jonathanstensson Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Hejsan allesammans! Är inne i studioköpandet och införskaffat mig mickar och hörlurar! Nu är det ljudkortet kvar (resten har jag redan sedan innan). Jag har funderat i 2 månader men har kommit fram till tre olika och måste bara bestämma mig för vilket. Har också länkat samt skrivit mina egna fördelar / nackdelar. Kort 1: M-Audio Fast Track Pro http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=3289 Fördelar: - Bra pris (2200 kr) - Två kanaler, Spdif, Midi, Inserts - Väldigt lättanvänt - Fungerar med Pro Tools Nackdelar: - USB 1.1 - Känns OERHÖRT plastigt, har använt det hemma och gillade inte själva konceptet Kort 2: Lexicon U22 Lexicon U22 Fördelar: - Oerhört snyggt! (hehe) - Väldigt bra layout, gillar själv att slippa kablarna på framsidan! - Just nu kampanjpris på musikcentralen (3000kr) - Ska enligt försäljaren där låta mycket bättre än Fast Track Pro samt fått mycket bra kritik i MM - USB 2.0 Nackdelar: - Lite dyrare - Saknar Spdif (om det nu är så viktigt?) och Inserts (till ex. compressor?) - Fungerar INTE ihop med Pro Tools Kort 3: Focusrite Saffire LE Focusrite Saffire LE Fördelar: - Firewire - Ser iaf robust ut - En OTROLIG massa ingångar och utgångar samt fyra kanaler (vilket jag nog egentligen inte behöver). Nackdelar: - Känns lite plottrigt då jag gillar översikten på Lexicon-kortet (om man jämför dem) - Finns det mer? Jag vore OERHÖRT tacksam om någon kunde kommentera detta. Jag kan inget inspelningsprogram riktigt, men har använt både PT och Cubase (och har båda hemma). Jag känner en liten "förlust" utan Pro Tools men Cubase blir nog bra det också isf. För vill jag har PT MÅSTE jag ju välja M-Audio kortet. Kan tilllägga att Mbox inte är något alternativ, då det blir för dyrt. Tacksam för snabba svar och kommentarer vilket kort ni anser är bäst utav dessa. Mvh. Jonathan Eng-Stensson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karut4 Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Köp Mbox snåljåp! /Kusin, skellefte Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jonathanstensson Postat 9 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2009 Köp Mbox snåljåp! /Kusin, skellefte Det är inget val eftersom det både blir för dyrt och att jag vill i framtiden kunna välja mer fritt mellan program. Mbox fungerar ju inte överdrivet bra med andra programvaror vad jag hört. Så om du kollar de tre ovan, vad tror du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karut4 Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 (redigerat) Det är inget val eftersom det både blir för dyrt och att jag vill i framtiden kunna välja mer fritt mellan program. Mbox fungerar ju inte överdrivet bra med andra programvaror vad jag hört. Så om du kollar de tre ovan, vad tror du? Nr 2 eller 3. Kanske 3 då den kör på firewire. Jag har själv usb men alla "som vet" säger firewire. 2:an är ju jäkligt snygg i och för sig... Focusrite är ju kända för bra mikrofonförstärkare. Redigerat 9 oktober 2009 av karut4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Mbox fungerar ju inte överdrivet bra med andra programvaror vad jag hört. Var har du hört det? Det stämmer åtminstone inte alls med mina erfarenheter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karut4 Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Mitt tips är trean, focusriten. Många ingångar är inte fel, vips så ska du spela in trummor eller nåt. Firewire är ett plus. Bra mikstärkare. Tjing! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Av dom tre korten hade jag valt Focusrite Saffire LE av den anledningen att det funnits ute på marknaden ett tag och diverse buggar i mjukvara/hårdvara har blivit fixade. Det är ett stabilt kort som många är nöjda med. Lexicon kortet är riktigt snyggt men det är för nytt anser jag för att man ska veta om det är ett bra köp eller inte. Men för att göra ditt val lite svårare hade jag inte köpt något av korten alls om jag fick välja fritt. Jag gissar att ditt tak är på 3000:-, och om så är fallet hade detta kortet varit mitt direkta köp: http://www.tcelectronic.com/desktopkonnekt6.asp http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304340 faller in i din prisklass och även när det gäller utseende gissar jag? 😉 Seriöst märke med bra rykte bakom sig. Det fungerar inte med Pro Tools men det är ingen nackdel om du nu inte verkligen ska jobba med det. Största styrkan i PT är dessutom inspelning/mixning, och vet du med säkerhet att du inte kommer att spela in en jäkla massa kanaler/instrument mm så finns det ingen anledning att gråta blod över en sådan kompatibilitet. Satsa på ett riktigt bra kort istället och jobba med de program som stöds. Framtiden kommer visa om det behövs något mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jonathanstensson Postat 9 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2009 (redigerat) Det verkar som att Saffire-kortet är ett bättre köp. Men den firewirekabeln är en sån stor vanlig eller? För jag har bara en sån mini-Firewire eller vad de heter ;D på min bärbara. Är det kortet bättre och mer värt pengarna än Lexicon? Det är bara det att jag älskar