Jump to content
Annons

Ljudkort: Tre val - ett köp!?

jonathanstensson

Recommended Posts

Annons
  • Svar 129
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

maart (oregistrerad)
jag kollade in lexicon u42 ljudkortet och det första jag iaf tänkte på är att det inte finns några ingångar på framsidan. de ingångar det kortet har finns på framsidan på fast track ultran och det är grymt skönt att ha ingångar på framsidan,.

Han vill väl ha ingångarna på baksidan...? 😑

ja det är sant, men sen är mboxen låst till PT och går den sönder som min gjorde då är det åt helvete.

skulle kosta 3500kr att laga min mbox, då kände jag att det var bättre att köra på ett nytt ljudkort.

Det är nog PT som är låst till Mboxen... men jag förstår ditt resonemang.

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
men hur fungerar det med garanti på såna här saker om man köper från utlandet. någon med erfarenhet?

Thomann har 3 års garanti.

Dela på andra sajter

vilket är bäst? kan någon avgöra?`

Anledningen till varför det verkar vara så svårt att få ett svar på den fråga kan bero på att helt enkelt inte går att avgöra vilket som är bäst, utan de är lika bra allihop. Allting handlar bara om folks personliga preferenser, så alla svar kommer förbli väldigt subjektiva.

Jag lovar dig, ingen kommer kunna lyssna på dina låtar och säga "aha, han har ett M-audio kort han". Den lilla skillnaden mellan dessa kort är förmodligen så försumbar att det inte spelar någon roll vilket du väljer.

M-audio har varit j*vligt slöa med att spotta ur sig drivrutiner till Windows XP x64. Jag satt å svor mycket och länge över detta faktum en gång i tiden när jag körde M-audio delta1010lt och XP x64. Nu vet jag inte alls om det är det OSet du kommer köra men man kanske kan se det som ett lite varningens finger när det gäller framtida drivrutinssläpp. Fast nu kanske jag bara pratar strunt, dom har säkert skärpt sig. 😏

Seså.. spring iväg och köp dig ditt ljudkort nu och börja skapa musik!

Dela på andra sajter

Thomann har 3 års garanti.

mjo, det har dv247.com också... mailade dem och fick som svar att de stod för allting under första året.. även fraktkostnader, de två följande åren har man garanti men får betala frakten.

och 2600 kr för detta kortet känns som en otroligt bra affär 😲

just nu är det antingen detta eller saffire LE.. men det är ju alltid roligare att ha något nytt ;D

Dela på andra sajter

Anledningen till varför det verkar vara så svårt att få ett svar på den fråga kan bero på att helt enkelt inte går att avgöra vilket som är bäst, utan de är lika bra allihop. Allting handlar bara om folks personliga preferenser, så alla svar kommer förbli väldigt subjektiva.

Jag lovar dig, ingen kommer kunna lyssna på dina låtar och säga "aha, han har ett M-audio kort han". Den lilla skillnaden mellan dessa kort är förmodligen så försumbar att det inte spelar någon roll vilket du väljer.

M-audio har varit j*vligt slöa med att spotta ur sig drivrutiner till Windows XP x64. Jag satt å svor mycket och länge över detta faktum en gång i tiden när jag körde M-audio delta1010lt och XP x64. Nu vet jag inte alls om det är det OSet du kommer köra men man kanske kan se det som ett lite varningens finger när det gäller framtida drivrutinssläpp. Fast nu kanske jag bara pratar strunt, dom har säkert skärpt sig. 😲

Seså.. spring iväg och köp dig ditt ljudkort nu och börja skapa musik!

haha, tack så mycket 😎

jag förstår också att det inte kan skilja så mycket, men man blir lite överdriven när det är dags att välja, iaf jag!

Dela på andra sajter

mjo, det har dv247.com också... mailade dem och fick som svar att de stod för allting under första året.. även fraktkostnader, de två följande åren har man garanti men får betala frakten.

och 2600 kr för detta kortet känns som en otroligt bra affär 🙂

just nu är det antingen detta eller saffire LE.. men det är ju alltid roligare att ha något nytt ;D

Jag har följt din tråd, då jag står i samma situation. Ska köpa nytt ljudkort. Trött på röran med PT och Mbox. Inget är kompatibelt med någonting.

Kan bara tillägga att DV247 är mycket bra att handla hos. Seriösa och snabb och personlig service.

Dela på andra sajter

Jag har följt din tråd, då jag står i samma situation. Ska köpa nytt ljudkort. Trött på röran med PT och Mbox. Inget är kompatibelt med någonting.

