Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hallå

tänkte börja se över dom akustiska problemen i min projektstudio och tänkte att det enklaste att börja med är vibrationerna mellan monitorer och underlag.

för syftet finns ju t.ex. Auralex Mopads http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics_mopad.htm

på Thomann hittar man oxå dessa billigare varianter http://www.thomann.de/se/the_takustik_isopad.htm och http://www.thomann.de/se/acousti_pro_airspace_monpads.htm.

det brukar ju heta att man får vad man betalar för men detta känns knappast precis som raketforskning (eller så är det precis det det är : )

det är förvisso inte speciellt mkt pengar som skiljer men ska jag köpa mer akustikmaterial så spelar det ändå in....

ngn som har erfarenhet av dessa produkter? tror ni det lönar sig att köpa Mopads?

även erfarenheter av andra akustikelement mottages tacksamt : )

tack

petri

Annons
Postat

Har Mopads under mina studiomonitorer och billigare under subban på golvet. Provade såklart runt lite och det är rätt stor skillnad i kvalité och resultat. Jag rekommenderar Mopads!

// Johan

Postat

Bäst på banan är Primacoustic Recoil Stabilizers. Där börjar man nästan snacka om raketforskning - och tyvärr också priser, men är man riktigt kinkig så är det värt pengarna ändå...

Tvåa är Auralex MoPads - och sedan kommer andra i lite spridd ordning, men en bra bit efter...

Vill du bara testa om det verkar göra någon nytta, så köp inte grisen i säcken, utan skaffa ett polyeten liggunderlag på Jula för ett par tior och klipp sönder i lagom bitar. Lägg 3-4 lager av materialet mellan monitorer och underlag, så har du en hygglig nödlösning och får en indikation på vilken skillnad det blir. De riktiga prylarna blir både snyggare och bättre, men det är ett enkelt och billigt sätt att testa. 🙂

Postat

Hej!

Spelar du högt?

Modpadsen från Thomann verkar vara ett tekniskt bra lösning, men jag har ingen erfarenhet av sådana här prylar.

Räcker inte spikes i metall?

Postat
Hej!

Spelar du högt?

Modpadsen från Thomann verkar vara ett tekniskt bra lösning, men jag har ingen erfarenhet av sådana här prylar.

Räcker inte spikes i metall?

Spikes är meningslösa. Du får samma rörelseenergi som skickas ner i underlaget, men på en mindre yta så i varje punkt blir rörelseenergin väldigt mycket större än på motsvarande yta om hela ytan har anliggning. Överföringen till underlaget blir alltså lika effektiv som om du inte har något mellan.

Postat

fick precis hem mina Mopads o ställde monitorerna på dom. tyckte det blev en stor skillnad. dels blev stereobilden tydligare och dels blev basregistret jämnare om jag rör mig 1 meter fram och tillbaka i djupled. tidigare ökade basen när jag backade lite...eller jag upplevde det snarare som att jag hade svårt att höra den "korrekta" basen utan att backa från mixposition.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.