layouten på U22, att slippa ha alla kablar ivägen är ju +++. Men visst, mer ingångar på Saffire. Spdif också, om man nu kommer att ha användning för det? TC-kortet är inte av intresse då det bara är en kanal med XLR, jag behöver två 😐 Dessutom, hur är dessa kort: Presonus Firebox och Edirol UA-25EX (som faktiskt har inbyggd limiter/compressor) Någon mer som har synpunkter? Ett STORT tack hittils! //Jonathan Redigerat 9 oktober 2009 av jonathanstensson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 (redigerat) TC Konnekt 6 har underbar ljudkvalité. Du kan ju köpa en dedikerad preamp och köra in i en av line-ingångarna... Redigerat 9 oktober 2009 av Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jonathanstensson Postat 9 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2009 TC Konnekt 6 har underbar ljudkvalité. Du kan ju köpa en dedikerad preamp och köra in i en av line-ingångarna... Det känns inte som ett alternativ även om det låter bra ; ) Vill ha allt i ett, och inte behöva köpa några andra prylar. Läs gärna inlägget ovan som jag precis redigerade. Om vi bortser från TC's kort, vilket rekommenderar du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karut4 Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Mbox Mini då? http://jam.se/produkt/Ljudkort/A31278-Digi...ftfull!.jam Inkluderar PT 8 och digidesigns mjukvarukompressorer etc. Bra grejjer. 1 st XLR-ingång och en line-in tele. Du ska ha dem till gitarr och sång förmodar jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jonathanstensson Postat 9 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2009 Mbox Mini då? http://jam.se/produkt/Ljudkort/A31278-Digi...ftfull!.jam Inkluderar PT 8 och digidesigns mjukvarukompressorer etc. Bra grejjer. 1 st XLR-ingång och en line-in tele. Du ska ha dem till gitarr och sång förmodar jag. Det var faktiskt den jag tittade på allra först, men jag vill ha två XLR för att kunna micka gitarren med två mickar.. och Mbox 2 blir för dyr. Så.. vilket säger du om vi också räknar med de två jag la till i fyra inlägg ovanför detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hastalavista Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Hej Kan bara tillföra som "hastigast" att jag kör på Saffire (dock ej LE) och har alltid varit nöjd. Ett litet aber som kan uppstå är att DAW:en tappar ASIO drivisen. Detta kan ske vid uppstart men man märker det omedelbart och det tar typ 3 sek att fixa. Firewire och 2 separata lyssningar fick mig att välja detta kort en gång i tiden. Trycket i hörlursförstärkarna har diskuterats på forumet, svaret är JA. Det räcker till även om impedansen är 600 ohm. KÖP! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karut4 Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Jag säger oxå Saffire. Alternativet är Presonusen. Nu får du fanimig bestämma dig, kör på saffiren. Öppet köp en vecka är det väl hur som helst? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jonathanstensson Postat 9 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2009 Hej Kan bara tillföra som "hastigast" att jag kör på Saffire (dock ej LE) och har alltid varit nöjd. Ett litet aber som kan uppstå är att DAW:en tappar ASIO drivisen. Detta kan ske vid uppstart men man märker det omedelbart och det tar typ 3 sek att fixa. Firewire och 2 separata lyssningar fick mig att välja detta kort en gång i tiden. Trycket i hörlursförstärkarna har diskuterats på forumet, svaret är JA. Det räcker till även om impedansen är 600 ohm. KÖP! Jag säger oxå Saffire. Alternativet är Presonusen. Nu får du fanimig bestämma dig, kör på saffiren. Öppet köp en vecka är det väl hur som helst? Haha 🥰 Men slutligen: Är firewire så mycket bättre än USB 2.0? Och hur kopplar man den stora kontakten som är på Saffire till en liten firewireport på en bärbar? OCH (ska framöver välja mellan saffire och lexicon).. är det bättre ljudkvalite på saffire-kortet eller lär de vara jämna? Kan inte sluta tycka att lexicon-kortet har dödsbra layout och är assnyggt (A) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Jag sätter upp ett varnande finger för Focusrite då dom har stora problem med drivrutiner och sync. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jonathanstensson Postat 9 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2009 Jag sätter upp ett varnande finger för Focusrite då dom har stora problem med drivrutiner och sync. jasså? tror du mer på lexicon-kortet? men hur pass mycket bättre är firewire egentligen? känns mycket "enklare" med usb 🥰 och.. hur ofta har man användning för spdif? om man som jag använder elgura, akustisk gitarr, keyboard, munspel och sång? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 S/PDIF har du bara användning av när du ska skicka signaler digitalt mellan 2 enheter. För dina behov som du räknade upp kommer du inte behöva S/PDIF. Vad har du för dator? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jonathanstensson Postat 9 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2009 S/PDIF har du bara användning av när du ska skicka signaler digitalt mellan 2 enheter. För dina behov som du räknade upp kommer du inte behöva S/PDIF. Vad har du för dator? okej... just nu har jag en äldre Dell Inspiron 9300. 