Analogfreak (oregistrerad) Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Valle, om det är så att du vill starta en petition mot Lexicons prissättning på sina pluggar så föreslår jag i all ödmjukhet att du startar en tråd om det. Annars tillhör nog varken din, min eller Demonproducentens åsikt om denna prissättning vare sig allmänintresse eller ämnet för tråden. Om du är hemskt nyfiken på just Demonproducentens åsikt i frågan så finns det ju PM? 😛 Jag håller med dig! Tycker faktiskt att Lexicon-pluggen verkar helt klart intressant. Lexicon har alltid varit världsledande på reverb så jag skulle bli väldigt förvånad om den här pluggen skulle göra mig besviken. Jag tror Lexicon är för rädd om sitt rykte för att göra bort sig på det här området. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Ja, det fattar väl jag med. Men vad tycker du? Är en prissättning på ca 16000 SEK för pluggen rimlig? för mig att köpa personligen? - nej men å andra sidan har jag ingen egen studio så jag äger själv väldigt lite utrustning det som inte råkar finnas på plats dit man kommer kan man oftast lätt hyra eller tom låna om man känner att man måste ha anser jag den prisvärd om jag hade ägt en studio av större mått? - ja (om den håller vad den lovar prestanda å ljudmässigt) hade jag inte gillat lexicon så hade jag nog däremot inte tyckt det man ska inte stirra sig blind på vad man rent konkret får - en bunt sammanlänkade ettor å nollor - utan mer på vad man kan få ut ur det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Valle, om det är så att du vill starta en petition mot Lexicons prissättning på sina pluggar så föreslår jag i all ödmjukhet att du startar en tråd om det. Annars tillhör nog varken din, min eller Demonproducentens åsikt om denna prissättning vare sig allmänintresse eller ämnet för tråden. Tack för tillrättavisningen! Väldigt omtänksamt av dig! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Men vad tycker du? Är en prissättning på ca 16000 SEK för pluggen rimlig? Nu vet jag att det inte var mig du frågade men jag hoppar in ändå. Jag har ju inte hört produkten, men om vi antar att den är motsvarande PCM 91 som listar på ca 27000 SEK inkl moms och så räknar vi av racklåda, strömförsörjning, ad/da-omvandlare och DSP. Då tycker jag nog att 16000 SEK inkl moms verkar rimligt. Varför skulle Lexicon använda sig av en helt annan prissättning för samma algoritmer? Bara för att de inte kom i aluminiumrack? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Algoritmerna på Lexicons hemsida låter snuskigt bra tycker jag... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Varför skulle Lexicon använda sig av en helt annan prissättning för samma algoritmer? Bara för att de inte kom i aluminiumrack? Ja, det är ju en i allra högsta grad intressant fråga. Du får kanske, som någon tipsade om ovan, starta en dedicerad tråd. [tankebubbla] Varför skulle Universal Audio använda sig av en helt annan prissättning för samma algoritmer? Bara för att de inte kom i aluminiumrack? [/tankebubbla] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 [tankebubbla]Varför skulle Universal Audio använda sig av en helt annan prissättning för samma algoritmer? Bara för att de inte kom i aluminiumrack? [/tankebubbla] samma algoritmer som vad? ey don quijote! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Ja, det är ju en i allra högsta grad intressant fråga. Du får kanske, som någon tipsade om ovan, starta en dedicerad tråd. [tankebubbla] Varför skulle Universal Audio använda sig av en helt annan prissättning för samma algoritmer? Bara för att de inte kom i aluminiumrack? [/tankebubbla] Din jämförelse haltar rätt ordentligt, en emulerad mjukvaruversion av en analog kompressor går inte att jämföra med en mjukvaruversion av en helt igenom digital produkt. I fallet med Lexicon-pluggen är det ju faktiskt så (i teorin iaf, jag är inte helt inläst på produkten) att man får samma algoritmer som i hårdvaran. Inte en emulering eftersom hårdvaruprodukten är lika mycket uppbyggd av ettor och nollor som vilken mjukvaruplugg som helst. Du kanske har svårt att greppa att en produkt för så mycket pengar bara är ettor och nollor i en dator, att man inte får något att greppa rent fysiskt för pengarna. Men hårdvarumässigt tror inte jag att ett Lexicon-reverb är speciellt märkvärdigt alls, några ad/da-omvandlare, en aluminiumlåda och en liten processor är inga unika eller speciellt dyra saker att köpa in och bygga ihop. Men att utveckla högklassiga algoritmer däremot, det är där Lexicon kan ta betalt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Ja, det är ju en i allra högsta grad intressant fråga. Du får kanske, som någon tipsade om ovan, starta en dedicerad tråd. Börjar inte den låtsade oron att glida utanför ämnet bli lite uttjatad vid det här laget? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 (redigerat) Börjar inte den låtsade oron att glida utanför ämnet bli lite uttjatad vid det här laget? Nämen!? Uttjatad? Jag minns att jag en (1) gång avböjt diskussion med dig. Så himla betydelsefull för dig kan jag väl inte vara att du måste ta till sådana överdrifter. 😄 edit: pinsam typo [betydelseful, skrev jag] Redigerat 13 oktober 2009 av Valle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Nämen!? Uttjatad? Jag minns att jag en (1) gång avböjt diskussion med dig. Så himla betydelseful för dig kan jag väl inte vara att du måste ta till sådana överdrifter. 😄 Jag respekterar fullt ut om någon inte orkar/vill/kan fortsätta en diskussion. Det jag syftar på är tendensen att så många uttrycker sin låtsade oro över att gå utanför ämnet sedan Olsberg satte med foten förra veckan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Jag respekterar fullt ut om någon inte orkar/vill/kan fortsätta en diskussion. Det jag syftar på är tendensen att så många uttrycker sin låtsade oro över att gå utanför ämnet sedan Olsberg satte med foten förra veckan. Det är såna här 5-åringsdiskussioner som förstör trådarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Det är såna här 5-åringsdiskussioner som förstör trådarna. Och såna har vi inte sett i överflöd av från din sida? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Din jämförelse haltar rätt ordentligt, en emulerad mjukvaruversion av en analog kompressor går inte att jämföra med en mjukvaruversion av en helt igenom digital produkt. I fallet med Lexicon-pluggen är det ju faktiskt så (i teorin iaf, jag är inte helt inläst på produkten) att man får samma algoritmer som i hårdvaran. Inte en emulering eftersom hårdvaruprodukten är lika mycket uppbyggd av ettor och nollor som vilken mjukvaruplugg som helst. Du kanske har svårt att greppa att en produkt för så mycket pengar bara är ettor och nollor i en dator, att man inte får något att greppa rent fysiskt för pengarna. Men hårdvarumässigt tror inte jag att ett Lexicon-reverb är speciellt märkvärdigt alls, några ad/da-omvandlare, en aluminiumlåda och en liten processor är inga unika eller speciellt dyra saker att köpa in och bygga ihop. Men att utveckla högklassiga algoritmer däremot, det är där Lexicon kan ta betalt. Vänta nu lite... Vad fan vad det där? Att man — t.ex. jag — eventuellt tycker att priset för pluggen ifråga inte är rimligt måste inte automatiskt innebära att man är en komplett idiot. Inte heller måste det ha med "knappare" ekonomi att göra, som Demonproducenten menar i ovan inlägg. Det behöver inte heller innebära att man inte vet hur ett Lexicon "låter". Och definitivt inte att Lexicon nödvändigtvis måste "låta" skit. Är det inte rimligt att anta att Lexicon kryddar priset ut över det vanliga, just för att pluggen heter "Lexicon"? Och är du riktigt säker på det där, att du får exakt samma algoritmer som i hårdvaran? Och varför kan man då inte redan nu vara säker på att mjukvaran kommer att låta som hårdvaran, utan många vill "vänta och se"? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Är det inte rimligt att anta att Lexicon kryddar priset ut över det vanliga, just för att pluggen heter "Lexicon"? Ja det kan ju ingen förneka. Det gäller ju allt här i världen med produkter och varför skulle det vara annorlunda i det här fallet? Och är du riktigt säker på det där, att du får exakt samma algoritmer som i hårdvaran? Och varför kan man då inte redan nu vara säker på att mjukvaran kommer att låta som hårdvaran, utan många vill "vänta och se"? Ja det får ju dem som använder hårdvaran avgöra sen när dem är släppta. Innan dess kan ingen säga med säkerhet här eller någon annanstans. Men oavsett, de borde kunna sälja de även styckesvis. Skulle få mer kunder då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 13 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 13 oktober 2009 (redigerat) Det är exakt samma algoritmer som används i PCM96. På ett annat forum kan man höra hur en av Lexicons primära kodare som bland annat är personen som implementerat algoritmerna i PCM90/PCM91/PCM96/MPX 1/960L och skapat OS kärnan för PCM 80/PCM81... Han klargör dock att soundet inte är 100% identiskt med hårdvaran, utan samma algoritmer dock så har han laggt ner energi på att få det att