Jump to content
Annons

Revolutionerande nytt instrument, Eigerharp!

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Postat
Verkar som om du inte kollat på videon alls, för det är ju uppenbart att med detta instrument så kommer man få fram helt unika ljud på grund av att det går att spela med på så många olika sätt, snabbt utrycksfullt och flexibelt verkar det verkligen vara och som sagt utseendet lär det komma fler varianter på.

Som sagt var du verkar vara helt övertygad och lyrisk och det får du vara men jag står fast vid att jag inte tror på det här alls. Men om jag skulle ha fel i framtiden ska jag vara den första att erkänna att jag hade fel. Tills dess fortsätter jag att tveka.

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tycker instrumentet verkar vara en kul grej. Det kanske kan säljas på Teknikmagasinet i framtiden. 🙂

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Är det inte så att eigerharpen är ett instrument, som vilket som helst, som kräver att man lär sig använda det innan ljuv musik uppstår? Eller är den per automatik mer uttrycksfull än till exempel ett simpelt midikeyboard?

I och med att det reagerar på fler sätt än ett vanligt midikeyboard både dynamiskt och mekaniskt så måste man nog säga det ja..sen är det nog ingen nackdel ju duktigare man är..

Postat (redigerat)
Som sagt var du verkar vara helt övertygad och lyrisk och det får du vara men jag står fast vid att jag inte tror på det här alls. Men om jag skulle ha fel i framtiden ska jag vara den första att erkänna att jag hade fel.

Duhar fel redan nu...

http://www.youtube.com/watch?v=KRezHceBooo

Redigerat av Glaskatten
Postat
I och med att det reagerar på fler sätt än ett vanligt midikeyboard både dynamiskt och mekaniskt så måste man nog säga det ja..sen är det nog ingen nackdel ju duktigare man är..

Hur reagerar det dynamiskt menar du?

Postat
Hur reagerar det dynamiskt menar du?

Eigenharp har ett flertal sätt att kontrollera dynamiken

"Keys

133 keys in all.

120 keys on the main keyboard.

12 percussion keys on the lower part of the instrument.

Plus one mute key.

Key Properties:

Sampled at 2000 samples/second, per key.

11 bit (2048 values) resolution.

Sensitive to direct pressure and to lateral pressure in both directions.

Breath pipe:

Sampled at 2000 samples/second.

12 bit (4098 value) resolution.

Bidirectional, sensitive to blown and drawn breath.

Removable, interchangeable mouthpiece for hygiene.

2 Strip Controllers:

One on each side of the instrument, 480mm long.

Sampled at 2000 samples/second per strip.

11 bit (2048 values) resolution."

DieHard (oregistrerad)
Postat
Duhar fel redan nu...

Jaha tre snubbar som lirar på den grejen. Och? Vad bevisar det? Ja det här blir väl kanske en liten fluga lagom till jul för de som aldrig spelat något förut. En Teknikmagasinet produkt för finniga tonårskillar.

Postat
Jaha tre snubbar som lirar på den grejen. Och? Vad bevisar det? Ja det här blir väl kanske en liten fluga lagom till jul för de som aldrig spelat något förut. En Teknikmagasinet produkt för finniga tonårskillar.

Du har sååå feeel....

Postat

☺️ Riktigt så många finniga tonårskillar finns det nog inte vars föräldrar är beredda att slänga upp de 30-40 papp den kommer att kosta att den riskerar att bli årets julklapp.

Nej, en seriös och på många sätt nydanande produkt är det ju utan tvekan. Sen kan man väl älska eller hata den utan att alla måste tycka likadant?

DieHard (oregistrerad)
Postat
😄 Riktigt så många finniga tonårskillar finns det nog inte vars föräldrar är beredda att slänga upp de 30-40 papp den kommer att kosta att den riskerar att bli årets julklapp.

Nej, en seriös och på många sätt nydanande produkt är det ju utan tvekan. Sen kan man väl älska eller hata den utan att alla måste tycka likadant?

30-40 för det där? 😆 Finns ju samplingsbibliotek för långt mindre. Och sen lär det säkert komma billiga made in Taiwankopior som säljs till finniga tonårskillar på Teknikmagasinet snart. ☺️

Postat
30-40 för det där? 😄 Finns ju samplingsbibliotek för långt mindre. Och sen lär det säkert komma billiga made in Taiwankopior som säljs till finniga tonårskillar på Teknikmagasinet snart. 😆

Som kommer att tillverkas av Bontempi ☺️

http://www.eurotoyshop.com/EuropeanToys/It...rument-Toys.asp

Postat

Rackarns coolt faktiskt. Skulle lätt kunna tänka mig att köpa en sådan om de varit lite billigare. 4000 GBP är ganska saftigt...

Postat
30-40 för det där? ☺️ Finns ju samplingsbibliotek för långt mindre.

Knappast jämförbart...

Postat
Eigenharp har ett flertal sätt att kontrollera dynamiken

"Keys

133 keys in all.