2 Ghz Intelprocessor med 1 GB RAM (jag vet, lite väl klent men ska köpa en ny om ett halvår så ska ha denna ett tag till iaf.) Men vilket kort rekommenderar du personligen? Lexicon kortet eller Saffire? (Saffire är mer intressant nu än innan då alla rekommenderar det, men layouten på U22 är underbart ; D ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Becker Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Jag säger nog oxå Saffirekortet men för bövelen, handla begagnat! Jag sålde mitt Saffire för 1500 eller nåt. För 3 loppor får du mkt ljudkort begagnat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 okej... just nu har jag en äldre Dell Inspiron 9300. 2 Ghz Intelprocessor med 1 GB RAM (jag vet, lite väl klent men ska köpa en ny om ett halvår så ska ha denna ett tag till iaf.) Men vilket kort rekommenderar du personligen? Lexicon kortet eller Saffire? (Saffire är mer intressant nu än innan då alla rekommenderar det, men layouten på U22 är underbart ; D ) Varför inte PCI-kort plus en Line-Audio preamp? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jonathanstensson Postat 9 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2009 Jag säger nog oxå Saffirekortet men för bövelen, handla begagnat! Jag sålde mitt Saffire för 1500 eller nåt. För 3 loppor får du mkt ljudkort begagnat! haha okej 🙂 mjo jag har kollat blocket, men jag gillar inte att köpa begagnat om det skulle hända något (A) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jonathanstensson Postat 9 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2009 Varför inte PCI-kort plus en Line-Audio preamp? känner att jag måste ha ett externt kort, bara är så 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Du tänker mycket på layout och användarvänlighet, vilket jag också tycker är viktigt. Något som inte står i dina fördelar och nackdelar är ljudkvalitet vilket är svårt att läsa sig till. Kan rekommendera pre´sen på Saffire. De är väldigt rena. Hellre FW än USB. I mitt tycke känns det stabilare vid användandet. Kan inte säga varför. Jämnare flyt på något sätt. Själv kör jag med saffire och har aldrig haft problem med det. Kolla om det finns något känt kompabilitetsproblem med ett speciellt chipset eller liknande med tanke på vad AF sa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jonathanstensson Postat 9 oktober 2009 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2009 Du tänker mycket på layout och användarvänlighet, vilket jag också tycker är viktigt.Något som inte står i dina fördelar och nackdelar är ljudkvalitet vilket är svårt att läsa sig till. Kan rekommendera pre´sen på Saffire. De är väldigt rena. Hellre FW än USB. I mitt tycke känns det stabilare vid användandet. Kan inte säga varför. Jämnare flyt på något sätt. Själv kör jag med saffire och har aldrig haft problem med det. Kolla om det finns något känt kompabilitetsproblem med ett speciellt chipset eller liknande med tanke på vad AF sa. okej, detta låter bra 🙂 blir mer och mer övertygad! jag som tyckte att det skulle vara skönt med alla ingångar på baksidan och på så sätt slippa dem där framme och få ha "rattarna" i fred 🙂 men ska fundera lite, men vet du hur jag kopplar det till en sån liten firewireport som man har på en bärbar dator? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Skippa ljudkortet och köp ett musikkort i stället så slipper du tonsätta 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nixpix2 Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Edirols UA-25 är ett klockrent kort annars. Låter bra gör det också. Tar sin ström från usb, så du slipper extra trafo om du skulle ha en liten firewireport. För övrigt är den lilla firewireporten värdelös eftersom den lätt lossnar från datorn (=INTE kul om det händer mitt under arbetet). Har kört usb-ljudkort i flera år i kombination med många ljudspår på usb-hårddisk och aldrig haft problem. Gillar inte Lexicons kort, eftersom jag köpte ett för några år sedan och aldrig fick att fungera trots test med flera datorer. Edirol UA-25 EX, verkar vara en uppdaterad version av UA-25 utan några större förändringar, men ganska mycket dyrare. Försök hitta ett beggat UA-25. Liten risk att ett sådant skulle gå sönder, eftersom de är rätt välbyggda och har chassi av metall. Det jag hört av Presonus micförstärkare har inte varit speciellt imponerande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 (redigerat) Tycker det är dåligt att det finns några stora recensioner där man mätt upp alla moderna ljudkort. Eller? Redigerat 9 oktober 2009 av Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DuckieTheAnk Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 helt klart saffire eller firebox! (Jag lutar dock åt Presonus Firebox om jag ska vara ärlig). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Dela Postat 9 oktober 2009 Tycker det är dåligt att det finns några stora recensioner där man mätt upp alla moderna ljudkort. Eller? Menar du att det inte finns några stora recensioner? Studio har ju haft en del om ljudkort. Finns köpa som pdf i såna fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.