låta "bättre" än hårdvaran"...så vi kan nog förvänta oss minst lika god "kvalité som hårdvaran..dock får man det för 60% billigare än hårdvaran. "I've seen speculation about there still being differences in sound. One of the commenters with demo code has stated there is a difference. Time for a bit of explanation. There are a number of other little tweaks, noticeable or not, that are in my notes. So I'm not slavish about duplicating old stuff--warts and all. They are still the same algorithms--with corrections. They are in no way crippled." SSL släpte sin första demonstrations video av X-verb idag för de som är intresserade... http://www.solidstatelogic.com/Video/video...trols%20Section Redigerat 13 oktober 2009 av Ekstasis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 13 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 13 oktober 2009 (redigerat) ja absolutlikadant där föredrar man det man kan framför nåt man måste lägga tid på att experimentera sig fram till nåt som kanske är likt den som är van vid lexicon kommer förmodligen veta hur man ska hantera denna mjukvara för att uppnå samma ljud som man får fram på hårdvaran Ligger helt klart ett mervärde i att man får bra sound direkt i real-tid utan en massa krångel och utan att man behöver experimentera sig fram till något som "liknar" ett "lexicon sound". Speciellt om man som jag främst gör och spelar in musik i real tid/live..då vill jag ha bra sound direkt, inte sitta och klippa och klistra... Allt sånnt där extra jobb som tar extra tid och energi hämnar i slutändan bara det produktiva/kreativa-flödet... (iallafall för min del kan inte tala för er andra). Jag vill iallafall ha så lite hinder och trösklar som möjligt i min väg när jag skapar musik. Och köper man bra studio grejjor direkt blir man nog bra mer inspirerad...än om man sitter med gratispluggar och försöker i all onändlighet få till det ett skapligt sound... så att hitta och behålla sin inspiration är också viktigt. De flesta debattörer på det här forumet prioriterar de ekonomiska aspekterna framför allting annat till...Att det är billigt är viktigare än musiken själv... Därför man blir så himla less på alla missunsamma snorungar som dissar "proffs" grejjor, bara för att dom inte har råd med det..eller för den delen inte är villig att betala det priset. Som sagt, det är upp till var och en att avgöra vad dom priorterar mest, jag priorterar musiken framför ekonomin, och då detta är mitt liv ser jag det inga probblem att lägga alla pengar jag kan på detta. Uppenbarligen så har vi alla olika mål, jag har mina mål väldigt högt, jag nöjer mig inte med "skapligt" ljud, för att tillfredställa mig själv vill jag få allt så bra är möjligt... Just därför priorterar jag soundet framför ekonomin... Vi alla gör olika val... om Valle och Diehard nöjjer sig med gratispluggar och försöker leka studio-producenter hemma med sinna laptops så kan dom väl få göra det om det tillfredställer deras behov ? jag har dock betydligt högre mål än så. Redigerat 13 oktober 2009 av Ekstasis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 både X-Verb & Lexicon verkar vara grymma reverb bra att det börjar dyka upp lite kvalitetsverb.. det kanske går ner i pris framöver! tack för tipset ⚠️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 13 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 13 oktober 2009 både X-Verb & Lexicon verkar vara grymma reverbbra att det börjar dyka upp lite kvalitetsverb.. det kanske går ner i pris framöver! tack för tipset ⚠️ X-verb och Deunde PCIe går loss på cirkus 8500:- Duende Mini ca 1200 kr billigare...men funkar inte lika bra PCIe är bättre. Hur som helst så tror jag PCM Native"street price" kommer bli billigare än vad som angets tidigare. Skulle inte förvåna mig om du kan få det för runt 10 000sek/1400usd. En annan positiv effekt är att många i full panik kommer sälja sina hårdvardvaru enheter, då dom snabbt kommer förlora sitt värde markant.... Så man kan nog göra många fina klipp på second hand marknaden nu framöver. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Det är nog bara en tidsfråga innan TC-Electronic kommer med sin plugg. Själv har jag Yamahas Rev-x installerad i mixerbordet... Samma reverb som i Yamahas SPX2000. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 14 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 14 oktober 2009 Det är nog bara en tidsfråga innan TC-Electronic kommer med sin plugg.Själv har jag Yamahas Rev-x installerad i mixerbordet... Samma reverb som i Yamahas SPX2000. Du menar native version av VSS3 ??? Tja...till rätt pris kan det kanske konkurrera..vad jag hört låter dom dock dom reverben väldigt torra tråkiga.. Inget vidare för modulerade reverb. Dom ska dock vara väldigt bra på realistiska rums klanger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 om Valle (...) nöjjer sig med gratispluggar och försöker leka studio-[producent] hemma med sinna laptops så kan [han] väl få göra det om det tillfredställer [hans] behov ? jag har dock betydligt högre mål än så. Ja, vafan... Man gör ju så gott man kan. Att leka är kul. Och särskilt när resultatet får så fin respons från omgivningen, för man tänker liksom: Fuck! Tänk om jag hade haft möjlighet att lägga ner 8-10 timmar om dagen som "proffsen" gör, vart hade detta inte kunnat leda...? Hur går det för din del då — fått några proffs-jobb ännu? Eller leker, som du själv beskrev det, "parasitlivet" i Karlstad ännu? Tänker du köpa Lexicon-pluggen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 14 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 14 oktober 2009 Ja, vafan... Man gör ju så gott man kan. Att leka är kul. Och särskilt när resultatet får så fin respons från omgivningen, för man tänker liksom: Fuck! Tänk om jag hade haft möjlighet att lägga ner 8-10 timmar om dagen som "proffsen" gör, vart hade detta inte kunnat leda...? Hur går det för din del då — fått några proffs-jobb ännu? Eller leker, som du själv beskrev det, "parasitlivet" i Karlstad ännu? Tänker du köpa Lexicon-pluggen? Lek vidare du. Vi får väl se om ett år när jag fått ihop studion, annars är livet bra, tack för omtanken. Jag hoppas ditt liv är lika bra det med... Om jag köper pluggen det får vi se, men det är helt klart tänktbart att jag gör det, mycket tyder på det just nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 Hur går det för din del då — fått några proffs-jobb ännu? Eller leker, som du själv beskrev det, "parasitlivet" i Karlstad ännu? Tråkig kommentar Valle. Den var inte go på nåt sätt. Pratar du med folk på samma som du skriver? Trodde nog att du var vuxen nog att kunna ta en frågeställning utan att hugga på person. Och till alla i tråden som gnabbas. Det är ok att ha en åsikt i sak, men inga personangrepp tack. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 Tråkig kommentar Valle. Den var inte go på nåt sätt. Pratar du med folk på samma som du skriver?Trodde nog att du var vuxen nog att kunna ta en frågeställning utan att hugga på person. Ja, det var då beklagligt. Det var inte menat som att "hugga på person" — och jag ber uppriktigt om ursäkt om det uppfattades så. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 14 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 14 oktober 2009 Ja, det var då beklagligt. Det var inte menat som att "hugga på person" — och jag ber uppriktigt om ursäkt om det uppfattades så. Tack så mycket, det var snällt av dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 Du menar native version av VSS3 ??? Tja...till rätt pris kan det kanske konkurrera..vad jag hört låter dom dock dom reverben väldigt torra tråkiga.. Inget vidare för modulerade reverb. Dom ska dock vara väldigt bra på realistiska rums klanger. Tänkte väl mer på 6000-systemet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 Du menar native version av VSS3 ??? Tja...till rätt pris kan det kanske konkurrera..vad jag hört låter dom dock dom reverben väldigt torra tråkiga.. Inget vidare för modulerade reverb. Dom ska dock vara väldigt bra på realistiska rums klanger. Tänkte väl mer på 6000-systemet "The VSS3 Stereo Source Reverb for ProTools and PowerCore is a genuine and original reverb directly ported from the System 6000." * * http://www.tcelectronic.com/VSS3PoCo.asp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 om Valle och Diehard nöjjer sig med gratispluggar och försöker leka studio-producenter hemma med sinna laptops så kan dom väl få göra det om det tillfredställer deras behov ? jag har dock betydligt högre mål än så. jag håller med dig i sakfrågan om lexicons värde men den där kommentaren var ju ganska onödig målen kan vara precis lika höga eller högre oavsett vad du använder det handlar mer om vilken väg som man själv finner nödvändig å enklast/bäst för att nå fram Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 "The VSS3 Stereo Source Reverb for ProTools and PowerCore is a genuine and original reverb directly ported from the System 6000." * * http://www.tcelectronic.com/VSS3PoCo.asp ahaa.... Det visste jag inte... Man lär sig alltid nåt nytt.. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.