Kan bara tillägga att DV247 är mycket bra att handla hos. Seriösa och snabb och personlig service.

"Röran med PT och Mbox"? Har jag problem att se fram emot med mina grejor?

Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Nu förstår jag inte riktigt. Och jag har ändå kört PT i ganska många år...

PT startar inte om du inte har ett ljudkort från antingen Digidesign eller M-Audio.

Det finns tre versioner av PT:

PT LE funkar med Digidesigns små ljudkort (Mbox och Digi00X)

PT M-Powered funkar med de flesta (alla?) M-Audios ljudkort

PT HD funkar med Digidesigns PT HD-kort.

Inte så rörigt 🙂

Dela på andra sajter

näe, jag funderade över mbox först faktiskt..

men har du kollat nåt på fast track ultra vs lexicon u42S? har nästan bestämt mig för u42 bara pga layouten och att de i musikaffären bara pratar bra om den. men isf beställer jag från dv247.com : ) men om något händer, de har ju 3 års garanti, betalar jag frakten till dem isf?

Dela på andra sajter

Nu förstår jag inte riktigt. Och jag har ändå kört PT i ganska många år...

PT startar inte om du inte har ett ljudkort från antingen Digidesign eller M-Audio.

Det finns tre versioner av PT:

PT LE funkar med Digidesigns små ljudkort (Mbox och Digi00X)

PT M-Powered funkar med de flesta (alla?) M-Audios ljudkort

PT HD funkar med Digidesigns PT HD-kort.

Inte så rörigt 🙂

Jag kör PT LE med Mbox. Med rörigt avser jag att PT är väldigt kinkigt med vilken version av Mac OS som man kör. Det är vare sig bakåt- eller framåtkompatibelt.

Dela på andra sajter

Jag varnade dig.

Jag är dock inte så säker på att Lexicon gör ljudkort om tre år även om du har en garanti.

Skit samma dom gör bra grejjer hursomhelst.

jo, jag har funderat över det.. men du menar att saffire le är ett bättre kort? (skrev fel igår)

för det är antingen saffire le eller u42s jag väljer mellan 😉

Dela på andra sajter

Sånt stort val är det som sagt inte. har du två ljudkort att välja mellan och inte kan bestämma dig så

singla slant om det!! känns ljudkortet du får fram med hjälp av att singla slant fel så tar du det andra.

problem solved. Jag vet inte hur du är, men när jag ska köpa nytt ljudkort så kollar jag upp grejer om

ljukortet/en och sen när jag får pengar så köper jag så fort jag bara kan!! man vill ju inte gå och vänta...

Dela på andra sajter

men vilket kort är bäst utav de jag nämnde ovan?

och är dv247.com den "billigaste" sidan man bör köpa från?

Priset på Digital Village för U42S:en är sjukt lågt. Jag gissar att det är för att Pundet sjunkit så raskt sen i somras (från runt 15 spänn till kring 11) plus att Lexicon kör en drive just nu på I-Onix-serien. (Jag håller på och handlar det kortet till kompispris rakt från den svenska grossisten just nu, och min kontakt på Septon blev alldeles trött när jag skickade länken till honom.) :rolleyes:

Dela på andra sajter

Priset på Digital Village för U42S:en är sjukt lågt. Jag gissar att det är för att Pundet sjunkit så raskt sen i somras (från runt 15 spänn till kring 11) plus att Lexicon kör en drive just nu på I-Onix-serien. (Jag håller på och handlar det kortet till kompispris rakt från den svenska grossisten just nu, och min kontakt på Septon blev alldeles trött när jag skickade länken till honom.) 😛

jo jag vet! det känns som riktigt mycket för pengarna.. du får fixa in mig på kompispriset 😄 hehe.. näe, men tror att jag beställer därifrån imorgon bitti eller nåt. lär väl bli lite elixirsträngar på halva priset mot sverige också!

Dela på andra sajter

Ny förpackning med plast och knastrande frigolit är ju väldigt trevligt.

Jag tyckte Lexiconkortet såg jäkligt bra ut och kan inte tänka mig att det skulle vara dåligt.

Men åter igen, jag är ju ingen expert...

Du skulle spela in gitarren med två mikar, vilka?

Dela på andra sajter

tror att jag har testat en sån och att jag gillade den riktigt mycket faktiskt 😄

haha, vi får väl se vad det kan bli!

inte riktigt min musikstil, men kan inte neka att det låter riktigt härligt!

och på tal om ingenting så luktar en gibson med gran/mahogny helt underbart <3

http://open.spotify.com/track/05cLHUb65Na1jBi9KC2oUT

den är på något sätt otroligt skön!

