man måste ta fram info line och markera loopen man vill pitchshifta och ändra i linjen

där det står Transpose.

Jag är riktigt glad nu, förlåt att jag var bitchig och tröttsam i tråden!

Steve-o

Det var ju bra att det gick att få rätt på till slut, men det är ändå ganska korkat att de har tagit bort funktionen från off-line menyn, där den alltid har funnits tidigare - och dumt att det inte står någonstans i manualen... 😏

Postat
Det var ju bra att det gick att få rätt på till slut, men det är ändå ganska korkat att de har tagit bort funktionen från off-line menyn, där den alltid har funnits tidigare - och dumt att det inte står någonstans i manualen... 😏

Absolut!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.