120 keys on the main keyboard.

12 percussion keys on the lower part of the instrument.

Plus one mute key.

Key Properties:

Sampled at 2000 samples/second, per key.

11 bit (2048 values) resolution.

Sensitive to direct pressure and to lateral pressure in both directions.

Breath pipe:

Sampled at 2000 samples/second.

12 bit (4098 value) resolution.

Bidirectional, sensitive to blown and drawn breath.

Removable, interchangeable mouthpiece for hygiene.

2 Strip Controllers:

One on each side of the instrument, 480mm long.

Sampled at 2000 samples/second per strip.

11 bit (2048 values) resolution."

Låter som om flygvapnet skulle kunna vara intresserade. Man skulle nog kunna ersätta en hel cockpits reglage med denna apparat… ☺️

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Ja, den var ju sjukt dyr men kan nog vara rätt cool.

Med tanke på att folk fortfarande köper kassa midienheter till sina elguror för att kunna spela dragspel på sin gura så kommer nog en viss sorts människor att köpa den i alla fall.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Knappast jämförbart...

Inte? Jag tycker det och det går lika bra köpa en kanonhårdvarusynt för mindre också med grymt ljud istället för din Star Trekgitarr.

Postat

Man får ju lära sig spela från scratch igen, eftersom det varken liknar gitarr eller keyboard. Delvis liknar det kanske knappdragspel med lite tillägg... 😕

Frågan är hur många bortsett från ett antal tvättäkta nördar, som verkligen är intresserade av att lägga ner så mycket tid som det skulle kräva, när de kan köra vidare med de möjligheter som redan finns och fungerar utmärkt, med pitchhjul, modulationshjul, expressionpedal, aftertouch och annat som kan styra dynamiken på i princip samma sätt, men med välbekant användarinterface...

Postat

Vad tror du om den här då Glaskatten? 😕

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Ja jag lär ju knappast köpa den som använder min Roland FantomX som midi klaviatur... 😕

Postat
Man får ju lära sig spela från scratch igen, eftersom det varken liknar gitarr eller keyboard. Delvis liknar det kanske knappdragspel med lite tillägg... 😕

Frågan är hur många bortsett från ett antal tvättäkta nördar, som verkligen är intresserade av att lägga ner så mycket tid som det skulle kräva, när de kan köra vidare med de möjligheter som redan finns och fungerar utmärkt, med pitchhjul, modulationshjul, expressionpedal, aftertouch och annat som kan styra dynamiken på i princip samma sätt, men med välbekant användarinterface...

Så du har inte heller fattat? Givetvis kommer de flesta fortsätta använda sina gamla instrument med de nackdelar som de har, men de som vill utforska lite fler musikaliska möjligheter och dessutom ha mer kontroll över sin musik-output lär defintivt vara öppna för att prova Eigenharp

ett instrument som knappast är mer nördigt än något annat..

Postat
Så du har inte heller fattat? Givetvis kommer de flesta fortsätta använda sina gamla instrument med de nackdelar som de har, men de som vill utforska lite fler musikaliska möjligheter och dessutom ha mer kontroll över sin musik-output lär defintivt vara öppna för att prova Eigenharp

Jarre + några till kommer säkert att köpa en men något genombrått tror jag inte på men tiden får väl motbevisa mig.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Så du har inte heller fattat?

Nu får du ta och ge dig va? För att alla andra som inte är lika övertygad som dig så har dem inte fattat? Fattat vad då? Och vilka nackdelar, som du snackar, om har andra instrument? Konstigt, jag har inte hört någon som tycker och beklagat sig att deras gamla har nackdelar.

Postat

Absolut om du använder den så här

Ursäkta min otydlighet, är telefonen ett musikinstrument?
Postat

Fler möjligheter lär det förstås inte bli om de inte börjar skapa ljudbilbiotek med scripts o dyl själva också, som är anpassade efter kontrollmöjligheterna i denna controllern. Alla befintliga samplingsbibliotek är ju anpassade efter de möjligheter som alla har med de kontrollmöjligheter som har funnits inbyggda i klaviaturer eller finns som tillbehör sedan urminnes tider.

Att kalla det instrument är väl förstås också lite överdrivet? Det är ju "bara" en midicontroller - även om det är en väldigt avancerad controller... 😕

Postat
Att kalla det instrument är väl förstås också lite överdrivet? Det är ju "bara" en midicontroller - även om det är en väldigt avancerad controller... 😕

Att kalla Eigenharp ett instrument är inte mer överdrivet än att kalla ett keyboard för instrument....

Postat
Att kalla Eigenharp ett instrument är inte mer överdrivet än att kalla ett keyboard för instrument....

Jag är med på att kalla det instrument. Men jag ser helst att det kan alstra något slags användbart ljud innan jag kallar det musikinstrument.

Postat
Jag är med på att kalla det instrument. Men jag ser helst att det kan alstra något slags användbart ljud innan jag kallar det musikinstrument.

Lyssnade du inte på Air-demon?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.