Coolt, jag hörde honom för första gången för två veckor sen när jag sökte på Bold As Love, oj jisses vilket solo. Han tar några jävulska toner i början som jag givetvis anammade direkt. Han är riktigt säker.

Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag har nu anmält samtliga inlägg som handlar om gitarrer och mickar eftersom de inte har med trådens ämne att göra... nämligen ljudkort.

Jag utgår ifrån att dessa inlägg raderas av moderatorer och att varningar utfärdas om nu Olsberg är seriös med det nya systemet.

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Jag har nu anmält samtliga inlägg som handlar om gitarrer och mickar eftersom de inte har med trådens ämne att göra... nämligen ljudkort.

Jag utgår ifrån att dessa inlägg raderas av moderatorer och att varningar utfärdas eftersom jag tror Olsberg är seriös med det nya systemet.

Äntligen! Det kallar jag civilkurage!

Dela på andra sajter

Kolla recensionen på soundonsound, du får väl pröjsa för att läsa den iofs, men det kan det ju vara värt för att stilla nyfikenheten. Visserligen är det en större modell, men jag skulle tippa att det är samma preamps.

/Andreas

Dela på andra sajter

Kolla recensionen på soundonsound, du får väl pröjsa för att läsa den iofs, men det kan det ju vara värt för att stilla nyfikenheten. Visserligen är det en större modell, men jag skulle tippa att det är samma preamps.

/Andreas

mm, har kollat lite där.. men hittade 3 på tyska på thomann så imorgon blir det till att översätta med tyskaläraren ; ) haha den har fått typ 9/10 på 4 test jag sett nästan..

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...
Fick ett bättre pris av dv247.com precis, 2500 svenska (dock utan frakt) hehe.. så beställer imorgon, tack för all hjälp även om jag nästan hade bestämt mig från början. ha det bra och lycka till med musiken.

puss

Har du kommit igång med ljudkortet? Har du några synpunkter att delge oss nyfikna?

Dela på andra sajter

Har du kommit igång med ljudkortet? Har du några synpunkter att delge oss nyfikna?

Jag har kommit igång!

Det första jag slogs av var hur robust den var, visst, lite större än ex. Saffire LE men så robust och stadigt!

Tog ett litet tag att få in inställningar då jag aldrig haft ljudkort innan... Jag hade en kväll också problem med att den dog konstant, men har fungerat till 100% senaste två veckorna.

Använder en äldre bärbar dator så latencyn är väl inte den bästa precis (2/16 ms har jag för mig).

Men ljudkvalitén bedömmer jag som mycket bra och de två låtar jag hunnit spela in är jag mycket nöjd med!

Så mycket mer har jag inte att säga då jag inte kan något tekniskt om just ljudkort, men allting känns proffsigt och knappar/rattar är mycket sköna att använda.

Kan återkomma om någon månad!

Mvh. Jonathan

Dela på andra sajter

m-audio har inte fixat drivrutiner till vista 64 till sina midi-gränssnitt än....

inte så bra 😆

Jag köpte ett midiman midiinterface för USB för typ 10 år sedan, och de tar fortfarande fram drivisar till Windows 7. Det tycker jag är strongt!

Få tillverkare ger den supporten för produkter som inte längre säljs.

Visst har ljudkortet betydelse, men det är ännu viktigare att det är stabila drivare. Jag har provat det mesta på marknaden genom åren men generellt sätt har jag aldrig haft problem med m-audios prylar. De säljer också i så stora volymer att det får lättare att identifiera fel o.s.v.

Det är långt mer än vad jag kan säga om andra tillverkare såsom motu, emu o.s.v. Själv skulle jag aldrig köpa ifrån en gammal hårdvarutillverkare med lite erfarenhet av utveckling av drivrutiner o.s.v. Dessutom - Hur kul är det sedan om företaget misslyckas och du sitter där med ett ljudkort utan drivrutiner för nästa windowsversion (eller vad du nu kör)?

Det är rätt många tillverkare som är sopiga på att uppdatera med 64-bits drivare och just m-audio var lite långsamma med Vista. Däremot är de snart ute med 64- och 32-bitars drivisar till Windows 7 (publike beta finns för nedladdning). Visata föreseningen beridde bland annat på att Vista hade så mycket DRM funktioner och liknande som ställde till problem för utvecklare (krävdes t.ex. DRM stöd för högre bitdjup och samplingsfrekvens som musiker använder osv).

Men men... säger inte att alla andra är dåliga bara att jag skulle föredra någon som kan mjukvara framför någon som kan hårdvara just när det gäller ljudkort.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.